וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן מרקסטון הגישה הצעה לרכישת השליטה בתנובה

יורם גביזון

20.9.2006 / 17:22

הערכות: מרקסטון תנסה לרכוש למעלה מ-50% מתנובה לפי שווי של 700-650 מ' דולר. בעבר, הוערך שווי החברה בלמעלה ממיליארד ד'

קרן מרקסטון הגישה הצעה לרכישת השליטה באגודה השיתופית תנובה. על פי הערכות, מרקסטון תנסה לרכוש החזקה של למעלה מ-50% מתנובה. במידה שתוכל לרכוש נתח קטן יותר, ייחתמו הסדרי ניהול ושליטה משותפים. תג המחיר שהציעה מרקסטון עבור תנובה אינו ידוע ויהיה כפוף לשאלה אם העסקה תכלול גם את הנדל"ן העודף של תנובה, כלומר נכסים שאינם משמשים לתפעול השוטף של פעילויותיה כמו למשל אחזקותיה בשוק הסיטונאי ברחוב החשמונאים בתל אביב.

על פי הערכות, תתומחר הפעילות של החברה לפי שווי נמוך מ-700 מיליון דולר. בהנחה שערך הנדל"ן הוא 100 מיליון דולר ושיהיה קושי רב לנתק את הנדל"ן מהעסקה בפרק זמן סביר, יגיע שוויה של תנובה לצורך העסקה ל-700-650 מיליון דולר.

בעבר, העריך אריק רייכמן, מנכ"ל תנובה, כי שוויה של האגודה הוא מיליארד דולר אולם נראה כי העובדה שההתחייבויות הפיננסיות של תנובה תפחו עד ל-1.8 מיליארד שקל בעקבות ההשקעות הכבדות במחלבה באלון תבור, במפעל הבשר הטרי אדום אדום ובמחלבה ברומניה, תוריד את המחיר שמרקסטון תהיה מוכנה לשלם עבורו.

ההצעה לרכישת השליטה בתנובה נובעת מהערכה שההשקעות הגדולות בחטיבת החלב הגיעו לבשלות, ושהחטיבה מתחילה להציג את פירות ההתייעלות והשיפור במגוון המוצרים, התמהיל שלהם והמיתוג שלהם. תנובה הציגה רווח של 176 מיליון שקל במחזור של 5.3 מיליארד שקל ב-2005 בהשוואה לרווח של 150 מיליון שקל במחזור של 4.7 מיליארד שקל ב-2004 .

נראה שבמרקסטון זיהו פוטנציאל צמיחה משמעותי גם בשוק הרומני. תנובה זיהתה שאינטגרציה אנכית ביצור, כלומר שליטה בכל מערך הייצור החל ברפתות ועד למחלבה, עשויה לייצר ערך. העובדה שהבנק האירופי לשיקום ולפיתוח (EBRD) נכנס לאחרונה כשותף במחלבה ברומניה עשויה להוכיח את יכולתה של תנובה לשכפל את המחלבה ברומניה למדינות נוספות במזרח אירופה.

נראה שמרקסטון אינה נרתעת מהפסדיה הכבדים של חברת בקר תנובה שמפעילה משחטה בבית שאן ומשווקת בשר טרי תחת המותג אדום אדום. חטיבה זו, שעוסקת ביבוא עגלים מאוסטרליה ובגידולם בישראל, סובלת על פי הערכות מתרומה שלילית של המכירות לכיסוי ההוצאות הקבועות של המשחטה שהוקמה בהשקעה של 170 מיליון שקל.

תנובה הכחישה בעבר הערכות שלפיהם יגיע ההפסד התפעולי של אדום אדום ל-30 מיליון שקל ב-2006, אולם על פי הערכות אחרות בשוק יגיע ההפסד של אדום אדום ל-60-50 מיליון שקל ב-2006 בשל התייקרות חדה במחיר העגלים, שגורמת לתרומה שלילית של המכירות, גידול במכירות בעקבות הסכם לשווק מותג אדום אדום ברשת שופרסל וזקיפת הוצאות פחת על ההשקעה במפעל.

מתנובה לא נמסרה תגובה. ממרקסטון נמסר בתגובה שהחברה אינה מדווחת על עסקות לפני הבשלתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully