וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש ידע על המתקפה והיהודים הוזהרו מראש

תולי שרגאי

11.9.2006 / 11:15

מה באמת קרה בבוקר של ה-11/9 2001? 5 תיאוריות הקונספירציה המובילות מנסות לתת תשובות

בנאום שנשא בפני עצרת האו"ם בנובמבר 2001, חודשיים לאחר [[פיגועי 11 בספטמבר]], גינה הנשיא ג'ורג' בוש את עלייתן של תיאוריות קונספירציה שמטרתן היא "להסיט את האשמה מהטרוריסטים", וקרא להיאבק בהן. ובכן, בוש יכול לסמן לעצמו עוד "נכשל" אחד בגיליון הציונים שלו. ביום השנה החמישי לאסון, נראה שתיאוריות הקונספירציה תפסו את מקומם של האבל והמאבק המדיני-צבאי. כרבע מיליון אתרי אינטרנט עסקו ועוסקים בנושא, 3,000 מאמרים, כמה ספרים וכמה סרטים טוענים – משהו הסריח בממלכת בוש.

אם בשנים הראשונות קל היה לפתור את התיאוריות האלה כשוליות ואת מי שמחזיק בהן כחבר מיליציה סהרורי מאיידהו, הרי שלקראת יום השנה החמישי הן הולכות ותופסות נוכחות גם באמצעי התקשורת הרשמיים. ה"טיים מגזין" הכריז לאחרונה, כי לא מדובר כבר בתיאוריית קונספירציה אלא ב"מציאות פוליטית של הזרם המרכזי". שני סקרים שפורסמו לאחרונה מראים, כי שני שליש מתושבי [[ניו יורק]] חושבים שלממשל היה מידע מוקדם על האירועים, ושליש מכלל האמריקאים מאמינים ב[[קונספירציה]] ממשלתית. הממשל האמריקאי, מצידו, הבין שהתעלמות לא תעזור יותר, והחל לפרסם תגובות מפורטות לתיאוריות הקונספירציה, מה שרק הוסיף שמן למדורה ודירבן את הקונספירטורים להפריך את ההסברים. כך התפתחה לה תעשייה שלמה של תיאוריות קונספירציה והפרכותיהן.

חלק מהתיאוריות אכן נשמעות הזויות לחלוטין, אבל כמה מהן בהחלט פורטות על נימי ההיגיון, או לפחות מעוררות שאלות נוקבות. כנראה שהאירוע היה כל כך גדול, והסברי המימשל האמריקאי כל כך צולעים, שאף פעם לא נאמין שאנחנו באמת יודעים מה היה שם. בינתיים, תוכלו לבחור את התיאוריה שנראית לכם.

1. ההתקפה נעשתה על ידי המימשל האמריקאי

הענף הראשון של תיאוריות הקונספירציה מפנה אצבע מאשימה אל בכירים במימשל האמריקאי ובסקטור העיסקי וטוען כי היתה להם מעורבות בפיגועים. בית הלל יטען, כי הבכירים רק ידעו שהפיגועים הולכים להתרחש, ורצו "לתת לזה לקרות", תוך החלשת מנגנוני הביטחון האמריקאים למינימום. המחמירים יטענו, כי הבכירים תיכננו את הפיגועים וביצעו אותם. המניעים – מרווחים כספיים נטו ועד הבאת האפוקליפסה של סוף העולם.

תת ענף של האשמת המימשל האמריקאי טוען, כי למימשל היה ידע מוקדם לגבי המתקפות. דיוויד שיפר, התובע בפרשת הדחת קלינטון, טען אחרי הפיגועים כי החל משנת 1995 היו ידיעות על כוונה לבצע את הפיגועים. לדבריו, חמישה שבועות לפני ה-11 בספטמבר הוא הזהיר את התובע הכללי שסירב לפתוח בחקירה. אישור לטענה על ידיעה מוקדמת התקבלה גם מסנטור רפובליקני, מראש עירית סן פרנסיסקו, מחוקרי אף.בי.איי לשעבר ומגורמים שהצביעו על מגמות מוזרות בסחר במניות של אמריקן איירליינס ויונייטד אירליינס – החברות שמטוסיהם היו מעורבים בפיגועים.

תיאורית הידע המוקדם קיבלה חיזוק משמעותי, מלא אחר מאשר ג'ורג' בוש. בשתי הזדמנויות שונות, הראשונה בדצמבר 2001 והשניה חודש מאוחר יותר, בוש חזר וסיפר כי ראה את התנגשות המטוס הראשון במגדלי מרכז הסחר העולמי בשידור חי, בעודו יושב מחוץ לכיתת ביה"ס בפלורידה ומחכה לפגישה עם התלמידים. אלא שבוש לא יכול היה לראות זאת בשידור חי, משום שאף רשת אמריקאית לא שידרה זאת. מאיפה הוא ידע אם כן שהפיגועים החלו? דובר של הבית הלבן הסביר זאת ב"זיכרון שגוי".

2. תיאוריית ההרס המבוקר במרכז הסחר העולמי

קריסתם של המגדלים הפתיעה את המהנדסים. אנשי מקצוע בכירים שבדקו את האירוע טענו, כי מגדלי מתכת לא קרסו מעולם כתוצאה משריפה, וגם [[בן לאדן]] הודה, כי לכל היותר ציפה לקריסת הרצפה מעל לנקודה בה יפגעו המטוסים. בראשית 2006 קבע סטיבן ג'ונס, פיזיקאי מאוניברסיטת בריגהאם יאנג, כי הגרביטציה לבדה לא יכולה להיות אחראית לקריסת המגדלים.

תיאורית ה"הרס המבוקר" (controlled demolition theory) טוענת איפוא, כי בחודשים שקדמו לפיגוע הוחדרו למגדלים חומרי נפץ ו[[טרמיטים]], שנועדו להרוס את הבניינים מראש, ולעזור לקריסתם כתוצאה מפגיעת המטוסים. תיאוריות אלה מדגישות את המהירות, הסימטריה והשלמות של הקריסה - העובדה שקולות הנפץ נשמעו עוד לפני שהיא החלה, העובדה שהאש לא בערה בעוצמה חזקה מספיק ובמשך זמן מספיק כדי להחליש את המתכת של הבניינים – והטיעון המוחץ: מגדל מרכז הסחר העולמי מספר 7, שלא נפגע, התמוטט אף הוא באותו היום. לארי סילברסטיין (למה הוא חייב להיות יהודי? ראו בהמשך), בעליו של בניין מספר שבע, הועמד תחת בחינה מדוקדקת של חוקרי ה-11 בספטמבר, בגלל הצהרותיו המשתמעות לשתי פנים בנוגע לקריסת הבנין, ובגלל הרווח שהיה יכול להפיק מכך.

אחת מתיאוריות הקונספירציה טוענת, כי בצילום המטוס שפגע במגדל הדרומי של מרכז הסחר העולמי רואים עצם בלתי מזוהה מתחת לכנף הימנית, שאינו קיים באופן רגיל במטוסי הבואינג 767. תומכי התיאוריה טוענים כי אין ספק שמדובר בטיל.

תיאוריית ההרס המבוקר היא אבן יסוד של תיאוריית הקונספירציה, משום שהחדרת חומרי נפץ אל הבניינים השמורים כל כך חייבת להצביע על כך שה-11 בספטמבר היה עבודה פנימית של הממשל. החיזוק לתיאוריה זו מגיע בעיקר מניתוח קטעי הווידיאו של קריסת המגדלים, ומעדויתיהם של אנשים ששהו באזור ושמעו והרגישו שורה של התפוצצויות. חיזוק נוסף מגיע מהעובדה שלא אחר מאשר מרווין בוש, אחיו של הנשיא בוש, היה בכיר בחברה שהעניקה שירותי אבטחה, הן למגדלי הסחר העולמי והן לחברת אמריקן איירליינס בין השנים 1993-2000. מצד שני, מרווין בוש היה ברכבת התחתית מתחת למגדלי הסחר העולמי כאשר ההתקפה החלה.

3. הפנטגון

הגרסא הרשמית טוענת, כי ה[[פנטגון]] נפגע על ידי טיסה 77. אולם יש הטוענים, כי הפנטגון נפגע על ידי גוף קטן יותר ממטוס בואינג 757, ובמילים אחרות – טיל. טענות אלה מתבססות על היעדר שברים של כלי טיס מסחרי באזור הפגיעה, והיעדרו של הרס במבנה או במדשאה שלידו.

מעבר לכך, מתברר כי בבוקר ה-11 בספטמבר, כ-50 דקות לפני הפגיעה, לכאורה, של טיסה 77 בפנטגון, ביצעה זרוע של משרד ההגנה האמריקאי תרגיל המדמה התנגשות של מטוס אל תוך הבניין שלהם. ב-9:25 הורתה רשות התעופה הפדראלית לקרקע את כל כלי הטיס, כולל הצבאיים. מחזיקי תיאוריית הקונספירציה טוענים כי הדבר נעשה במטרה למנוע סיכול ההתקפה על הפנטגון, או לזהות את כלי הטיס כשונה מטיסה 77.

4. טיסה 93

טיסת יונייטד איירליינס 93, שמככבת כיום בשובר קופות המתעד כיצד נוסעיה ריסקו בהירואיות את המטוס כדי שלא להפוך לכלי במתקפת הטרור, זכתה אף היא לשלל תיאוריות קונספירציה. על פי תיאוריות אלה, המטוס יורט על ידי מטוס סילון לבן ומיסתורי, או, לפי גרסא אחרת, על ידי טיל שנורה ממטוס אף-16. לפחות שישה עדי ראיה טענו, כי ראו את המטוס הלבן המסתורי באזור ההתרסקות, בשנקסוויל, פנסילבניה, זמן קצר לאחר שקרתה. רבים טוענים כי המטוס התפוצץ עוד באוויר, לפני שהתרסק. היו גם טענות, המתבססות על עדות לכאורה של שוטר שהיה במקום, כי אחד ממנועי המטוס נמצא באזור ההתרסקות, כשעליו סימנים המתאימים לפגיעתה של פצצה. אחרים טוענים כי המטוס כלל לא התרסק, אלא נחת בחשאי בשדה תעופה בקליבלנד.

הקונספירטורים מוסיפים וטוענים, כי על הטיסה לא היו כלל טרוריסטים, אלא רק נוסעים מסוממים. מרחיקת לכת במיוחד היא התיאוריה כאילו נוסעיהם של טיסות 11, 175 ו-77, כל הטיסות שהתרסקו באתו יום, הועלו על טיסה 93 (איך היה מקום?) כדי שממשלת ארה"ב תוכל להרוג אותם.

5. חפש את היהודי

ענף שלם של תיאוריות הקונספירציה מחפש אחר המניע לאירועים, ובודק מי יכול היה להרוויח מהם. התיאוריות מתחילות בקטן – לארי סילברסטיין, בעליו של הבניינים של מרכז הסחר העולמי שיכול היה לקבל 3.6 מיליארד דולר מהביטוח, רודולף ג'וליאני, ראש עירית ניו יורק, שקיבל תקציבי ענק והזדמנות לבנות לעצמו תדמית חדשה, משפחת בוש על קשריה הכלכליים הענפים עם משפחת המלוכה הסעודית וחברת האליברטון על חוזי הענק הביטחוניים שלה. אבל מיד לאחר ההתקפות רווחו מיד האשמות בנוגע ליהודים ולישראל.

תחנת הטלוויזיה של החיזבאללה, אל מנאר, היתה הראשונה לטעון כי בעוד שכ-4,000 יהודים/ישראלים עבדו במגדלי הסחר העולמי, אף אחד מהם לא הגיע באותו יום לעבודה, ואיש מהם לא נהרג (דבר שלא היה נכון, כמובן: חמישה ישראלים נהרגו באסון וכ-400 יהודים). תיאוריית הקונספירציה טוענת, כי כל היהודים הוזהרו מראש על ידי השב"כ הישראלי לקחת לעצמם יום חופש. ספיחים של התיאוריה הזו טוענים כי ראש הממשלה אריאל שרון הוזהר שלא להגיע לניו יורק, שישראל הזהירה מראש את ארה"ב ושחמישה ישראלים שהתגלו כסוכני מוסד נעצרו לאחר האירוע כשהם מצלמים את העשן המיתמר ממגדלי מרכז הסחר ופניהם מביעים "אושר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully