וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: תוכנית ההאזנות אינה הפרה של החוקה

19.8.2006 / 2:03

שלשום פסק בימ"ש בדטריוט נגד התוכנית, בטענה שזו הפרת חופש הביטוי. משרד המשפטים ערער על ההחלטה, ועיכב הפסקת התוכנית

הנשיא ארה"ב ג'ורג' בוש קיים אתמול בקאמפ דיוויד מסיבת עיתונאים, ובה הגיב לפסיקת השופטת הפדרלית אנה דיגס טיילור שלשום, לפיה תוכנית המעקב אחר טרוריסטים בארה"ב פוגעת בחופש הביטוי ובזכויות אחרות המעוגנות בחוקה האמריקאית. בוש אמר כי הוא מצפה שבתי הדין האמריקאים יתמכו בעמדתו, כי תוכנית ההאזנות של סוכנות הביטחון הלאומית (NSA) אינה מפרה את זכויות האזרח החוקתיות. מוקדם יותר ערער משרד המשפטים על ההחלטה ודחה את יישומה עד לדיון בערעור ב-7 לספטמבר.

התוכנית מאפשרת לממשלה לעקוף את הדרישה החוקתית לצו, ולנטר תקשורת, לרבות דואר אלקטרוני, הודעות פקס ושיחות טלפון, בקווים בינלאומיים לתוך ארה"ב ומארה"ב החוצה. מבקרי התוכנית טוענים כי הממשל אף ביצע ניטור שיחות לשיחות פנים בתוך ארה"ב, בניגוד לחוק.

בוש הוסיף כי הוא "מאמין שהערעורים שלנו יתקבלו", והדגיש כי "ארה"ב במלחמה, ואנו חייבים לתת בידי אלו שמגנים עלינו את הכלים הנכונים לבצע את מלאכתם. אם אנשי ארגון אל-קאעדה מתקשים לארה"ב, אנו רוצים לדעת למה". בוש האשים את האנשים אשר תמכו בהחלטה כי הם "פשוט לא מבינים את העולם בו אנו חיים" ואמר כי המזימה שנחשפה באנגליה בשבוע שעבר, לפוצץ מטוסים בריטים בדרכם לארה"ב, היא הוכחה לכך שארגוני טרור עדיין עושים כל שביכולתם כדי להביא לכדי מימוש פעולות טרור נגד מטרות אמריקאיות.

נושא הביטחון הלאומי הוא אחת הסוגיות החשובות המעסיקות את הפוליטיקאים האמריקאים לקראת בחירות החצי בקונגרס, הצפויות להיערך בנובמבר. לאור זאת, ניסתה המועצה הרפובליקאית הלאומית להציג את הדמוקרטים כחלשים בנושא זה, והפיצו ברחבי האינטרנט סרט וידאו שכותרתו "שופטת דמוקרטית מחלישה את הביטחון הלאומי". יו"ר המועצה קן מהלמן שאל "האם נשתמש בכל כלי שברשותנו כדי להגיב לאיומים המרחפים מעלינו, או שנפנה לעמדת השופטת הדמוקרטית, אשר הפכה בהחלטתה את תהליך הזיהוי של מזימות טרוריסטיות בתוך ארה"ב לקשה הרבה יותר עבור סוכנויות המודיעין?".

הדמוקרטים, וכן מספר רפובליקאים, טענו כי בוש מנצל לרעה את הכוח שהחוקה מעניקה לו, בכך שהוא מאשר את ההאזנות הפנימיות. במפלגה הדמוקרטית תהו על האפקטיביות של פעולות הממשל וטענו כי אין כל הוכחה ליעילות התוכנית באיתור פעילות טרוריסטיות המכוונת נגד ארה"ב. מנהיג הדמוקרטים בסנאט הארי רייד אמר כי "במקום להציג קביעות בלתי מבוססות על האפקטיביות של התוכנית, הנשיא צריך להקשיב לבכירים במערכת המשפט ולעבוד עם הקונגרס כדי לגבש מדיניות חזקה וחכמה במלחמה נגד הטרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully