וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאות לחקור התנהלות הממשלה במלחמה

יעל קישיק

14.8.2006 / 12:55

ח"כ גלאון קראה לאולמרט ולפרץ להתפטר. ח"כ אלון: יש הכרח להקים ועדת חקירה. השר בראון: הממשלה לא הפקירה את העורף

הפסקת האש בלבנון נכנסה הבוקר לתוקף רשמי. עוד לפני כן ניתן היה לחוש בסערה הפוליטית סביב התנהלות הממשלה במהלך המלחמה, ששיאה היום יהיה בישיבת הכנסת אחר הצהרים. הבוקר נשמעו קולות מימין ומשמאל הקוראים להקים ועדת חקירה, שתוביל למסקנות אישיות.

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה הבוקר, כי על ראש הממשלה אהוד אולמרט ושר הביטחון עמיר פרץ להסיק מסקנות אישיות "בשל כישלון מנהיגותם" ולהתפטר. "אני חושבת שהעם, שבהתחלה כל כך תמך בהתנהלות הממשלה, התפכח והבין שהונו אותו והוליכו אותו שולל", אמרה גלאון בראיון לקול ישראל.

גם ח"כ בני אלון (האיחוד הלאומי) אמר כי יש הכרח להקים ועדת חקירה, "גם אם זה יהיה במחיר מסקנות אישיות". לדבריו, יש לבדוק את כל הדרגים במטכ"ל ובממשלה ולחקור גם את הטיפול בעורף וגם את ההתנהלות בחזית. אלון אמר, כי מאז 2001 קיים נוהל מגירה לטיפול בעורף בשעת חירום, הכולל הסדרי לינה לתושבי הצפון, אך אף משרד ממשלתי לא טרח לבדוק אותו. בהתייחס לחזית, סיפר אלון כי בפני ועדת חו"ב הופיעו קצינים רבים שאמרו, שמבצע שמטרתו להגיע לנהר הליטני יארך חודש, ועם זאת בצה"ל ניסו לעשות את זה תוך 48 שעות. אלון אמר, כי אי-הקמת ועדת חקירה תהיה "בדיחה". הוא הוסיף, כי "אסור לטייח את הדברים".

יו"ר מרצ יוסי ביילין קורא לממשלה להקים ועדת חקירה לאירועי המלחמה. לדבריו, עולים סימני שאלה קשים על מה שהתרחש בצה"ל, על חוסר מוכנות העורף ותהליכי קבלת ההחלטות. ח"כ ביילין אומר, כי יש לבדוק "האם ניתן היה למנוע את חטיפת החיילים, האם תיבת הפנדורה בלבנון היתה צריכה להיפתח קודם, האם אפשר היה להגיע להסכם עם סוריה ולמנוע את איום החיזבאללה?". ביילין מוסיף ושואל, "איך קרה שבמלחמה הועמקו הפערים החברתיים ואוכלוסיות חלשות הופקרו ואיך קרה שלא הוקמו מקלטים ביישובים הערביים?".

ח"כ צבי הנדל (האיחוד הלאומי) אמר, כי עוד מוקדם לדבר על ועדת חקירה, היות שחיילי צה"ל עדיין נמצאים בלבנון ולפיכך המלחמה עוד מתנהלת. עם זאת, הוסיף, יש הרבה שאלות בנושא מוכנות הצבא שצריכות להישאל.

שר הפנים רוני בראון הכחיש את הטענה כי ממשלת אולמרט הפקירה את תושבי הצפון בעת הלחימה ולא דאגה לצרכיהם. "לא היתה שום הפקרה של העורף", אמר בראון בראיון לקול ישראל, "ידענו שזה מה שיקרה". בראון הוסיף, כי יש לזכור שמיום השבעת הממשלה ועד ליום פרוץ הלחימה בלבנון עברו כ-60 ימים בלבד. בראון אמר כי 240 מיליון שקלים הוזרמו לרשויות המקומיות. כאשר נשאל אם הוא יודע איזה שימוש נעשה בתקציב זה, השיב: "אני מתפלל שאני יודע".

הממשלה היא זו שאמורה להכריז על הקמת ועדת חקירה, אבל ועדת חו"ב יכולה להכריז על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית. סגן יו"ר הכנסת מגלי והבה קרא לחברי הכנסת לנהוג באחריות ולגלות ריסון ואיפוק לקראת ישיבת הכנסת היום. "אני קורא לח"כים להתאפק ולא לנהל זירת התגוששות בכנסת כאשר לא קברנו את כל מתינו", אמר והבה, "חיילי צה"ל נמצאים עדיין בעומק לבנון וכל התבטאות שגויה נגד הממשלה בזמן הזה תשמש לתעמולה של הצד השני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully