וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים זרים משלמים דמי תיווך בניגוד לחוק

עינב בן יהודה

8.9.2006 / 12:20

מסקר שערכה עמותת קו לעובד עולה ששכרם של עובדי סיעוד זרים נמוך משכר המינימום. תנאי העבודה של רבים היו שונים מהמובטח

מסקר שערכה עמותת קו לעובד עולה כי עובדים זרים מה[[פיליפינים]] המגיעים לעבוד בארץ משלמים דמי תיווך של 4,257 דולר בממוצע. גבייה זו אסורה על פי החוק, אך עובדים זרים רבים ממדינות שונות נאלצים לשלם סכומים גבוהים אף יותר לחברות כח אדם ומתווכים שונים.

מהסקר שנערך בשיתוף עם ה-Center for Migrant Advocacy, ארגון לא ממשלתי בפיליפינים, עולה כי מרבית דמי התיווך מועברים לחברות כוח אדם בישראל. מהסקר, שכלל 100 עובדים מהפיליפינים העובדים בארץ, עולה כי הסכום המשולם בפיליפינים עומד על 1,928 דולר, ואת יתרת הסכום - 2,375 דולר - נדרשים העובדים לשלם בארץ.

מכיוון שמדובר בסכומים גבוהים מאוד עבור העובדים, מרביתם נאלצים לקחת הלוואות על מנת לשלמם. מהסקר עולה כי 90.5% מהנשאלים נאלצו לקחת הלוואות על מנת לשלם סכומים אלה. כ-20% מהנבדקים לקחו הלוואה בריבית של בין 10%-5% לחודש. כשליש מהעובדים התחייבו לריבית גבוהה של 10% לחודש. שאר הנסקרים, 27.4%, לקחו הלוואה ללא ריבית מחברים או בני משפחה. בקו לעובד מציינים כי מהנתונים האלה עולה כי העובדים נאלצים לשלם לגורם המלווה 7.5 משכורות בממוצע, על מנת להחזיר ההלוואה.

עוד עולה מהסקר כי השכר המשולם לעובדי סיעוד, תחום בו מועסקים עובדים זרים רבים מהפיליפינים, נמוך משכר המינימום. מהנתונים עולה כי השכר הממוצע של עובד הסיעוד הוא 584 דולר, ובנוסף מקבלים העובדים דמי כיס שבועיים של 70-100 שקל. בקו לעובד מציינים כי שכר זה נמוך בעשרות אחוזים משכר המינימום שקבע בית הדין הארצי לעבודה עבור העסקה "מסביב לשעון", ואף נמוך, כאמור, משכר המינימום למשרה מלאה - העומד על 3,558 שקל.

נתון נוסף העולה מהסקר, המביא אף הוא לידי ביטוי את אופן ניצול העובדים, מתייחס להבטחות שנתנו לעובדים בחוזה העבודה עליו חתמו במדינתם - הבטחות שלא קוימו. מרבית הנבדקים, 87.8%, קיבלו בפיליפינים חוזה עבודה המפרט את תנאי העסקתם בישראל, אבל 60.7% מכלל הנבדקים ציינו כי תנאי העבודה בפועל היו פחותים ממה שהובטח להם בפיליפינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully