וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע זמן טהרן

גיל קול

7.8.2006 / 9:25

גיל קול סבור שאיומי צה"ל על הבערת ביירות, כנקמה, במקרה של הפצצת ת"א הינם בלתי מוסריים ולא חכמים. לקחי לבנון מלמדים אותנו שהגורם העיקרי, איראן, צריך להיות מטופל ללא דיחוי

"בכיר בצה"ל" מזהיר את נסראללה בעיתונות, שאם תל אביב תופצץ, ביירות תבער. השאלה הראשונה המתבקשת היא כמובן מדוע "בכיר בצה"ל" הוא זה שמוציא אזהרות לתקשורת ולא הממשלה, שמעדיפה שאנשיי צבא יתבטאו בשמה; אבל נניח שזה בסדר. השאלה הבאה היא, מה ייצא לנו מזה שביירות תבער? אין בכך שום הגיון, נהפוך הוא, אני מוצא בכך אנטי-הגיון.

הרובע השיעי בביירות - קיבל את המגיע לו. בתים שהיוו מפקדות מחבלים, בניינים שהיוו מסתור לנשק, דירותיהם של בכירים בחיזבאללה, מיקומים אפשריים של בונקרים, אתרי שיגור; כל אלו, ועוד, הופצצו ויופצצו, ובצדק. אז כש"בכיר בצה"ל" (שלושה ניחושים מי) מאיים להבעיר את ביירות, כדאי שלפני שהוא מממש את איומו שיסביר לעמישראל מה ההבדל בין צבא שמבעיר עיר (ללא מטרה צבאית אלא כנקמה) לבין מחבלים שיורים טילים על ערים.

למעשה, מה שנותר להפציץ, אלו הרובעים בהם דרים מרונים-נוצריים, מוסלמים-סונים, דרוזים וארמנים. למעשה, כל אותם אנשים שלא ממש אוהבים את נסראללה (למרות שגם אנחנו לא נמצאים ברשימת מקבלי ה"שנה טובה" שלהם) ושאנו מקווים שיישמרו על השקט בגבול ובעורף הישראלי לאחר פירוק החיזבאללה מנשקו. כיצד כתישת בסיס כוחה של הממשלה הלבנונית והאוכלוסייה הלא שיעית בלבנון תועיל למאמציי ישראל לדאוג שיהיה בעל-בית שייקח אחריות על המתרחש בשטח לבנון ביום שאחרי המלחמה? אלא אם ממשלת ישראל מתכננת כיבוש ארוך טווח של כל לבנון (טילים על חיפה ניתן לירות גם מגבולה הצפוני של לבנון), ששטחה הוא כמחצית שטח ישראל בתחומי הקו הירוק, הפיכת התשתית, השלטון הלבנוני ובירתו לגל אבנים עשן הוא לא הדבר החכם ביותר שניתן לעשות.

חטיפות חיילים וחילופי ירי בחוות שבעא אינם איום אסטרטגי; יכולת של ארגון טרור בעל אידיאולוגיה דתית פנאטית, החורגת מגשמיות העולם הזה, לפגע בעומק שטח ישראל מתי שרק בא לו-דווקא כן. רצועת ביטחון וכוח בינלאומי אינם תשובה לאיום הרקטות והטילים, אלא ספתח לא מוצלח לסיבוב נוסף; הסכם הפסקת אש או אקורד סיום של המבצע צריך לוודא שני דברים. הראשון הוא שהחיזבאללה פורק מנשקו ואינו מסוגל לבצע ירי טילים אל ישראל .השני, חשוב לא פחות, הוא שיהיה שלטון מרכזי המסוגל להשליט מרותו בכל שטחה הריבוני של מדינתו ושלפתחו רובצת האחריות על המתרחש בשטח לבנון. זה לא ייקרה אם "ביירות תבער".

הסיבה שנסראללה עדיין לא שיגר טילים לעבר תל אביב אינה קשורה למה שצה"ל עושה, אלא יותר למה שנסראללה מסוגל לעשות כרגע. כמו כן, וייסלחו לי תושבי תל אביב, המפעלים הפטרו-כימיים בחיפה, מפעל מאוד ספציפי בנתניה כמו גם תחנת החשמל בחדרה, אינן מהוות סכנה פחותה מפגיעה בעזריאלי, בקריה או בקפה מאיר. ההבדל היחידי הוא תפיסתי(בעיקר בהיבט המורלי) כיוון שמדובר בפונקציה של טווח הטילים שבידי החיזבאללה ולא באיכות המטרה. אם אנו רוצים לעשות שרירים, קיימת כתובת הרבה יותר לגיטימית מאגפיה הלא שיעים של ביירות, ואחת שבמוקדם או במאוחר ניאלץ לטפל בה. איראן. סוריה, אגב, אינה מטרה "חכמה" במקרה זה; אם מנטרלים את חיזבאללה, סוריה היא חתול שואג בכלוב, ותו לא, ובמקרה זה הפלת המשטר העלווי תהיה טעות.

איראן היא הפטרון, ספק הנשק והמשאבים של החיזבאללה, זאת מעבר לניסיונות מתמשכים ליצור רצף שיעי מאיראן עצמה עד לבנון. האיום צריך להיעשות מפי מדינאים כלפי המטרה הנכונה- איראן. אם תל אביב תטווח בטיל איראני על ידי החיזבאללה- ישראל תתקוף את איראן, ואת מתקני הגרעין שלה. זאת כשבעצם ישראל מטווחת תדיר בטילים אירניים, והצהרות אחמדינג'אד בדבר חיסול ישראל אינם פחות מהכרזת מלחמה, כך שלגיטימציה יש.

בעבר התבטאו "יודעי דבר" שלצה"ל קיימת היכולת לנטרל את איום הגרעין האיראני. למרות משבר האימון שיש לי כלפי צמרת צה"ל לאור ההפתעות בגזרה הלבנונית, אני מקווה שאלו אינם דבריי סרק. אם קיים לקח שצריך ללמוד ממקרה לבנון הוא שאין להמתין להתעצמות האיום אם ניתן לטפל בו כשהוא קטן. ברק כשל בכך שלא ביצע את שאולמרט מבצע כעת כשנחטפו שלושת החיילים באוקטובר 2000. גודל המחדל נחשף בפנינו בימים אלו ממש. אם ניתן לאיראן להמשיך בפיתוח הגרעין, עתה משנקרתה בפנינו האפשרות לתקוף את משטר האייטולות המטיל עלינו טרור באמצעות החיזבאללה, ייתכן ולא נזכה להכיר בטעויות שלנו לעולם. התמהמהות משמעה אבדן יכולת פעולה עתידית, אם זו לא אבדה זה מכבר.

אם לא יוחזרו החטופים, אם יירה טיל איראני לעבר ישראל, ואם תל אביב תופגז- המשטר האיראני והגרעין יהיה על הכוונת. כל זאת כאמור בהנחה שצה"ל אכן מסוגל לבצע זאת. במידה וזו תהייה דרך הפעולה, ייתכן ונופתע מאוד משתיקתן של מדינות ערב המתונות ואירופה שעה שאנו נפנים לטפל באיום המשמעותי ביותר על ישראל, העולם המערבי והערבי-סוני. ייתכן שבכך נסתום את הגולל על הפונדמנטליזם השיעי, כולל החיזבאללה מצפון; המחיר יהיה כבד, וההצלחה אינה מובטחת, נשמע רע? עכשיו שיקלו את האלטרנטיבה ה"פחות חמורה" מבין אלו הקיימות, של ירי טילים מלבנון תחת מטרייה גרעינית איראנית, שנה וחצי מעכשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully