וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טהרן: לא הסכמנו להקפיא העשרת האורניום

11.9.2006 / 2:57

בכירים בטהרן טוענים כי הטענה, שבשיחות בין מתווכים מהאיחוד האירופי ונציגים איראנים הובטחו 2 חודשי הקפאת ההעשרה, שגויה

מקורות באיראן מכחישים את הדיווחים לפיהן בשיחות שנוהלו בין נציגי האיחוד האירופי לבכירים איראנים, הביעו נציגי איראן את נכונותה של טהרן להתפשר בסוגיית תוכנית הגרעין האיראנית ולהפסיק זמנית את העשרת האורניום באיראן. עם זאת, שש המדינות אשר ניסחו את חבילת ההטבות לאיראן במסגרת הניסיון לפתור את המשבר, חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה, ישקלו את מדיניותם העתידית מול טהרן, לאור ההתפתחויות האחרונות.

מתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי חוויאר סולאנה נועד בוינה עם האחראי על המשא ומתן בסוגיית הגרעין האיראני עלי לריג'אני, והשניים, אשר הגדירו את השיחות כפוריות ובונות, אמרו כי הושגה התקדמות בניסיון לפתור את המבוי הסתום בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית. לדברי בכירים באיחוד הציע לריג'אני לסולאנה כי איראן תשעה את העשרת האורניום למשך חודשיים.

עם זאת, ארה"ב חוששת שתנאיה של איראן לא יתאמו לתנאי שש המדינות, הדורשות את הפסקת ההעשרה לפני תחילת הדיונים. "אין אנו יודעים פרטים על כך ועל מועד תחילת השעיית ההעשרה, והאם זה יקרה לפני או אחרי תחילת המשא ומתן על יישום ההטבות", אמר דיפלומט בכיר. יתרה מכך, מקורות איראנים הכחישו מאוחר יותר את הטענות ואמרו כי אין בכוונת איראן להפסיק את העשרת האורניום ואת פיתוח הגרעין בשטחה. בכיר איראני אמר כי "אין לדרישה זו בסיס חוקי או טכנולוגי".

המחווה האיראנית, אף אם היא נכונה, עלולה להיתפס כחסרת משמעות כיוון ששש המדינות דורשות השעייה ארוכת טווח של העשרת האורניום, על מנת להוכיח לקהילה הבינלאומית כי מטרותיה של תוכנית הגרעין האירנית הן אכן מטרות שלום בלבד.

למרות החשש הבינלאומי, סולאנה ולריג'אני מתעקשים כי השיחות נשאו פרי, ואף מתעדים להמשיך בדיוניהם, ייתכן שכבר ביום חמישי הקרוב. מהלך זה עשוי להשפיע על כוונת ארה"ב להתחיל ולנסח את צעדי ההענשה המסחריים והכלכליים מול איראן כבר בישיבת ועדת הביטחון של האו"ם בהמשך השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully