וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רייס רמזה שארה"ב תצטרף לשיחות עם איראן

12.9.2006 / 9:50

שרת החוץ האמריקנית הדגישה כי איראן חייבת להקפיא את העשרת האורניום כתנאי מקדמי ובסיסי לשיחות עם ארה"ב

שרת החוץ האמריקנית קונדוליסה רייס רמזה אתמול על האפשרות שארה"ב תצטרף לשיחות עם איראן, אם זו תשעה את תכנית הגרעין שלה.

רייס בחרה שלא לדחות על הסף גם את האפשרות של הקפאה זמנית של תכנית הגרעין האיראנית למשך חודשיים, וציינה שבוושינגטון מעוניינים לפתוח במו"מ, אך הדבר תלוי בכך שאיראן תעמוד בתנאי המקדמי הבסיסי של הפסקת תכנית הגרעין. רייס אמרה כי "הדגש הוא על כך שחייבת להיות השעיה של התכנית. אם תהיה השעיה, נוכל להתחיל בשיחות, אבל קודם חייבת להיות השעיה. עד כמה שידוע לי האיראנים טרם הביעו הסכמה להשעות את תכנית הגרעין לפני פתיחת הדיונים, זה בדיוק העניין".

הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי חוויאר סולאנה, ונציג איראן למשא ומתן עלי לריג'אני אמרו כי הם הצליחו להשיג התקדמות במהלך שיחות שקיימו בסוף השבוע שעניינן מציאת בסיס למו"מ רשמי שיביא לסיום הקיפאון ביחסים שנגרם עקב המירוץ הטכנולוגי של האיראנים שעלול להסתיים בפיתוח פצצות אטום. השניים אמרו כי ייתכן שייפגשו שוב ביום חמישי.

גורם באיחוד האירופי אמר שבמהלך השיחות בוינה בסוף השבוע הציע לריג'אני הפסקה של חודשיים בתכנית העשרת האורניום, הצעה שתוארה ע"י הצדדים כ"בונה". כשרייס נתבקשה להגיב על ההצעה, היא הביעה נכונות להשאיר את הדלת פתוחה למו"מ ואמרה כי "השעיה שתאושר על ידנו, זה התנאי לשיחות. באשר למשך ההשעיה... טרם שמעתי איזושהי הצעה מהאיראנים ולכן אינני יודעת מה לומר על כך. השאלה החשובה היא האם הם מוכנים להקפיא את התכנית על מנת להתחיל בשיחות? זאת הסוגיה".

בעבר אמרה ארצות הברית כי היא דורשת שאיראן תפסיק את תכנית העשרת האורניום ופיתוח הגרעין שלה למשך כל תקופת המשא ומתן. גורמים בכירים בממשל האמריקני עומדים על כך שאם איראן לא תעמוד בתנאי זה, הם יפנו לאו"ם בבקשה להטלת סנקציות עליה. בהקשר זה אמרה רייס כי "אני בטוחה למדי שאם איראן לא תעמוד בתנאי של הקפאת תכנית הגרעין, אתם תראו שיופעלו נגדה סנקציות שיותאמו באופן יחסי להתנהגותה". הסנקציות יכולות להתבטא בשורה של החלטות של מועצת האו"ם נגד איראן, או בפעולה מתואמת של מדינות מחוץ למסגרת האו"ם.

דיפלומט אירופי אמר בתגובה לדבריה של רייס כי הוא לא רואה בדברים ביטוי לריכוך עמדת ארה"ב. הוא הוסיף כי במקרה שאיראן תקפיא את התכנית על מנת להתחיל בשיחות ולאחר מכן תחדש את פעילותה, הרי ש"ארה"ב תחדש את הקריאה לסנקציות מטעם מועצת הביטחון של האו"ם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully