וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציב המים: נמשיך לשאוב מהכנרת - ההשלכות עלולות להיות בלתי הפיכות

תמר נהרי

2.8.2001 / 18:28

בהודעה דרמטית הסביר טל: מצבו של אקוויפר ההר גרוע מזה של הכנרת; הזהיר מסכנה להדרדרות מי האגם; האשים: הרשויות לא קיבלו את המלצותינו, והעמידו בסכנה את משק המים במדינה

נציב המים, שמעון טל, הודיע היום כי החליט להוריד שוב את הקו האדום בכנרתולהמשיך את השאיבה מהאגם הגווע. בהודעה דרמטית לכלי התקשורת, פירט טל את הגורמים להחלטה, והזהיר כי פירושה "העמדת יכולת אספקת המים לצרכים הבסיסיים של מדינת ישראל בשנה הבאה, על רמת סיכון גבוהה ביותר".

בהודעתו מתח הנציב ביקורת על מערכות השלטון בישראל, שלא קיבלו המלצותיו לחיסכון הנדרש במים. "באין החלטות חיוניות לקיצוץ הצריכה, הרי שהגורם היחיד שיוכל למנוע שאיבה מתמשכת והרת סיכונים מהכינרת, יהיה הכושר הפיזי של משאבות המוביל הארצי מהכינרת", מסר הנציב בהודעתו.

טל התכוון בדבריו לאפשרות שבתוך כשבועיים תמשיך לפעול משאבה אחת בלבד מבין השלוש השואבות עתה את מי הכינרת. זאת משום שהשתיים הנוספות אינן מתוכננות לשאיבה ממפלס נמוך יותר מהמפלס אליו צפויים מי האגם להגיע בעוד כשבועיים.

"הקו האדום איבד זה מכבר את משמעותו"

בהודעה, שכוונה "לאזרחי מדינה ישראל", הודיע טל כי "על פי סיכום עם שר התשתיות, אביגדור ליברמן, יעמוד קו המפלס התחתון בכנרתהנקבע בצו, על מינוס 215.5 מתחת לפני הים. זאת על מנת לאפשר אספקת מים חיונית במדינה תוך מניעת נזקים כלכליים מעבר לסביר". הוא הוסיף, כי "שנה שחונה נוספת עלולה להביא לצורך בחיסול מוחלט של ההשקיה החקלאית במים שפירים". לדבריו, גם "אם בשנה הבאה יהיה חורף ממוצע משקעים יהיה צורך בקיצוץ של 60 אחוזים ויותר בהקצאה החקלאית, קיצוץ בהקצאה התעשייתית וחיסכון משמעותי בצריכה הביתית".

בהמשך הודעתו האשים טל במרומז את רשויות המדינה השונות שלא פעלו כפי שהמליץ, וטען כי יש בכך כדי לסכן באופן משמעותי את כלל משק המים במדינת ישראל. "איננו פועלים בחלל ריק, וביצוע הצמצומים כפי שנדרשו על ידי נציבות המים לא נתאפשרו לנו", כתב. לטענתו, התוכניות לצמצום הצריכה בסקטור החקלאי, ובסקטור העירוני והפרטי אושרו באיחור רב, ובהיקף נמוך מכפי הנדרש. "החיסכון מחייב פעולות דרסטיות בהרבה", סיכם הנציב, "התוכניות שהצענו לא אושרו".

טל ציין עוד בהודעתו, כי הקו האדום, הנקבע באופן שרירותי על פי צו, "איבד זה מכבר כל משמעות ואין הוא מהווה יותר מחסום הדרוש למניעת הידלדלות הכנרתומניעת סכנה להידרדרות בלתי הפיכה באיכות מימיה". לטענתו, ההורדה האחרונה של המפלס איננה אלא סימבולית, שכן, יש לו משמעות לכל תושבי המדינה, "ולכן אסור לוותר על השימוש בו".

מבחינה מקצועית הסביר הנציב את החלטתו להמשיך את השאיבה מהכינרת, בכך שהאלטרנטיבה גרועה עוד יותר: מאגר מי התהום באקוויפר ההר נמצא במצב קשה יותר מזה של הכינרת, ולכן נדרש צמצום ניכר של השאיבה מאקוויפר זה - על חשבון הכינרת.

מטעמים ביורוקרטיים: מותר עדיין להשקות את הגינות

תקנות ההשקיה החדשות שעברו בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה של הכנסת, אמורות היו להיכנס לתוקפן אתמול, ב-1 באוגוסט. מתברר, שהביורוקרטיה עומדת הפעם לצדו של האזרח המשקה, שיכול בינתיים להמשיך ולהשקות את הפטוניות הצמאות בגינתו ללא חשש מפקחי נציבות המים. הסיבה: ועדת הכלכלה של הכנסת טרם הוציאה את המכתב המפרט את סעיפי נוסחת הפשרה שהושגה. לפיכך, שר התשתיות אביגדור ליברמן, האמור לחתום על התקנות, טרם חתם עליהן - משום שאלה עדיין לא נוסחו.

מוועדת הכלכלה נמסר, כי המכתב יצא היום או מחר. ההליכים הנוספים הנדרשים גם לאחר שליברמן יחתום על המסמך, מבטיחים ככל הנראה לפחות עוד כמה ימים נוספים של עיכובים פרוצדורליים. עד אז, בזבוז המים יישאר חוקי. התקנות החדשות גוזרות, כזכור, קנס של 9,600 שקל על אזרח שייתפס כשהוא משקה את גינתו בשעות היום בחודשים מאי-אוקטובר, וקנסות זהים על גינות ציבוריות השייכות לרשויות המקומיות.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully