וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש במקסיקו דחה ערעור מועמד השמאל בבחירות

29.8.2006 / 11:20

מועמד השמאל לופז אוברדור טען לאי סדרים חמורים בספירת הקולות בבחירות לנשיאות ודרש ספירה ידנית חוזרת של 41 מיליון הקולות

בית הדין האלקטורלי הגבוה של מקסיקו דחה את טענות מועמד השמאל בבחירות הנשיאותיות בחודש שעבר, אנדרה מנואל לופז אוברדור, לפיהן בוצעה "הונאת ענק" בבחירות. בכך העניק למעשה בית המשפט את הניצחון למועמד השמרנים, פליפה קלדרון. בית הדין אמנם פסל יותר מ-230 אלף קולות בשל אי תקינות, אך למהלך זה לא הייתה משמעות מעשית רבה כיוון שהקולות שבוטלו התחלקו באופן כמעט שווה בין שני המועמדים.

שבעת השופטים הצביעו פה אחד נגד רובן המכריע של התלונות החוקתיות שהוגשו על ידי לופז אובראדור, שטען כי הניצחון "נגנב ממנו". נשיא בית המשפט לאונל קאסטילו אמר כי טענת לופז אוברדור לפיה בוצעה הונאה הייתה "חסרת שחר לחלוטין".

לופז אוברדור הכריז בתגובה כי אינו מקבל את פסיקת בית המשפט, שהיא, לדבריו, "הפרה של הסדר החוקתי והפיכה צבאית של ממש". הוא הוסיף כי הפסיקה היא "פוגענית ובלתי מתקבלת על הדעת עבור מיליוני מקסיקנים". לופז אוברדור חזר על טענותיו כי היו אי סדרים חמורים ביותר ממחצית הקלפיות במהלך הבחירות ודרש ספירה חוזרת של כל הקולות. מועמד הימין קלדרון אמר בתגובה כי לא ייתן למתנגדיו מהשמאל להחליש את ניצחונו. "קומץ אלים זה לא יתערב בדבר שאזרחי מקסיקו החליטו עליו", אמר.

פסיקת בית המשפט היא סופית ולא ניתן לערער עליה. על בית המשפט אמנם מוטלת האחריות להכריז ב-6 בספטמבר על הגינות מערכת הבחירות בכללותה ובכך לקבוע רשמית את הנשיא הנבחר, אך מהלך זה הוא סמלי בלבד.

מרוץ סוער ודרמטי לנשיאות

מערכת הבחירות האחרונה לוותה בחילופי האשמות הדדיים בין שני המחנות, שטענו שניהם לאי סדרים בבחירות. עם קבלת התוצאות החלקיות בליל הבחירות, אחרי ספירת 76% מהקולות, נראה היה שמועמד השמאל לופז אוברדור מוביל ביתרון קל של 2.1% מהקולות על קלדרון. במטה הבחירות של קלדרון האשימו את מפלגתו של אוברדור כי השתמשה ב"טריקים מלוכלכים" כדי למנוע ספירת קלפיות באזורים בהם מפלגתו של קלדרון חזקה יותר.

עם היוודע התוצאות הסופיות, לפיהן הפסיד לופז אוברדור לקלדרון בפער של 0.6%, טען אוברדור כי הבחירות היו נגועות באי סדרים רבים, ודרש ספירה ידנית של 42 מיליון הפתקים. בשבועות שלאחר הבחירות הפגינו מאות אלפי תומכי השמאל בהפגנות ששיתקו את מרכז הבירה וחלקם אף התגייסו לשמור על המחסנים בהם מאוחסנות הקלפיות, מחשש שיגנבו.

גם במהלך המרוץ לנשיאות הטיחו המועמדים רפש זה בזה. קלדרון טען לקשרים בין לופז אוברדור להוגו צ'אווס, נשיא ונצואלה, והציגו כסכנה למקסיקו. בתגובה האשים לופז אוברדור את קלדרון בשחיתות ונפוטיזם. העובדה כי במקביל לווה המרוץ בעלייה במספר עבירות אלימות הקשורות לסמים במדינה לא הקלה על המתח הרב שבו שרויים שני המתמודדים.

המרוץ הסוער והדרמטי נתפס בעיני רבים כקרב על עתידה של מקסיקו. הבחירה בין שני המועמדים נתפסה כבחירה בין התערבות ממשלתית גדולה יותר בחיי הפרט לבין המשך מדיניות השוק החופשי, וכבעלת משמעות גדולה לגבי בני הברית העתידיים של מדינתם: הבחירה בקלדרון משמעה הידוק היחסים עם ארצות הברית, שהפעילה לחצים על מנת להביא לבחירתה של ממשלה ימנית אשר תשתף עמה פעולה בנושאים בוערים כמו מסחר והגירה. מנגד, הבחירה בלופז אוברדור משמעה הצטרפות לגוש השמאלני, אליו שייכות מרבית מדינות דרום אמריקה, בהנהגתו של צ'אווס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully