וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדה תבחן כללים להתנהלות התקשורת

אתי שכטמן

7.9.2006 / 7:35

תוקם בעקבות תלונות שהגיעו אל מועצת העיתונות על התנהלותה של התקשורת בסיקור המלחמה

בישיבה חגיגית שנערכה אמש בבית סוקולב הסמיכה מועצת העיתונות את נשיאתה החדשה, שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר, לעמוד בראש ועדה שתבחן כללים להתנהלותה של התקשורת בישראל.

בישיבה שנערכה במתכונת דיון פתוח פתחה נשיאת המועצה דורנר את הדיון בשאלה האם על מועצת העיתונות להתערב ולקבוע בתקנון האתיקה כללים מיוחדים לדיווח בעת מלחמה. הנושא עלה בעקבות תלונות שזרמו אל המועצה על התנהלותה של התקשורת בסיקור המלחמה בחודש שעבר. "תופעה זו של הביקורת היא חדשה" אמרה דורנר ותיארה את הסימביוזה שהתקיימה בעבר בין התקשורת לשלטון ולצבא, "היום אין תלוי הציבור בתקשורת המקומית. יש אינטרנט, לווין וערוצים זרים, ספק אם הגבלות הצנזורה אפקטיביות.... התקשורת שלנו אינה של האו"ם היא שלנו, אמפתית לנו".

הקולות בקרב חברי המליאה קראו כמעט פה אחד להקמת ועדה. אולם גם בתוך קבוצה זו התחלקו הצדדים בין אם על הועדה לבדוק את התנהלות התקשורת בימי המלחמה ובין אם שתקבע כללי אתיקה עיתונאים לעתיד. יוסי בר מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים, קרא ליישום ביקורת עצמית "להיטות היתר חרגה מגבולות המותר. מותר לבקר את עצמנו, לא ייתכן שנדבר על ועדת חקירה מסביב ואנחנו שהביקורת הציבורית כלפינו קשה לא נקום ונכה על חטא, התקשורת והמדינה התגלו כתבוסתנים". את האצבע המאשימה הפנה בר מוחא לעיתונאים שרצו כמה שיותר סקופים ולדובר צה"ל שלדבריו אפשרו "חגיגה תקשורתית". ירון אנוש: "חטא היוהרה שראינו במהלך המלחמה לא היה שונה מכל מערכת אחרת. יש להקים ועדת שתבדוק את התקשורת בשנים האחרונות ולא רק במלחמה".

אבי בניהו, מפקד גלי צה"ל הצטרף לדעת הרוב אך הדגיש את חשיבותה של הקמת ועדה בהתייחסות למועצת העיתונות המתחדשת: "זו הזדמנות אחרונה למועצת העיתונות". לעומתם אמרה כתבת ידיעות אחרונות יהודית יחזקאלי, כי צריך "לוותר על ועדות, אנשים עייפים מזה. במקום, יש לארגן יום עיון בשיתוף דובר צה"ל".

מאידך נשמעו קולות שהגנו על העיתונאים "מתנכלים לשליח" הגדיר יצחק טאוב, סגן יו"ר ועדת האתיקה, את הביקורת שנשמעה כלפי התקשורת ועל אף זאת תמך בהקמת ועדת חקירה "הידיעות לא באות מהשמיים אלא מקצינים שהדליפו". חיים שיבי מנציגי איגוד העיתונאים הארצי: "את האורגיה של הכאה עצמית תשמרו לפוליטיקאים, תפקידי לדווח בין אם מוצא חן או לאו..אל נהפוך לפוליטיקאים או להקת מעודדות".

כאמור בסופו של דיון זה, לנוכח הביקורת הסמיכו חברי המליאה את דורנר לעמוד בראש הועדה שתקום. דורנר: "הועדה תבחן לקבוע כללים לשעת חירום ולא תשמש כועדת חקירה ממלכתית".

בהמשכה של הישיבה נבחרה למ"מ נשיאת מועצת העיתונות, עורכת הדין אורנה לין, ואחר כך התקיים דיון בשינוי בהוראות תקנון האתיקה העוסקות בפרסום שמות חשודים לפני שהובאו לפני בית משפט בו הוחלט כי המועצה תגיש לועדת חוק חוקה ומשפט הצעה לשינוי התקנון לפיה במידה והתקבל אישור מן החשוד או קיים עניין ציבורי ולחשוד ניתנה אפשרות להגיב ניתן לפרסם פרטים בטרם נעצר ובטרם הובא בפני שופט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully