וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלו עבודות השיקום בחירייה

3.9.2006 / 8:19

אחרי שנים של תכנון, החלו פעולות להידוק הפסולת בהר כדי לייצבו ולמנוע מפולות לקראת הפיכתו של האזור לחלק מפארק אילון

אחרי שנים ארוכות של תיכנון החל בשבועות האחרונים הליך שיקום אתר הפסולת הגדול בישראל, הר חירייה. בשבועות האחרונים החלו פעולות להידוק ההר כדי לייצבו ולמנוע התרחשות מפולות. הבטחת יציבותו תאפשר לממש תוכנית שלפיה יהפוך הר הפסולת לחלק מפארק אילון, שעתיד לקום בכניסה לדרום תל אביב.

לפי היתר מיוחד של הוועדה לתיכנון ובנייה של מחוז תל אביב, החל איגוד ערים דן לתברואה, הגוף שאחראי על חירייה, להעביר להר פסולת בניין גולמית. לאיגוד ניתן היתר להעביר כ-70 אלף מטרים מעוקבים של פסולת. לדברי מנהל האיגוד דורון ספיר פסולת הבניין תשמש כמשקולת שמזרזת את תהליכי שקיעת הפסולת בהר ומביאה לסתימת חללים בתוכו. לאיגוד ניתן היתר להשתמש בפסולת למטרה זו לתקופה של שנתיים. לאחר מכן תפונה הפסולת ותעבור תהליכים של גריסה ומחזור.

אתר חירייה הפסיק לקלוט פסולת להטמנה ב-1998. כיום הוא משמש כתחנת מעבר שבה מועברת רב הפסולת של גוש דן להטמנה בנגב וחלקה עובר בחירייה הליכי מחזור. ההר עצמו עשוי מתערובת של פסולת מסוגים שונים ועפר. בתוכו יש כל העת תהליכים טבעיים של פירוק המרכיבים הביולוגיים בפסולת ויצירת גז. מדרונות ההר התמוטטו לפני תשע שנים וכמעט הביאו לחסימת כביש גהה (כביש מספר 4), אחד הצירים המרכזיים בגוש דן.

בשנים האחרונות נכנסה לשלב מתקדם התוכנית להקמת פארק אילון והר חירייה אמור להשתלב בפארק זה ולהיות אתר שבו ניתן לטייל ולבקר. ביוזמת קרן ברכה נערכה תחרות בינלאומית בקרב אדריכלים ונבחרה תוכנית להפיכת ההר לפארק. הזוכה בתחרות הוא האדריכל פיטר לץ מגרמניה, שעומד כיום בראש צוות לתיכנון הפארק על ההר.

ליד הר חירייה פועל כבר יותר משנה מתקן של חברת אקולוג'י לגריסה ומחזור של פסולת בניין. חלק מפסולת זו יפוזר בעתיד על המדרונות של הר הפסולת וישמש כחומר מילוי ועיבוי המדרונות, ובכך יביא לייצוב ארוך טווח של חירייה.

"השימוש הזה ייתן פתרון של עשר שנים לבעיית פסולת הבניין בגוש דן" אמר דני שטרנברג, מהנדס איגוד ערים דן לתברואה. "חלק אחר של הפסולת שיעבור מחזור, יועבר לשימוש בתעשיית הבטון, כבישים, בניין ותשתיות אחרות".

הגופים הסביבתיים תומכים בתוכניות להקמת פארק אילון ושיקום חירייה. עם זאת, מפלגת הירוקים הזהירה שהשימוש בפסולת בניין גולמית יזהם את ההר בחומרים רעילים כמו אסבסט, מתכות כבדות ודלקים שנמצאים בפסולת זו. "אנו תומכים בשיקום חירייה, אבל חושבים שהוא צריך להיעשות לפי קריטריונים סביבתיים מחמירים", אמרה מזכ"ל המפלגה הדס שכנאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully