וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילוי מאובן שופך אור על האבולוציה של הלוויתנים

19.8.2006 / 22:04

בעל החיים הגדול בעולם, הלוויתן הכחול, חסר שיניים כיום. אולם הגילוי מלמד כי אבותיו היו טורפים בעלי שיניים ועיניים גדולות

מאובן אכזרי למראה, בעל שיניים חדות, שנמצא באוסטרליה, מוכיח כי אבותיו הקדמונים של ה[[לווייתן הכחול]] מחוסר השיניים, לא היו דומים באופיים ל"ענק השקט" המוכר לנו כיום. ה[[מאובן]] בן 25 מיליון השנים שייך לגרסא מוקדמת של לווייתן ממשפחת לווייתני המזיפות (משפחה הכוללת בתוכה את לווייתני הגבנת, לוויתני מיניק והלוויתן הכחול). המאובן נמצא ליד עיירה בשם ז'אן ז'וק, בדרום מזרח אוסטרליה.

לווייתני המזיפות ניזונים מיצורי הפלנקטון, המסתננים ביחד עם מי הים, דרך מזיפתו (מחסום בפה דמוי מסרק) של הלווייתן. "למאובן הלווייתן שנמצא אין אפילו מזיפה", אמר אריק פיצג'רלד מאוניברסיטת מונאש באוסטרליה, על המאובן של הלווייתן שהגיע כנראה לאורך של 3 וחצי מטרים. "יש לו שיניים והוא היה טורף בעל כוח רב שהיה מסוגל ללכוד דגים גדולים, אולי כרישים או אפילו לווייתנים אחרים".

מרבית המדענים האמינו שלווייתני המזיפות פיתחו את המזיפה בכדי להתקיים מפלנקטון ודגים קטנים, לאחר שהתפתחו מאביהם הקדמון בעל השיניים לפני כ-40 מיליון שנה. "זה משנה לגמרי את התמונה שהיתה לנו על אבולוצית הלוויתנים", אמר פיצג'רלד.

אורך השיניים הגיע לכשלושה סנטימטרים. גם העיניים שלו היו גדולות, הדו"ח של פיצג'רלד, שפורסם במגזין של החברה המלכותית באוסטרליה, מציין כי גודל העיניים תומך בהשערה כי הלוויתן היה מותאם לציד. הלוויתן הכחול יכול להגיע למשקל של 150 טון ולאורך של יותר מ-30 מטרים, מה שעושה אותו בעל החיים הגדול ביותר על פני כדור הארץ – גדול יותר מהדינוזאורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully