וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברננקי: יש לחלוק באופן נרחב את פירות הגלובליזציה

נמרוד הלפרן

25.8.2006 / 18:24

בניגוד לציפיות המשקיעים, יו"ר הבנק הפדרלי לא התייחס בנאומו היום למדיניות הריבית בארה"ב

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, לא התייחס למדיניות הריבית בארה"ב בנאום שנשא היום, ובמקום זאת התמקד בצורך להבטיח שדי מגזרים בחברה ייהנו מפירות הגלובליזציה כדי למנוע יצירת פרוטקציוניזם.

האתגר העומד בפני קובעי המדיניות הוא להבטיח חלוקה נרחבת דיה של פירות הגלובליזציה של הכלכלה - למשל, על ידי סיוע לעובדים שאיבדו את משרותיהם לזכות בהכשרה הנדרשת, כדי שיוכלו לנצל את ההזדמנויות החדשות הנפתחות בפניהם", אמר ברננקי בנאומו.

אין מדובר במשימה קלה הוסיף ברננקי, אשר ציין עם זאת כי זו משימה ראויה, שכן פירות הגלובליזציה הם גדולים. לדבריו, ההתנגדות לגלובליזציה נוטה לבוא מצד עובדים וחברות שפרנסתם עלולה להיפגע כתוצאה משינויים בדפוסי ייצור.

באחרונה גברו הקולות הטוענים כי הליברליזציה של הסחר הגלובלי אינה מיטיבה עם כל תושבי העולם, ומספר גדל והולך של מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הצביע על התרחבות הפער שבין ההבטחות אודות יתרונות מודל כלכלת השוק ברמה עולמית, לבין תוצאותיו בפועל.

הבנק העולמי הודה בחודש מארס, כי מדיניות הסחר החופשי הגלובלית לא הניבה את התוצאות המצופות לצמצום העוני ושיפור הצמיחה בעולם. הבנק חתך בשני שלישים את תחזית תרומתו של הסכם סחר חופשי כלל עולמי לצמיחת הכלכלה הגלובלית, ואף קבע כי כלכלותיהן של מדינות רבות - בהן מקסיקו, בנגלדש, קמרון ומוזמביק - צפויות לצאת מופסדות מהסכם סחר חופשי גלובלי. הבנק גם קיצץ ב-75% את תחזיתו למספר בני האדם בעולם שעתידים לצאת ממעגל העוני בעקבות הסכם זה. בתחום החקלאי למשל, התברר כי הסרת חסמי סחר הסבה נזק עצום למיליוני משקים קטנים באפריקה, אמריקה הלטינית ואסיה, שבהם תלויים למחייתם קרוב ל-400 מיליון בני אדם.

בנאומו היום הזהיר ברננקי כי אין לראות את המשך תהליך הגלובליזציה של הכלכלה כמובן מאליו. "בעיות גאופוליטיות, ובכלל זה מתחים בינלאומיים וסכנת הטרור, כבר פוגעים בקצב התקדמות האינטגרציה של הכלכלה העולמית ועלולים לפגוע בו אף יותר בעתיד", אמר.

המשקיעים בוול סטריט קיוו כי ברננקי יספק בנאומו רמזים כלשהם להמשך מדיניות הריבית של הבנק הפדרלי, אולם יו"ר הבנק לא התייחס בנאומו כלל למדיניות הריבית. מוקדם יותר השבוע אמר נשיא הבנק הפדרלי של שיקגו, מייקל מוסקו, כי ייתכן שיהיה צורך בהעלאות ריבית נוספות בארה"ב כדי לבלום את האינפלציה. "הסכנה שהאינפלציה תמשיך להיות ברמה גבוהה מדי, גדולה מהסכנה שהצמיחה תהיה נמוכה מדי", אמר מוסקו בנאום שנשא ביום שלישי. "לפיכך, ייתכן שיהיה מקום להעלאות ריבית נוספות כדי להבטיח שהאינפלציה תשוב לרמה סבירה בתוך פרק זמן סביר", הוסיף. "רמה סבירה" של אינפלציה, לדברי מוסקו, היא 2%-1%.

פרשנים רבים מדברים על כך שצפוי מיתון בשנת 2007, מה גם ששילוב של התחזקות האינפלציה והאטה בצמיחה הציגו דילמה לא פשוטה עבור ברננקי ועמיתיו. הבנק הפדרלי הותיר מוקדם יותר החודש את הריבית בארה"ב ללא שינוי, לאחר שרשרת של 17 העלאות ריבית רצופות שהחלה ביוני 2004. הבנק הותיר את הריבית בארה"ב ברמה של 5.25%, גבוהה ב-4.25% מריבית ששררה ביוני 2004 - 1% - שפל של 46 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully