וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך עליה

נורית אמיתי

15.9.2006 / 9:14

נורית אמיתי משבחת את הרמטכ"ל שלא מינה מחליפה ליועצת היוצאת למעמד האישה. דווקא מאז ביטול חיל נשים וקצינת חן ראשית, החלו הנשים להתקדם בצבא


בימים אלו פורשת מצה"ל תת – אלוף דבורה חסיד, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, או בכינויה הצבאי - היוהל"ן. אף אחד לא יישב על הכיסא הזה במקומה, ואת התפקיד תמלא ראש מנהל הסגל בצה"ל, אלוף משנה יהודית גריסרו, שתועלה לדרגת תת-אלוף.

עם היוודע ביטול משבצת היועצת לצד הרמטכ"ל, זעקו ארגוני הנשים מחשש שלא תהיה כתובת במשרה מלאה לסוגיית הנשים בצה"ל. ח''כ זהבה גלאון דרשה לכנס בדחיפות את הוועדה למעמד האישה בכנסת. בין הטענות שהעלתה: מדוע כשמדברים על קיצוצים פונים קודם כל לקצץ במינוי של יועצת למעמד האישה, תפקיד שהוא חשוב ומכונן במערך הצהל"י.

היועצת לענייני נשים של הרמטכ"ל אמונה מחד על שיפור חוויית השירות. מאידך, היא עוסקת בכל הנושאים הנוגעים בהטרדות המיניות בארגון. תפקיד אחד עם שני כובעים רחבי שוליים, הצמודים לשולחנו של הרמטכ"ל ולא לחיילות בשטח – שם הבעיות האמיתיות, ושם נעדרת לעיתים כתובת סמכותית.

צה"ל הינו הצבא היחידי בעולם המגייס נשים בתוקף חוק. זהו ארגון גברי-היררכי בו נשים מהוות מיעוט, אך הוא מהווה תפקיד מעצב בחברה הישראלית. ככזה, צה"ל הפך במהלך השנים לאחד הארגונים החייבים לשמור על שוויון זכויות לנשים, קידומן, כבודן וזכויותיהן.

פריצת דרך משמעותית הסתמנה בשנים האחרונות, דווקא מאז ביטול תפקידה של קצינת חן והוחלף בתפקיד "יועצת הרמטכ"ל", תחת פיקודו של הרמטכ"ל דאז שאול מופז. מיצוי שירות הנשים בצה"ל נעשה ענייני, וכמעט ללא קשר למגדר. חיל הנשים בוטל וכל המשרתים נתפסו כשווים. בלי להסתמך על חיל הנשים ובלי מורא אימת קצינת חן ראשית, נפתחו יותר דלתות לתפקידים "גבריים" בחילות שדה. הכשרות הקצונה וקורסי מפקדי הכיתות לנשים ולגברים בחילות מסויימים אוחדו, הועמק שילוב הנשים בתפקידי הלחימה. כיום 88% מהתפקידים פתוחים בפני נשים, והן משרתות בהם בהצלחה רב. במקביל, הולך ופוחת מספר החיילות המשרתות כפקידות. לא לשווא זכה מופז לכינוי "הרב אלוף הפמיניסט" על ידי הוועדה למעמד האישה בכנסת.

כל זה התרחש כאמור במקביל לביטול תפקידה של קצינת החן. עכשיו, לאחר ביטול תפקידה של יועצת הרמטכ"ל, יש להציב ביחידות צה"ל קצינות הממונות על שירות הנשים, שתהוונה גם כתובת במצבים של הטרדות מיניות. החיילות צריכות כתובת זמינה ומרתיעה כאחת, ולא יועצת-על, שלא תמיד ניתן להגיע אליה לשיחה ולו רק משום מעמדה, משקלה, זירת פעילותה ועיסוקיה. אם בכל יחידה תהיה קצינה, שבין יתר עיסוקיה יהיו לה אחוזי משרה לענייני מעמד האישה ומניעת הטרדות מיניות – עשינו את המוטל עלינו.

כיום החקיקה באה לקראת נשים, אוסרת הפלייה ודואגת לשוויון הזדמנויו. גם בתי המשפט מסייעים בתחום. אבל בעיקר צריך לתת לזמן לעשות את שלו. תפקידי 'היועצים לענייני' חייבים להתייתר, כדי לתת לדברים להתנהל ולהשתפר מעצמם עם מעט פיקוח, וכשמתעוררת בעיה – יש להקים את הזעקה במקום המתאים. ביטול היועצים הספציפיים הם המתאימה לשוויון המיוחל בכל תחום ובעיקר במעמד האישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully