וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא תאילנד עצר את סגן רה"מ

20.9.2006 / 9:11

צ'ידצ'אי ונסטידיה נעצר במהלך ההפיכה הצבאית המבוצעת במדינה, וגם ראש מטה רה"מ שוהה במטה הצבא. הממשלה: ההפיכה תכשל

צ'ידצ'אי ונסטידיה, סגנו של ראש ממשלת תאילנד, תקסין שינאוואטרה, נעצר על ידי הצבא במהלך ההפיכה במדינה, כך הודיע היום אחד הקצינים הבכירים שביצעו את ההפיכה. בנוסף, נמסר כי פרומין לרטסורידג', ראש מטהו של ראש הממשלה, "הוזמן לשהות" במטה הצבא מאז אתמול.

דובר מטעם צבא [[תאילנד]] מסר, כי מפקד הצבא הגנרל סונטי, ישמש מעתה כראש הממשלה בפועל, וכי הוא לא מאמין שראש הממשלה הקודם, תקסין שינאוואטרה, ישוב לתאילנד. מנגד, ראש הממשלה שינאוואטרה הודיע היום כי ישוב לתיאלנד על מנת לנסות להשיב לידיו את השלטון. דובר ממשלת תאילנד השוהה בניו יורק עם ראש הממשלה, אמר אתמול כי "ניסיון ההפיכה של גורמי צבא במדינה לא יצליח". הוא הוסיף, כי הממשלה שולטת במדינה.

מוקדם יותר אתמול, בשעות הערב, הודיעו מפקדי כוחות הצבא והמשטרה של תאילנד כי הם הקימו ועדה שתחליט על רפורמות פוליטיות במדינה לאחר שהשתלטו על משרדי הממשלה היום, כך נאמר בהצהרה ששודרה ברשתות הטלוויזיה של תאילנד. ההצהרה הכתובה שודרה בכל ערוצי הטלוויזיה במדינה ונאמר בה, כי הכוחות המזויינים וכוחות משטרה השתלטו על הבירה בנגקוק, בה לא נרשמו הפרות סדר והיא נשארה "רגועה", לשון ההצהרה.

דובר ההפיכה, רפארט סקונטנאק, אמר כי תפיסת השלטון היא זמנית, והמטרה היא להשיב את הכח לעם. לדבריו, ההפיכה הייתה נחוצה, מכיוון שראש הממשלה הנוכחי מפלג את העם ורמת השחיתות גואה.

טנקים החלו לחסום אחר הצהריים את המעבר לבנייני הממשלה ב[[בנגקוק]], ולפי דיווחים מתוך משרד ראש הממשלה, כ-50 חיילים חדרו לתוך המבנה והורו למשטרה במקום להניח את נשקה. במקביל, רשת טלוויזיה צבאית הפסיקה שידוריה והחלה לשדר תמונות של משפחת המלוכה ושירים פטריוטיים. ראש ממשלת תאילנד, תקסין שינאוואטרה, השוהה כעת בניו יורק בעצרת האו"ם, הכריז משם על מצב חירום בבנגקוק והודיע כי בכוונתו לשוב לתאילנד מיידית, יממה לפני המתוכנן.

עדי ראייה סיפרו כי מאות חיילים נמצאים במקומות מרכזיים בבנגקוק. כמה מרשתות הטלוויזיה והרדיו הפסיקו את שידוריהן. אחת מתחנות הטלוויזיה בכבלים דיווחה כי טנקים חונים בדרך ראצ'אדאמנואן, סמוך לארמון המלוכה ומשרדי הממשל.

מצב חירום חמור בבנגקוק

"אני מכריז על מצב חירום חמור בבנגקוק", אמר תקסין בשידור לטלוויזיה בתאילנד מניו יורק. הוא הורה לכוחות הצבא "לא לעבור על החוק" והודיע כי הוא משעה את מפקד הצבא מתפקידו. תקסין מכהן כעת בתפקיד "ממלא מקום ראש הממשלה", לאחר שנאלץ להתפטר באפריל בגלל דעת הקהל.

בתוך כך דווח, כי בוושינגטון מביעים הלילה תקווה שנסיון ההפיכה לא יעבור לפסים אלימים. דובר מטעם הבית הלבן אמר כי הנשיא בוש מפציר במעורבים בעימות לנקוט דרכים שלוות ודמוקרטיות על מנת להגיע לפתרון, כך דווח בגלי צה"ל.

תקסין נמצא לאחרונה במוקד סערה פוליטית. מתנגדיו טוענים כי שלטונו דיקטטורי והוא מגביל את בתי המשפט והמחוקקים והשתלט על אמצעי התקשורת. המתנגדים יצאו במהלך תעמולה נגדו, שכלל הפגנות רחוב ענקיות וחרם אופוזיציוני על הבחירות בהן ניצח באפריל, אשר בוטלו לבסוף.

תקסין שלח באביב האחרון לנשיא ארה"ב ג'ורג' בוש מכתב בו התריע כי הדמוקרטיה התאילנדית בסכנה. "מוסדות והליכים דמוקרטיים חיוניים, כגון הבחירות וקיום החוקה על ידי הממשלה, נפגעים שוב ושוב", נאמר במכתב שהתפרסם בתקשורת התאילנדית. במכתב הוסבר כי דעת הקהל אילצה את תקסין להתפטר באפריל מכהונתו, אך הוא ממשיך לכהן כ"ממלא מקום ראש הממשלה".

בכירים בצבא הזהירו לאחרונה מפני אפשרות של התנגשויות אלימות בתאילנד ככל שמתעצם מאבקו של תקסין להישרדות פוליטית ומתחדשות הפגנות הרחוב.

בתאילנד בוצעה כבר הפיכה צבאית לפני כ-15 שנה, אז סיים הצבא את שלטונו בן השלוש שנים של ראש הממשלה הדמוקרטי בתאילנד. הצבא הבטיח אז לקיים בחירות במהירות, אך בעקבות בחירות ללא תוצאה מכריעה מונה שר-הצבא לשעבר סוצ'ינדה קרפראיון לראשות הממשלה. במאי 1992, בהפגנות נגד המהלך, שדוכאו בצורה אלימה על ידי הממשלה, הרגו חיילים כ-50 מפגינים. עם זאת, התוצאות החמורות של ההפגנות הביאו להכרזה על בחירות חדשות בהן זכתה המפלגה הדמוקרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully