וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: חשד שאולמרט ביצע מינוים פוליטיים

28.8.2006 / 7:40

לינדנשטראוס בודק אם רה"מ ביצע מינויים פוליטיים בעת שהיה שר התמ"ת. משרד רה"מ: הנהלת משרד התמ"ת לא היתה מעורבת במינויים

משרד ראש הממשלה פרסם תגובה רשמית לפירסומים לפיהם מבקר המדינה בודק חשד למינויים פוליטית ברשות לעסקים קטנים ובינוניים בעת שאהוד אולמרט היה שר התמ"ת. בתגובה נאמר, כי הנהלת משרד התעשייה והמסחר לא היתה מעורבת בתהליך מינוי שלושת העובדים הבכירים המוזכרים בדו"ח, פרט מחוות דעת שמנכ"ל המשרד התבקש למסור על אחד מהם.

כתבי "הארץ" מוטי בסוק וגיא לשם:

מבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס מותח ביקורת קשה על מינויים פוליטיים שביצעו ראש הממשלה אהוד אולמרט, בתקופה שבה שימש שר התמ"ת, ומנכ"ל משרדו רענן דינור, המשמש כיום מנכ"ל משרד ראש הממשלה. בדו"ח המבקר על הרשות לעסקים קטנים ובינוניים המתפרסם היום, נמתחת ביקורת קשה גם על יו"ר הכנסת דליה איציק, ששימשה שרת התמ"ת לפני אולמרט, ועל סגנה, אלי בן מנחם.

בדיקת המבקר החלה בעקבות חשיפת מפעל המינויים הפוליטיים ברשות לעסקים קטנים ובינוניים בתוכנית התחקירים של מיקי רוזנטל, "בולדוזר", ששודרה אשתקד בערוץ 2. בתוכנית נחשפו חברי מרכז ליכוד שקיבלו מינויים מיוחדים כמרכזי פרויקטים עבור הרשות, ובפועל לא נדרשו לעשות דבר מלבד הגשת חשבונית מדי חודש בסכומים כוללים של מאות אלפי שקלים.

הביקורת נערכה בסוף 2005, וממצאיה הועברו באחרונה לידיעת היועץ המשפטי לממשלה, נציב שירות המדינה והחשב הכללי באוצר. לדעת המבקר, על גורמים אלה לתת את דעתם על המתכונת הארגונית של הרשות לעסקים קטנים ובינוניים המאפשרת את עקיפת "שומרי הסף" (גורמי ביצוע ובקרה פנים-משרדיים). כמו כן, על גורמים אלה לתת את דעתם להכשלים בפעילות הרשות בכל הנוגע לגיוס עובדים ומנהלי פרויקטים, ועל השימוש שעשו בה בכירים בהנהלת התמ"ת כדי להיטיב עם מקורבים פוליטיים למפלגתו של אולמרט.

רשות עוקפת מנגנוני פיקוח ובקרה

תקציב הרשות לעסקים קטנים ובינוניים ממומן מתקציב המדינה באמצעות משרד התמ"ת. הרשות אינה כפופה ישירות למנגנוני הפיקוח והבקרה שאליהם כפופים משרדי ממשלה וחברות ממשלתיות. לדעת המבקר, בתקופה שבה שימשו אולמרט ואיציק שרי התמ"ת, הרשות לא הקפידה על קיום נורמות ציבוריות ראויות.

"בראשית 2004 פעלה הנהלת משרד התמ"ת, בראשות השר אולמרט והמנכ"ל דינור, לשינוי תקנון הרשות כדי שתתאפשר לה גמישות רבה יותר במינוי יו"ר לרשות ובהקצאת תקציבה", נכתב בדו"ח המבקר, "ובדרך זו הגדילה את יכולתה לנהל את ענייני הרשות ולשלוט בה. לאחר שינוי התקנון עשתה הנהלת משרד התמ"ת שימוש ברשות ככר פעולה למינויים משיקולים פוליטיים ובתהליך לא תקין".

תחקיר TheMarker שפורסם במרץ 2006, גילה כי כשנכנס אולמרט למשרד התמ"ת, שלח את אחד מיועציו למיפוי המשרד ועמדות הכוח בו. היועץ הנמרץ, עובד יחזקאל, כיום יועץ הבכיר במשרד ראש הממשלה, חזר לאולמרט והצביע על חלקת אלוהים קטנה - הרשות לעסקים קטנים ובינוניים - יחידה קטנה הכפופה ישירות לשר התמ"ת ומתוקצבת בנפרד מתקציב המשרד.

אולמרט פעל למינויו של שמואל רוזנמן, איש הליכוד והסתדרות העובדים הלאומית, ליו"ר הרשות ללא שכר, ולמינויו של עמירם בוקשפן, עד אז יועץ חיצוני לרשות שנהנה מקשרים טובים בליכוד, למנכ"ל. עם המינויים באה הגדלת התקציב.

בת זוגו של הירשזון

לפי דו"ח המבקר, בתחילת 2004 הוסיפה הנהלת התמ"ת משרה של סמנכ"ל ברשות. מדובר במשרה בכירה שכללה הפעלת פרויקטים. לדעת המבקר, מדובר במינוי פוליטי מטעם השר. לתפקיד מונתה עו"ד לילך נחמיה, על אף שנפסלה ב-2003 מכהונה בתפקיד נציגת ציבור בדירקטוריון החברה הממשלתית לתיירות על ידי ועדת רביבי, בטענה שקיים חשש במינוי לזיקה אישית ופוליטית והיעדר כישורים מיוחדים. בדו"ח המבקר נקבע כי הגם שהרשות לעסקים קטנים אינה כפופה לוועדת רביבי, במינוי נחמיה לסמנכ"לית ברשות לעסקים קטנים נותר החשש לזיקה אישית ופוליטית.

בלי להזכיר זאת במפורש, מכוון הדו"ח לקשריה האישיים של נחמיה עם נאמנו של אולמרט באותם ימים ושר האוצר כיום, אברהם הירשזון, שנחמיה היא בת-זוגו.

בדו"ח מצוין כי נוסף על חוסר התאמתה לתפקיד, נחמיה מונתה ללא הליך תחרותי שוויוני. מבקר המדינה גם מזכיר, בתמיהה, כי המינוי של נחמיה לסמנכ"לית נעשה חודשיים בלבד לאחר שנדחה ערעורה בוועדת רביבי.

לאחר כניסת נחמיה לתפקיד הסמנכ"לית, הפעילה הרשות לעסקים קטנים ובינוניים פרויקטים חדשים. בשלושה פרויקטים, שאותם בדק מבקר המדינה, שכרה הרשות פרויקטורים חברי מרכז הליכוד, אז מפלגתו של אולמרט; שניים מהם התמודדו על תפקיד במזכירות הליכוד. השלושה - שמעון משה, יצחק מיכאלי ויעקב פדידה - נשכרו בהליך בלתי-שוויוני ובלתי-תקין, ושניים מהפרויקטים שניהלו לא היו בתוכנית העבודה של הרשות. סיפוריהם של הפרויקטורים הובאו ב-TheMarker בעבר, ודו"ח מבקר המדינה נותן עתה לחשיפתם גושפנקא רשמית.

"בהליכי הבחירה של שלושת הפרויקטורים ובהפעלתם נפלו פגמים מהותיים", כותב מבקר המדינה בדו"ח. "עובדה זו, בצירוף הזיקה הפוליטית לשר, מעלה חשש כי שיקולים פוליטיים עמדו בבסיס בחירת הפרויקטים".

הרשות: הכנסנו נהלים חדשים

דוברת הרשות מסרה בתגובה: "הרשות לעסקים קטנים ובינוניים יישמה את המלצות המבקר והכניסה נהלים חדשים המתייחסים לקבלת כוח אדם וקיום מכרזים כמקובל בשירות הציבורי. הרשות גיבשה תוכנית עבודה, קבעה מטרות ויעדים ופעלה להכנסתם של פרויקטורים לתקופות זמן קצרות. לאורך כל קיום הפרויקט מנהלת הרשות מעקב ובקרה. אם פרויקט אינו מספק את התפוקות שהציבה הרשות, אזי נסגר הפרויקט, ואנשיו משוחררים מעבודתם. לגבי שלושת הפרויקטורים שאליהם מתייחס הדו"ח, מדגישה הרשות כי כבר הפסיקה את עבודתם של שניים מהם לפני יותר משנה".

משרד התמ"ת מסר בתגובה לדו"ח, כי "הנהלת המשרד תלמד את הדו"ח ותוודא שהליקויים עליהם מצביע הדו"ח יתוקנו על ידי הרשות לעסקים קטנים ובינוניים ככל שעדיין קיימים כאלה ברשות. שר התמ"ת רואה ברשות לעסקים קטנים זרוע ביצועית אשר פועלת בשיתוף פעולה עם משרד התמ"ת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully