וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש המודעות לסרטן השד יפתח מחר

30.9.2006 / 19:17

900 נשים מתות מהמחלה מדי שנה. גילוי מוקדם עשוי להציל חיים. לפניכן (ולפניכם) מספר המלצות, נתונים ודרכים לגילוי המחלה

מחר יפתח חודש המודעות ל[[סרטן השד]] ברחבי העולם. לכבוד האירוע, יוצאת האגודה למלחמה בסרטן בהמלצות לציבור הנשים בנושא גילוי מוקדם של סרטן השד. המלצות אלו רלוונטיות לכל אישה מגיל 20 ומעלה. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ-4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד וכ-900 מתות מהמחלה.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן אמרה, כי "החשש מפני סרטן השד, חוסר הידע או מידע מוטעה בנושא, מונעים מנשים רבות לקחת אחריות על בריאותן, להכיר את שדיהן, להיבדק על ידי רופא או לבצע בדיקת ממוגרפיה בגיל המומלץ, עובדה העלולה למנוע גילוי מוקדם, שבכוחו להציל חיים". זיו ציינה כי אחת מתוך 8 נשים ישראליות עלולה לחלות בסרטן השד בשלב כלשהו בחייה, וכ-90% מהחולות תוכלנה להירפא, במידה והמחלה תתגלה בשלב מוקדם.

האגודה ממליצה לכל אישה מעל גיל 20 להיבדק בדיקה ידנית על ידי רופא באופן תקופתי. כמו כן, מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה מגיל 50 ומעלה פעם בשנתיים לנשים בסיכון. לנשים הנמצאות בקבוצת סיכון, להן אם או אחות שחלו בסרטן, הבדיקה מומלצת מגיל 40-49 פעם בשנה, או בהתאם להמלצת הרופא.

המלצות לאורח חיים בריא

אכלי מגוון מזון בריא, תוך העדפה של מזון ממקור צמחי.

אכלי 5 או יותר מנות מגוונות של ירקות ופירות.

העדיפי חיטה מלאה על פני חיטה מעובדת וסוכרים.

העדיפי מזון המסייע לך לשמור על משקל תקין.

אמצי אורח חיים פעיל על ידי ביצוע פעילות גופנית. הוכח כי ביצוע פעילות גופנית מתונה מפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס ובסרטן השד.

למבוגרים: מומלצת פעילות גופנית מתונה של לפחות 30 דקות במשך רוב ימות השבוע.

לילדים ונוער: מומלץ לעסוק בפעילות גופנית מתונה עד גבוהה במשך כשעה לפחות 5 פעמים בשבוע.

אזני בין הפעילות הגופנית שאת מבצעת לבין כמות הקלורית שאת צורכת.

הגבילי את צריכת האלכוהול שלך.

הימנעי מעישון. לאחרונה הוכח חד משמעית כי קיים קשר הדוק בין עישון לבין סיכון גבוה לחלות במחלות סרטן רבות, כולל סרטן השד, סרטן הריאות, הגרון וחלל הפה, הושט, שלפוחית השתן, הכליה, הלבלב וצוואר הרחם.

מהן קבוצות הסיכון?

גיל: הסיכון לחלות בסרטן, עולה עם הגיל. סרטן השד נפוץ יותר בקרב נשים בגילאים 50 ומעלה. על-פי נתוני משרד הבריאות, כ-74% מהחולות אובחנו בגילאים אלה. כ-23% מהחולות, אובחנו בגילאים 40-49, ורק כ-3% מהחולות היו צעירות מגיל 40 בשלב האבחנה.

היסטוריה משפחתית: נשים שבמשפחתן חלו בסרטן השד, במיוחד אם מדובר באם או באחות. כמו כן, הסיכון נמצאות גם נשים שחלו בסרטן השד בעבר, נשים שלא ילדו מעולם, או שילדו בגיל מבוגר ונשים שקיבלו מחזור חודשי בגיל צעיר (לפני גיל 11) ונכנסו לתקופת גיל המעבר בגיל מבוגר יחסית (אחרי גיל 55).

יחד עם זאת, יש לציין ש-70% מהנשים החולות בסרטן השד, אינן שייכות לקבוצות הסיכון הידועות כיום.

איך מזהים?

ב-90 אחוז מן המקרים הסימן הראשון לסרטן הוא גוש בשד, אולם ישנם סימנים אחרים אליהם יש לשים לב כאשר את בודקת את גופך. יש לחפש אחר שינויים במבנה השד, ובמיוחד אחר גושים, או תופעות אחרות, שלא הורגשו קודם לכן כמו שינוי בצורה או בגודל, ורידים מורחבים או בולטים, גוש או התעבות, שקע או בליטה בעור, גירוד עקשני שאינו חולף, אי נוחות או כאבים, הפרשה דמית או שקופה, פריחה על הפטמה או מסביב לה, פטמה ששקעה פנימה לאחרונה, נפיחות בזרוע העליונה ונפיחות או התקשות תחת בית-השחי.

האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את ציבור הנשים לפנות לשירות המידע הטלפוני המאויש 24 שעות ביממה למענה על שאלות על סרטן השד ויתר מחלות הסרטן, ולקבלת חומר הסברה ללא תשלום 1800-599-995.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully