וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד פישר הותיר את הריבית על כנה - 5.5%

אסף רותם

28.8.2006 / 18:30

לטענת סטנלי פישר "ההפסדים בגין המלחמה יקוזזו בשנה הנוכחית. קצב האינפלציה נמצא קרוב לאמצע היעד - 2%"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הותיר את ריבית הבסיס במשק ללא שינוי ברמה של 5.5% - בהתאם להערכות של הכלכלנים במשק ובמשרדים הכלכליים בירושלים ונוכח החלטת הפד האמריקאי ב-8 באוגוסט להותיר את ריבית הבסיס בארה"ב ללא שינוי ברמה של 5.25%.

פישר טען שההפסדים בגין המלחמה יקוזזו בשנה הנוכחית וכי הפגיעה בצמיחה כתוצאה מהמלחמה מתונה. לגבי האינפלציה, ציין הנגיד, כי הקצב השנתי נמצא קרוב לאמצע היעד - 2% וכי שוקי המטבע וההון מפגינים חוסן. במקביל, מחיר הנפט התייצב ואף החל לרדת. מול אלה, ציין הנגיד את חוסר הוודאות בשנת הכספים 2007, בעקבות הצורך לעשות שינויים בסדר הקדימויות בתקציב.

כאמור, הערכת הקונסנזוס בקרב הכלכלנים גרסה כי הריבית לא תשתנה, וזאת בשל שתי סיבות עיקריות: החלטת נגיד הפד האמריקאי, בן ברננקי, להותיר את ריבית הבנק המרכזי בארה"ב ללא שינוי לאחר 17 עליות רצופות; ותוצאות המלחמה בלבנון, הצפויות להוביל לצמיחה שלילית ברבעון השלישי של 2006. כל זאת על אף שהמשק עומד בפני קצב אינפלציה שנתי בשבעת החודשים הראשונים של 2006 שנאמד ב-2.9% - ברף העליון של יעדי בנק ישראל. גם הקצב במהלך השנה האחרונה - מיולי 2005 ליולי 2006 - היה גבוה יחסית והגיע ל-2.4%.

בחודש הקודם הפתיע הנגיד כאשר הקפיץ את הריבית ב-0.25% ונימק את פעולתו בעלייה בגורמי הסיכון של המשק, שפוגעים ביכולתו לגייס הון בחו"ל ועשויים לערער את היחס בין השקל לדולר - שער החליפין. בשוק לא אהבו את העלאת הריבית ורוב הכלכלנים הגדירו אותה כמיותרת, ואת הנגיד כמי שפעל ביתר שמרנות. מאידך, המעטים שתמכו בו ראו בפעולת הנגיד אמיצה וכאחת שמשדרת אמינות לשוקי ההון.

פישר עצמו נעדר מישראל בשבוע וחצי האחרון, ולפיכך לא השתתף בישיבות שהתקיימו בבנק בשבוע שעבר לניתוח מצב המשק לקראת החלטת הריבית. הנגיד הצטרף לדיונים אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully