וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלי חדש יסייע ליצירת תרופות למחלות מטבוליות

7.9.2006 / 18:17

מדעני אוני' תל אביב פיתחו כלי ממוחשב, שיסייע ביצירת תרופות חדשות למלחמה בסוכרת ומחלות מטבוליות מולדות כמו השמנת יתר

צוות מדענים מאוניברסיטת תל אביב בראשות פרופסור איתן רופין פיתח כלי ממוחשב שיכול בעתיד לסייע ביצירת תרופות חדשות למלחמה ב[[סכרת]] ומחלות מטבוליות מולדות כגון השמנת יתר. הפוטנציאל הגלום בכלי כזה, כפי שתואר לאחרונה בכתב העת Nature Genetics, הוא שמפתחי תרופות הנלחמים במחלות מטבוליות יצוידו בעזרים חישוביים נוספים ליצירת תרופות מתוחכמות חדשות, שיכוונו את הטיפול לא לגן יחיד, כפי שפועלות התרופות העכשוויות, אלא לצירוף של גנים.

את מסלול המחקר של הצוות הנחתה השאלה איזה תפקיד ממלאת הגנטיקה בחילוף החומרים המהווה בסיס לכל תהליכי החיים. חקר השמנת היתר מעסיק את הקהילה הבינלאומית מכיוון שהיא נמנית עם גורמי הסיכון הבריאותי המשמעותיים ביותר, איתם צריכה החברה המערבית להתמודד. צוות המדענים בנה מודל ממוחשב, שמטרתו חיזוי האופן שבו פעולתם המשותפת של גנים משפיעה על תפקוד חילוף החומרים האנושי תהליכים שעד כה חמקו מתיאור מדעי מדויק.

פרופ' רופין מוסיף כי "החידוש היה בפיתוח "שיטה חישובית ל'ניסוי וירטואלי' ממוחשב במיליארדי צירופי גנים. לדבריו,כי הצוות החוקר שלב את המתמטיקה ואת מדעי המחשב במחקר ביולוגי וגנטי וכן עשה שימוש בשיטות של ביולוגיה חישובית (מערכתית) הנחשבת לאחת הגישות המדוברות ביותר בחקר הביולוגי והרפואי בעשור הזה. התוצר הסופי הוא נתונים גולמיים שמתארים כיצד גנים מפקחים על חילוף החומרים.

פרופ' רופין מסביר כי פעולת התרופות החדשות שמשפיעות על חילוף החומרים שמפתחים מדענים כיום, מוגבלת כיוון שהגנים לא בהכרח פועלים לבדם או אפילו בזוגות. רוב הגנים פועלים באשכולות. וכמו לכונן קשיח במחשב, שמגבה קבצים כל העת, לגנים יש מערכת מורכבת שמבצעת פקודות ומוודאת שהן מולאו.

פרופ' רופין מעריך, כי אם המדענים יוכלו להבין ולזהות את כל האופנים שבהם גנים פועלים במשותף לביצוע פקודה בגוף, הם יוכלו ליצור תרופות לטיפול ב[[אלצהיימר]], השמנת-יתר או סוכרת, שפעולתן תהיה יעילה יותר. אולם לדבריו, "עקב טבען של האינטראקציות, המשימה שלפנינו קשה ומורכבת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully