וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן קלגסבלד

נורית אמיתי

12.9.2006 / 8:28

נורית אמיתי קוראת לעו"ד דורי קלגסבלד לסגור לפחות על חצי שנה בפנים. כי גם אם אתה מבכירי האצולה המשפטית, הצדק צריך להיעשות

דורי,

זה כמה חודשים ששמך הטוב מתנוסס מעל הדפים היותר נקראים בעיתונות הישראלית. מספרים על הארוחה שאכלת והיין המשובח ששתית זמן קצר לפני התאונה; מתארים את הג'יפ היוקרתי שפגע בפיאט של יבגניה וארתור וקסלר זיכרונם לברכה; מדברים על המועד בו ניטלה בדיקת הדם מגופך, עורכי הדין המשובחים שמגינים עליך, והחיבוקים שזכית לקבל מבכירי הקהילה המשפטית באירוע יוקרתי בתל אביב. אפילו יאיר לפיד חברך הטוב כתב עליך במדורו וציין כי כל חייך תתמודד עם ההתקפה הציבורית והאשמות נגדך, והתחושה שכל מה שבנית, נהרס ברגע התאונה. ביקש רחמים עליך.

זה מיותר לחזור ולומר שיש עוד חיים שנהרסו, שהם קבורים עמוק באדמה וקולם נשמע פה ושם על ידי שלוחיהם. אך זה לא משנה את העובדה שבעצם ימים אלו מתרוצצים בפרקליטות מחוז תל אביב, כאחוזי תזזית, להשיג לך הסדר שיטיב עימך - והשאלה היא למה?
נכון שאתה לא בועז חיים, נהג רכב פרטי המרצה בימים אלו 24 חודשי מאסר בגין תאונה המזכירה במעט את שלך. לבועז לא עשו הקלות. הוא נהג במהירות, פגע במעקה בטיחות סמוך לצומת וולפסון בנתיבי איילון וצנח חופשי על רכב שנסע מולו. התוצאה: שני הרוגים, כמו במקרה שלך, ופצוע.

ידוע לך שלתאונות הללו יש מחירון כמעט קבוע בבית המשפט לתעבורה. בועז חיים היה ענייני בדיון, הוא זכר את פרטי התאונה (אתה לא ממש זוכר), מסר גרסה מלאה ו'חטף' 30 חודשי מאסר. עירער למחוזי ועונשו קוצר לשנתיים בכלא. שופטי הערעור קבעו כי החלטתם נעשתה 'למען אחידות הענישה'.

דוגמא נוספת לעובדה שהיחס אליך הוא מעט שונה קשורה בכתב אישום שהוגש בימים אלו כנגד שכנתך – זו שנהגה בטרקטורון מיול - בו נהרגה חברתה. הנערה – עוד לא בת 18 - מואשמת בהריגה. גילה הצעיר, פציעתה הלא קלה והעובדה שחברתה הטובה נהרגה לא שינו את כתב האישום לגרימת מוות ברשלנות. הענישה יכולה להגיע אף לעשרים שנה, ואתה עו''ד וותיק ומיומן יודע זאת היטב.

מן הידועות הוא שבמערכת המשפט מתנהל ויכוח כיצד יש להעניש נהגים נורמטיביים שבעברם אין עבירות תנועה חמורות. לפני שנתיים נקבע בחוק עונש מינימום של חצי שנת מאסר על עבירה של גרימת מוות ברשלנות. מאז החלה מגמת החמרה בענישה על עבירות תנועה, שחלה גם על נהגים ללא עבר פלילי בתחום התעבורה. נכון, אתה נהג נורמטיבי וגם תוצאות דגימת הדם שנלקחה הראתה שלא היית שיכור בעת התאונה. עד לפני כשנתיים נהג שהיה מעורב בתאונה קטלנית היה נחלץ מבית המשפט עם גזר דין של כמה חודשי עבודת שירות ופסילה של כמה שנים. היום, יותר ויותר נהגים מוצאים עצמם מאחורי הסורגים וגם ללא רישיון ל-15-20 שנים.
דיני התעבורה ייחודיים מבחינת הדין הפלילי, משום שהמחוקק קבע בהם עונשי מינימום ובכך הגביל את שיקול הדעת של בית המשפט. חייבות להיות נסיבות מיוחדות, על מנת לחרוג מענישת המינימום כפי שנקבע בחוק. עם זאת, מספיק לעיין בפסקי הדין ודחיית הערעורים שהוגשו באחרונה לעליון בכל הנוגע להקלות ענישה כלפי עברייני תנועה. לא מכבר קבעה שופטת בית המשפט העליון איילה פרוקצ'ה כי מערכת המשפט צריכה לגייס את כוחותיה כדי לסייע במיגור מכת התאונות וקטל חיי אדם עקב התנהגות עבריינית בכביש.

במערכת המשפטית אומרים כי בניגוד לעבריינים פליליים רגילים, עברייני תעבורה לא נראים ומתנהגים כמו עבריינים - כל אחד יכול להיות עבריין תנועה מסוכן, ואם הוא גרם לתאונה הוא צריך להיענש כמו כל עבריין. הסדרי טיעון הם הילד הרע של המשפט הפלילי בישראל. אמנם הם מקלים על התביעה וההגנה וחוסכים את זמנו של בית המשפט, אך במקום שצריך הרתעה, הם נעדרים. המזל הוא שגם אם 'סוגרים עיסקה' בית המשפט לא חייב לקבלה וכבר היו דברים מעולם, גם במקרים של תאונות דרכים קטלניות.

מכל מקום, אני מבטיחה לך שכשבועז ייצא מהכלא הוא ירגיש טוב יותר, למרות ההרוגים והעובדה שהמצפון יקשה עליו כל חייו. הסיבה: הוא שילם במאסרו בגין נהיגתו הרשלנית. ואתה? אחרי הדיון תיכנס למכונית (עם נהג) ותשוב למשרד, לעבודה, לחיים הרגילים ולמשפחה. יכול שהסדר הטיעון יהיה כל כך מוצלח שאולי גם לא תצטרך להגיע לאולם בית המשפט: עורכי הדין יסגרו הכל עם התביעה ועם השופטים. אולי יהיה זה השופט הנכבד שיאתר את המוצא היותר אלגנטי לתסבוכת שנוצרה כאן; ובכך יראה שבעצם הצדק נעשה וכולם שווים בפני החוק.

דורי, במה אתה שונה מכל האחרים ? אתה היית נהג כמו כולם, וכמוהם היית כפוף לחוק. אתה צריך להתייצב לדין ככל נהג אחר, עם הזכות לסנגוריה מעולה, כדי שהצדק יראה ולא רק ייסגר בקומבינה. העונש שלך צריך להיות כעונשו של כל אדם. ולכן, תעשה ג'סטה לעצמך ולכולנו, לך לכלא, אפילו לחצי שנה.
אם זה לא יקרה, לא יתנו לך מנוח. יש לנו עיתונות חזקה ולוחמת, אפילו אם יש לך שם חברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully