וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאגר שפכים מיועד להיבנות בסמוך לכנרת

תמר נהרי

29.7.2001 / 17:22

החברה להגנת הטבע מתנגדת למאגר משושים בשל גלישה אפשרית של שפכים לאגם ופגיעה בתדמיתו; סגן ראש המועצת הגולן טוען: "מי שמתנגד להקמת המאגר מאפשר המשך הזרמת שפכים ישירות לכנרתס

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז צפון אישרה לפני עשרה ימים את הפקדתה של תוכנית להקמתו של מאגר משושים, לטיפול בשפכי ארבעה מישובי רמת הגולן. אם לא יתקבלו התנגדויות משמעותיות צפויה הוועדה לאשר תוך כמה חודשים את הקמת המאגר, באגן ההיקוות של הכנרת. הקמת המאגר זוכה להתנגדות נחרצת מצד החברה להגנת הטבע, השוקלת פנייה לערכאות בעקבות הפקדת התוכנית. המועצה האזורית גולן, וכל הגופים הממשלתיים הרלוונטיים, התומכים בהקמת המאגר.

מאגר הביוב משושים מתוכנן להקמה בצמידות לשמורת הבטיחה, כשלושה ק"מ מחופי הכנרת. הוא מיועד להכיל כ-400 אלף קוב מי ביוב לכל היותר. נחיצות הקמתו נובעת מ-18 אלף יחידות דיור המתוכננות להיבנות ביישובים מעלה גמלא, כנף, רמות וחד נס, וכמה מאות חדרי בתי מלון לחופי הכנרת המזרחיים. לטענת כל הגופים המקדמים את הקמת המאגר מדובר בפתרון זמני, אך בחברה להגנת הטבע טוענים כי אם יוקם המאגר הענק, קשה להניח שיועתק אי פעם ממקומו. פתרון הקבע, המוסכם על כל הגופים, הוא הקמתו של קו עוקף כנרת, שינקז את שפכי האזור אל מאגר ומתקן טיפול בשפכים שיוקם באזור ביתניה.

החברה להגנת הטבע טוענת כי מאגר הביוב יפגע קשות בתדמית הכנרת, הנחשבת לאתר מקודש לנצרות, ויצמצם את התיירות. בנוסף, פגיעה באיכות מי האגם במקרה של גלישת השפכים אליו, גם מרעידת אדמה. יוחנן דרום, רכז שימור סביבה בצפון, חושש כי תסקיר הפגיעה בסביבה שהוגש לוועדה המחוזית טרם הפקדת התוכנית הנו רשלני ולא מקצועי.

סגן ראש המועצה האזורית גולן, אלי מלכה, שולל את כל הטענות. לדבריו, כל רשות ציבורית ומקצועית רלוונטית הביעה את תמיכתה בהקמת המאגר, לרבות המשרד לאיכות הסביבה, נציבות המים ומשרד הבריאות. "מי שמתנגד להקמת המאגר מאפשר המשך הזרמת שפכים ישירות לכנרת", אומר מלכה. לטענת הפגיעה בדימוי הכנרת אין, לדבריו, ידיים ורגליים, משום שהשפכים מטופלים לפני הגעתם למאגר, ומשום שהוא יהיה ממוקם במרחק גדול מחופי הכנרת. באשר לאפשרות שרעש אדמה יגרום לגלישת השפכים לאגם השיב מלכה שבמקרה כזה "יזרמו כל כך הרבה חרא ודם לאגם, שתרומתו של מאגר משושים לא תהיה מכרעת".

מלכה הוסיף, כי המאגר תוכנן להכיל כמות גדולה פי שניים של שפכים, מכפי שהוא יכיל בפועל, וזאת כדי למנוע אפשרות כלשהי של גלישת מי המאגר לכיוון הכנרת או לכיוון שמורת בטיחה. לדבריו, יחידות הדיור המתוכננות בארבעת הישובים יתחילו להיבנות בתוך שנה מהיום, ו"אנשים מחכים בשער כדי לגור בגולן, יש התעניינות גדולה". לדבריו, ברצון המועצה ליישב את האזור אין משום כוונות פוליטיות כלשהן, והן זהות לכוונת כל מועצה אזורית או מקומית לעבות את יישוביה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully