וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בין השרים ליברמן ושמחון על מחירי המים לחקלאות

תמר נהרי

5.8.2001 / 20:56

ליברמן מבקש לקבוע מחיר אחיד למים; שמחון, לעומת זאת, מעוניין בייקור קטן יותר; צוות בין משרדי יקבע את הפשרה; החקלאים יפוצו לפי האדמות שהם מעבדים ואז יהנו רק העוסקים בכך באמת

מחלוקת בפגישת שר החקלאות, שלום שמחון, ושר התשתיות, אביגדור ליברמן, היום, שעניינה העלאת מחירי המים לחקלאים.

בעוד ליברמן מבקש לקבוע מחיר אחיד למים, ובכך להשוות מחירי המים לחקלאים למחיר שמשלמים הצרכנים הביתיים, העומד כיום על 4.5 שקל לקוב מים, מבקש שמחון להעלות המחירים לחקלאים למחיר שמשלמות הרשויות עבור המים, העומד כיום על 1.43 שקל. המחיר שמשלמים החקלאים עבור מים במסגרת המכסות שנקבעו להם עומד עתה על סכום מסובסד של 98 אגורות, בעוד שעלות הפקת קוב עומדת על 1.13 שקל.

בעקבות זאת הוחלט היום להקים צוות בין משרדי, שיכלול את נציגי שני המשרדים ונציגי נציבות המים, שיגבש נוסחת פשרה המקובלת על כל הצדדים. הצוות אמור לגבש את מסקנותיו בחודשים הקרובים, על מנת לכלול את הרפורמה הצפויה במשק המים בתקציב שנת 2001. בצאתו מהפגישה אמר ליברמן כי "תימצא הדרך להגיע להסכמה עם החקלאים".

על פי הרפורמה אותה מבקש שר החקלאות להפעיל, יועלה מחיר המים אך ישמר מנגנון המכסות, שכן בתקופת המעבר של השנים הקרובות לא יהיה ניתן ממילא לספק את כל כמות המים הדרושה לחקלאות, והמכסות יווסתו את הדרישה. בעתיד, לאחר שיושלמו תשתיות המים, ומתקני ההתפלה יפעלו, יתייקרו למעשה מכסות המים. עם זאת, במקביל לייקור המים יינתן סבסוד לחקלאים בגין עיבוד הקרקע, ומה שכינה שמחון - "שמירה על קרקעות הלאום".

ליברמן הצהיר לאחרונה כי בכוונתו לקבוע מחיר אחיד למים, שיחול הן על החקלאים והן על הצרכנים הביתיים, ולבטל את מכסות החקלאים. במקביל מבקש גם ליברמן לפצות את החקלאים באמצעות האדמות שהם מעבדים. מאחורי תוכנית הפיצוי החוזר דרך הקרקעות המעובדות, המקובלת על שני השרים, עומדת העובדה שרבים מהחקלאים משתמשים במכסות המים שלא לצרכים חקלאיים. תוכנית הפיצוי מבקשת, למעשה, לפצות אך ורק את החקלאים המעבדים בפועל את אדמותיהם. ליברמן מבקש למסד את הרפורמה באמצעות הכנסתה לחוק המים שבכוונתו ליזום.

איזה משרד יקבע את מחיר המים?

מחלוקת נוספת בין השרים התגלתה סביב דרישתו של ליברמן לרכז במשרדו את הסמכויות לקביעת מחירי המים. לדבריו, העובדה שהסמכויות מפוזרות בין משרדי הפנים והחקלאות מקשה מאוד על תהליך קבלת ההחלטות במשק המים, ועל ייקור מחיר המים. שמחון סירב וטען: "חשוב שהחקלאים ידעו כי סמכות קביעת מחיר המים לחקלאות נשארת בידי משרד החקלאות". גורמים במשרד החקלאות טענו עוד, כי ההסכמים הקואליציונים מונעים העברת סמכויות מסיעה לסיעה, וכי העברת הסמכויות דורשת שינוי חקיקה, שעשוי לקחת זמן רב, בעוד שהכוונה היא להוביל תהליך מהיר.

השר שמחון יפגש מחר עם נציגי ארגוני החקלאים על מנת להציג להם את עקרונות הרפורמה שמנסח משרד החקלאות. לדבריו מדובר ברפורמה כללית בחקלאות, שנושא המים הוא אחד ממרכיביה. שמחון מסר עוד, כי הסכמת החקלאים היא לגביו תנאי לביצוע הרפורמה.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully