וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאולמרט ועד ג'קו - 6 הערות על הפרדה

ד"ר רון בריימן

1.10.2006 / 8:40

בשיח הציבורי והתקשורתי מתערבים לעתים צמדים שהקשר ביניהם שגוי, מזיק ואף מסוכן. ד"ר רון בריימן מפריד ביניהם ונותן דוגמאות

1. דרישה לוועדת חקירה ממלכתית והתפטרות אולמרט, פרץ וחלוץ

חקירה יסודית ובלתי תלויה של ניהול המלחמה האחרונה ושל ההזנחה המסוכנת בשנים שקדמו לה היא חיונית, הן להפקת לקחים באופן אובייקטיבי והן להתכוננות להמשך המלחמה. מטרתה איננה עריפת ראשים. מצד שני, כישלונם של אותם ראשים גלוי וידוע לכל, כבר עכשיו. המשך כהונתם פוגע הן בייעודה וביעילותה של ועדת החקירה – ותמרוניו של אולמרט רק מכשילים את הוועדה הדרושה ופוגעים מראש באמון בה – והן בהתחלת פעולות השיקום. לפיכך יש להפריד בין שתי הדרישות. כאשר מסתבר שהנהג של אוטובוס עמוס נוסעים משתולל ליד ההגה ומבצע פניות מסוכנות ביותר, יש לסלקו מההגה לאלתר, ללא קשר מי יחליפו בתפקיד, או מה יאמרו חוקרי התנהגותו.

2. שרת החוץ ומשרד החוץ

השלישייה העיקרית שאת התפטרותה יש לדרוש היא אולמרט, פרץ, לבני. הכישלון בתחום מדיניות החוץ, למרות חופש הפעולה הנרחב שניתן לישראל בתחילת המלחמה; הצגת החלטת מועצת הביטחון 1701 כהישג, למרות שרק ישראל מקיימת את חלקה בהחלטה ואילו הכוח הרב-לאומי משמש מטרייה להמשך התחמשות חיזבאללה, שאף ממשיך להחזיק את החטופים בידיו; וקריאתה החוזרת של לבני ליישוב הפליטים במדינה פלסטינית בארץ ישראל המערבית, מעשה שיגרום להחמרת המאזן הדמוגרפי ממערב לירדן – כל אלה מוכיחים שיש להפריד בין ציפי לבני לבין משרד החוץ.

3. דמוגרפיה וגיאוגרפיה

החשש מפני רוב לא-יהודי ממערב לירדן מוביל גורמים רבים לתמוך בגירוש יהודים מבתיהם בארצם ממזרח ל"קו הירוק", אפילו במחיר סיכון חייהם של היהודים ממערב לקו זה. מדובר במעשה אנטי-דמוקרטי ואנטי-ציוני, שאינו פותר דבר. טרנספר הוא פסול לא רק כאשר מדובר בערבים אלא גם לגבי יהודים. לכן פתרון הבעיה הדמוגרפית אינו יכול להתבצע ע"י הזזת קווים גיאוגרפיים והקמת מדינה לאויב ממערב לירדן, אלא באמצעות מתן פתרון לזכויות האזרח הדמוקרטיות של ערביי ארץ ישראל המערבית במדינה הפלסטינית ממזרח לנהר, ללא טרנספר של אף אחת מ-2 האוכלוסיות.

4. אי-אמון באולמרט ונכונות גורמים להצטרף לממשלתו

מדובר בכשל לוגי ובסתירה מהותית המחייבת הפרדה. לא ייתכן גם לפסול את אולמרט כבלתי ראוי לתפקידו וגם לשקול הצטרפות לממשלה בראשותו. ראש ממשלה שנכשל צריך לפנות את כיסאו, ולא לקבל שירותי נגרות מנגרים תמימים המתנדבים לחזק את הכיסא באמצעות ישיבה על כיסאות סמוכים.

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה

5. חיילים ישראליים וגרמניים

רק מנהיגות אטומה יכולה להתיר שילובם של חיילים גרמניים בכוח הרב-לאומי, גם אם לפי שעה מדובר בכוח ימי בלבד. יש להבהיר כבר עתה, שבשום מצב לא יותר לצאצאי צבא הרייך השלישי לדרוך על אדמת ישראל, ואפילו לא לחופשה קצרה. אם הפרדה זו לא תתבצע לאלתר, לא ירחק היום שבו נראה מלחים גרמניים נופשים בערי ישראל.

6. מלח הארץ והכתם על הארץ

עוד בטרם מלאו 30 לנפילתם של חללי המלחמה האחרונה ועוד בטרם סופר סיפור גבורתם של לוחמים רבים שהקריבו את חייהם, וכבר התפנתה התקשורת על ערוציה המשודרים והמודפסים להפיץ את דברי ההבל של "כוכב", שהשתמטותו תורתו וניבולי פה הם לחם חוקו. יש להפריד בין מלח הארץ מהסוג של רס"ן רועי קליין וחבריו, שנפלו בקרב בחירוף נפש, לבין נפלים מהסוג של ג'קו אייזנברג. וטוב תעשה התקשורת אם תדע להפריד בין החיובי לשלילי, בין מי שמעורר הערכה לבין מי שגורם בושה וסלידה, כאשר היא באה להציג מופת לחברתנו המיוסרת.

* הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2001-2005.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully