וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 אלף טון נפט זרמו לים מתחילת המלחמה

נמרוד הלפרן

6.8.2006 / 15:24

עלות הניקוי של הים התיכון עלולה להגיע לחצי מיליארד דולר. מומחים מזהירים מזיהום חופים בקפריסין, טורקיה ויוון

עלות פעולות הניקוי של יותר ממאה אלף טון של נפט שזרמו לים התיכון בעקבות הפצצת מאגרי נפט בלבנון על ידי חיל האוויר הישראלי, עשויה להגיע לחצי מיליארד דולר. כך העריך השר לאיכות סביבה של לבנון, יעקוב סרף.

110 אלף טון נפט - כמות גדולה פי שלושה מזו שדלפה באסון מכלית הנפט אקסון ואלדז מול חופי אלסקה בשנת 1989 - זרמו לים התיכון בעקבות הפצצת מאגרי נפט של תחנת הכוח "ג'ייה", הנמצאת 30 ק"מ דרומית לביירות, ב-13 וב-15 ביולי. כתם הנפט נסחף לתוך הים התיכון, ודיווחים על חופים ונמלים מזוהמים בנפט התקבלו מערי חוף בלבנון ובסוריה.

המשך הלחימה בלבנון מנע עד כה פעולות ניקוי כלשהן, ומומחים הזהירו כי חופים בקפריסין, טורקיה ויוון עלולים להיפגע אף הם כתוצאה מהזיהום. "אין לנו כל גישה למים הטריטוריאלים של לבנון", אמר סרף. "משמעות הדבר כי פעולות הניקוי עוכבו בלפחות עשרה ימים, ובמונחים של זיהום נפט, עשרה ימים הם כמו מאה שנה", הוסיף.

סרף העריך כי עלות ניקוי חופי לבנון עשויה להגיע ל-57 מיליון דולר, וכי עלות כלל פעולות הניקוי עשויה להגיע לסכום גדול פי עשרה. לפי ההערכות, יידרשו לכל הפחות שישה חודשים להשלמת ניקוי חופי לבנון, ויחלפו עד עשר שנים בטרם המערכת האקולוגית הימית באגן המזרחי של הים התיכון תשוב למצבה כפי שהיה לפני זיהום הנפט.

מומחי איכות סביבה מסרו כי זיהום הנפט גרם למותם של מספר רב של צבי ים המטילים ביצים בחופי לבנון, ובכלל זה צב הים הירוק - הנמצא בסכנת הכחדה. עונת בקיעת הביצים של צבי הים בקינים החפורים בחופי לבנון נמצאת בעיצומה, וצבי הים הצעירים שבוקעים חייבים להגיע למים עמוקים במהירות האפשרית על מנת לשרוד. אלא שלנוכח הנפט הרב שהצטבר בחופים, רבים מהצבים הזעירים לא הצליחו לשרוד. כמו כן דווח על מוות נרחב בקרב דגים מול חופי לבנון.

באסון מכלית הנפט אקסון ואלדז מול חופי אלסקה בשנת 1989 דלפו לים 35 אלף טון של נפט, ועלות פעולות הניקוי - בהן השתתפו 11 אלף איש - הסתכמה ביותר מ-2 מיליארד דולר. האסון גרם למותם של יותר מרבע מיליון בעלי חיים, בהם עשרות לווייתנים, ומאות כלבי ים ונשרים.

שר האוצר של לבנון, ג'יהאד עזור, העריך בחודש שעבר כי התקפות ישראל בלבנון הסבו נזק של שני מיליארד דולר, אולם לפי ההערכות צפוי הנזק הסופי להיות גבוה יותר, משום שטרם בוצעה בדיקה מקיפה של ההרס שזרעו הפצצות חיל האוויר הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully