וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי הותיר את הריבית ללא שינוי

עפרה שלו

20.9.2006 / 21:27

הפד הותיר את הדלת פתוחה להעלאת הריבית בהמשך, בשל איום האינפלציה

הבנק הפדרלי השאיר היום את הריבית בארצות הברית ללא שינוי, ברמה של 5.25%, על רקע הערכות כי ההאטה הכלכלית והירידה במחירי האנרגיה מתחילים למתן את הלחצים האינפלציוניים. בכך נותר פער הריבית בין ארה"ב לישראל על 0.25%. החלטת הפד להותיר את הריבית ללא שינוי זה החודש השני ברציפות היתה צפויה, על רקע ההאטה בצמיחה הכלכלית בארה"ב והנסיגה באינפלציה.

עם זאת הותיר הבנק הפדרלי את הדלת פתוחה להעלאות ריבית בהמשך הדרך. בהודעת הריבית של הבנק, חזר הפד על הערכות כי איום האינפלציה נותר בעינו על רקע תנודות אפשריות במחירי האנרגיה, ואמר כי "יתכן" שתידרש העלאה נוספת של הריבית. הבנק גם העריך כי ההאטה בצמיחת הכלכלה צפויה להימשך, בעקבות התקררות שוק הדיור האמריקאי.

בפגישתו הקודמת של הבנק הפדרלי, שהתקיימה באוגוסט, נשבר רצף של 17 העלאות ריבית, שהחל ביוני 2004. היה זה רצף העלאות הריבית הארוך ביותר בהיסטוריה של הבנק הפדרלי. ביוני 2004 היה שיעור ריבית הבסיס 1% - שפל של 46 שנה.

בפגישה באוגוסט, אמרו חברי ועדת הריבית של הבנק הפדרלי כי יהיו מוכנים לשוב ולהעלות את הריבית אם יהיה צורך. ואולם, נתונים כלכליים שהתפרסמו מאז סיפקו עדויות נוספות להאטה הכלכלית במדינה.

מרבית העיניים נשואות אל עבר הבעיות של בשוק הדיור. מוקדם יותר השבוע דווח כי התחלות הבנייה בארה"ב רשמו ירידה חדה מהצפוי בחודש שעבר והגיעו לשפל של שלוש שנים. התחלות הבנייה נמצאות עתה ברמה נמוכה מ-20% ביחס לשנה הקודמת.

מדד המחירים לצרכן עלה באוגוסט ב-0.2%, קצב אטי בחצי מקצב הצמיחה ביולי, דבר המעיד על היחלשות האינפלציה. מחירי האנרגיה עלו ב-0.3%, לאחר שזינקו ב-2.9% ביולי, על רקע הירידה החדה במחיר הנפט הגולמי מרמות השיא של 77 דולר לחבית.

בעוד שלגבי החלטת הריבית של הפד היום לא ספקות רבים, הדיעות לגבי המדיניות של הבנק בטווח הארוך יותר מאוד מגוונות.

מספר אנליסטים מעריכים כי הבנק הפדרלי יעלה את הריבית לפחות פעם אחת עד סוף השנה. אותם אנליסטים טוענים כי העלייה בשכר, החדה יותר מהעלייה בפריון העבודה, מעוררת לחצים אינפלציוניים.

האנליסטים הטוענים כי הבנק הפדרלי הפסיק עם העלאות הריבית לעת עתה מדגישים את הירידה במחירי האנרגיה ואת ההאטה בשוק הדיור.

רון אייכל, אסטרטג ראשי לשווקים בינלאומיים מקבוצת אי.בי.אי, אומר כי השאלה העיקרית בנוגע למדיניות העתידית של הבנק הפדרלי היא מתי יתחיל להוריד את שיעור הריבית.

"ההאטה בשוק הדיור - המתבטאת בין השאר הירידה בהתחלות הבנייה ובמחירי הדירות - אינה מוגבלת למגזר זה בלבד, אלא גם למגזרים רבים הנתמכים בו. לכן, הפגיעה בכלכלה האמריקאית רחבה הרבה יותר. ואף שהאינפלציה בארה"ב עדייו חורגת מטווח הנוחות של הפד, הירידה המשמעותית במחיר הנפט מאפשרת לו לשמור על הריבית ברמה הזו. יש פוטנציאל לירידה באינפלציה ולהאטה נוספת בכלכלה בחודשים הקרובים.

"קרן המטבע פירסמה לאחרונה תחזיות צמיחה, לפיה המשק האמריקאי יצמח ב-2.9% ב-2007. ואם החולשה במגזר הדיור תעמיק ייתכן כי מדובר בתחזית אופטימית. לפיכך, כיוון הריבית הוא כלפי מטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully