וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעונת המעבר עולה הסיכוי להתקף אסתמה קטלני

18.9.2006 / 18:46

עונת המעבר מתאפיינת בריבוי גורמי אלרגיה שהופכים אותה לסיוט עבור חולי אסתמה שסובלים בתקופה זו מהתקפים קשים ותכופים יותר

בישראל חיים כ-240 אלף חולי אסתמה, כ-80 אלף מהם ילדים מתחת לגיל 12. רבים מהחולים סובלים מהחמרה במצבם בעונת המעבר. ריבוי בגורמי אלרגיה ושינויי מזג האוויר הם שניים מהגורמים העיקריים להתקפי אסתמה והם מחריפים אצל חולים רבים את תדירות וחומרת ההתקפים. הבעיה חמורה אף יותר אצל חולי אסתמה אלרגית קשה. רבים מהם סובלים בעונה זו מהתקפים אשר מסכנים את חייהם ועלולים להסתיים במוות. בכל שנה מתים כ-160 בני אדם מהתקפי אסתמה קטלניים.

עבור רבים מחולי האסתמה עונת המעבר היא סיוט מתמשך. ריבוי גורמי האלרגיה, הן מחוץ לבית והן בתוך הבית, גורמת לעלייה במספר ההתקפים ובחומרתם. יו"ר איגוד רופאי האלרגיה דר' שלמה בר- סלע אמר, כי "כמות האלרגן של קרדית אבק הבית מגיע לשיאו בסוף הקיץ ולכן, בניגוד למה שמקובל לחשוב, מרבית ההחמרות בהתקפים מתרחשות בתוך הבית".

אסתמה אלרגית היא מחלה כרונית של דרכי הנשימה שתסמיניה כוללים קשיי נשימה, צפצופים, שיעול, היצרות בית החזה וקוצר נשימה. אלרגיות הן גורם תורם ברוב מקרי האסתמה. בקרב חולים אלו, התסמינים הוחמרו בשל מגע עם חומרים שבדרך כלל הינם בלתי מזיקים כגון עובש, קרדית אבק הבית, או חלקיקי שערות של בעלי חיים.

לדעתו של דר' בר-סלע, ניתן להקל על החולים על ידי התנהגות נכונה וטיפול תרופתי מתאים. המקום שבו באים במגע הקרוב ביותר עם גורמי האלרגיה הוא חדר השינה ובייחוד המיטה. לכן, רצוי לצפות מזרני קפיצים בכיסוי שאינו חדיר לחלקיקי אבק, להחליף מצעים לעיתים קרובות ולכבסם בטמפרטורות גבוהות. כמו כן מומלץ, שבחדר השינה לא יהיו שטיחים מקיר לקיר ושהוילונות יהיו מבד קל וניתן לכיבוס.

הטיפול התרופתי ניתן בהתאם לחומרת המחלה. היום קיימות בסל הבריאות גם תרופות שאינן מכילות סטרואידים. חולים קלים יכולים להשתמש ב"סינגולייר" כתחליף לסטרואידים נשאפים. חולים קשים, שלא ניתן לייצב את מחלתם בעזרת סטרואידים סיסטמיים, יכולים להשתמש בזולאייר, שהיא התרופה היחידה שמונעת התקפים ומטפלת במחלה ולא רק בסימפטומים. במידה שההתקפים הקשים חוזרים כדאי לפנות לרופא המטפל להתאמת הטיפול. ד"ר בר-סלע הוסיף כי "במיוחד בעונה זו חשוב לבצע בכל חולי האסתמה תבחינים לאלרגיה כדי לזהות גורמים אלרגניים כמו הקרדית ולהפחית החשיפה להם, וכן לשקול טיפול חיסוני בנוסף לטיפול התרופתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully