וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשעה באב של העורף

נורית אמיתי

4.8.2006 / 8:47

נורית אמיתי קוראת לעמיר פרץ לא לשכוח את הדגל החברתי מקופל בפינה נידחת בבית המפלגה ולתבוע ועדת חקירה למצב אליו נקלע העורף

שר ביטחון חברתי,

אתה יודע היטב שאין למדינת ישראל – בימים קשים אלו – שר רווחה. את התיק הזה ממשיך ומחזיק באמתחתו – עוד מימי ממשלת שרון - ראש הממשלה של כולנו: אהוד אולמרט. אף אחד לא מבקש ממנו את התיק הזה, גם לא בשם המלחמה והדאגה לפרט ולא בעבור כיסא בממשלה.

אינני מתפלאה שכך הם פני הדברים. מי ירצה עכשיו תיק עם כל כך הרבה בעיות ומעט אופציות לפתרון בעיות הרווחה, שרק ילכו ויגברו בסיום הקרבות ותום המלחמה.

בינתיים העובדות והמציאות עשו את שלהן וגבו 8 הרוגים – במתקפת נסראללה אתמול, ט' בערב, מעט לפני תום הצום.

אלא שזה החל במטח הקטיושות הראשון, אי שם לפני פחות מחודש ימים. חיילי העורף בלבוש אזרחי נתפסו עם המכנסיים למטה.

שש שנים הם חיו בסבבה. שטופים באשליה שהוקרנה להם מלמעלה והאמינו שאכן החיים שבו למסלולם. על האשליה ניצחו מקבלי ההחלטות בכל הרמות. לרשות המקומית הייתי נותנת הנחה כי הם כל העת נאנחו וזעקו לתקציבים וביקשו להישאר עם ההעדפות, אבל מישהו החליט שזה נכון, לא כלכלי ובסופו של דבר הותיר אותם עם הבעיות, המחסור וכיום – עם העובדות והמתים בשטח.

התוצאה: הרוגים והרבה, ואל תספר לי כאן על תקופת הבליץ במלחמת העולם. את משפחות ההרוגים זה לא ממש מעניין ובכלל, במאה ה-21 צריכים חשיבה לעומק ואפילו בריחה לעומק המדינה ורק שלא ייפגעו אזרחים; אפילו במחיר של חולשה למראית הכל.

השאננות של כולנו - ומי כמוך שבא מעיר הקאסמים מכיר זאת מקרוב - בכל הנוגע לאבטחת האזרח הקטן מתחילה ביחס של המנהיגות. אם אלו אדישים, מה יאמרו האנשים הקטנים?

והתוצאה: המקלטים הפכו למחסני ציוד של דיירי הבית ואוספי הגרוטאות. כל אחד השאיר שם את הרהיטים שלא השתמש בהם והתקשה להיפרד מהם. לצד אלו השתכנו ג'וקים, עקרבים ונחשים. השירותים, שר נכבד, לא מדיפים ריח לוונדר ומצב המים בכי רע. יש כמובן גם בעיות עם המגעים בלוח החשמל. ואולי בסיור הבא בישובי הצפון תיכנס לאחד מהם – תתרשם ותבחן איפה ואיך אנשים וילדים, זקנים וחסרי ישע מבלים את יומם ועושים את צרכיהם. אתה מוזמן גם להריח את המזרונים. לא נעים, אבל אין בררה אם בחפצי חיים מדובר.

בפיקוד העורף לא צפו לאן פני המלחמה יובילו, אחרת איך קרה שמקלטים ציבוריים הם חלופה למועדוני נוער ושאר שימושים שדוחקים את מטרתם האמיתית. ואולי דווקא כן טוב שהוסבו לצרכי הקהילה ובשם צרכים אלו גם הקפידו ושמרו שם על חיוניות המקום ליום דין יהיה אשר יהיה.

לא אתפלא אם יסתבר אחרי הקרבות כי ההחלטה שקבעה כי הממ"דים, חדרי המדרגות ושאר מקומות שאין בהם חלונות, יספיקו להגן על התושבים מקו העימות דרומה – בואך הגלבוע, נשר וחיפה וכו'. טוב שלא הלבישו אותנו במסכות אב"כ שלא נאספו מביתנו לפני חמש שנים.

מכל מקום, עד היום, הוכח כי המיגון האמיתי הוא במקלטים העשויים בטון מזוין ולא צריך להיות קצין הנדסה או מבצעים ביחידת פיקוד העורף כדי להבין שאפילו ממ"ד בבית בקומה עליונה, לא יכול להיות חלופה למקלט קרקעי מביטון מזוין. ומי שלא מאמין – שיבחן שוב את תמונות הבתים שנפגעו בפגיעות ישירות, אפילו מכדוריות הפלדה הקטלניות.

עוד מעט חודש ימים מאז החלו הקרבות ומרכז הארץ הפך למשכנם של הפליטים החדשים – הישראלים. הגיעו מי שיכלו ונשארו מי שמתקשים. חשוב להזכיר כאן את תושבי הנגב המערבי שגם הם יצאו לפוש במרכז הארץ מהשחר האדום שפותח ומסיים להם את היום, כמה פעמים ביום. והשהות במרכז אינה בחינם למרות שהלינה היא בבית מלון, כי את מכונת הכביסה הם השאירו בבית ומכבסים בתשלום. הם גם צריכים לבדר את הילדים ולאכול 'בחוץ' וכל זה עולה כסף שהולך ונעלם.

לא מזמן היית אתה זה שהניח את האצבע על דופק בעיית העוני במדינת ישראל. אתה היית זה שהבטחת שלא יפגעו בחלשים. במלחמה הזו – שיעור החלשים הנפגעים – הוא גבוה ביותר ודי לראות את מי שנותר שרוע במקלטים ואין לו למי, איך ולאן לברוח וכמוכן – הנספים, שאינם מאלו שמרוויחים את יומם ברחוב אחד העם. על זה – אתה הוא מי שצריך לדרוש וועדת חקירה. לא תצא אשם, כי לא היית בין מקבלי ההחלטות והמשפיעים, אבל מותר לך בשם התפקיד והאג'נדה – לדרוש זאת; ואולי זו חובתך עוד מימי נשיאת הדגל החברתי.

ומדוע שאתה, בשם הביטחון ובשם צרכני הרווחה שעשו לך כבוד ובחרו בך – לא תתבע הוצאת כל מי שיכול וניתן מהצפון לתוככי הארץ, למקומות הידועים עדיין כבטוחים יותר. מה הבעיה להכשיר במהירות הבזק בתי ספר – הסגורים מפאת החופש, לארגן שירותים ומקלחות חיצוניים (קיץ כעת) ולהבטיח את ביטחונם, שלומם ושלמותם של אזרחיך – אזרחי מדינת ישראל. ויש עוד מקומות ריקים ואפילו בסיסי צבא יכולים לשמש לכך.

ובסופו של יום, עוד אומרים לאותם תושבי הצפון כי הם ישאו בנטל השכר שיגרע מהם ב-20% והמעסיקים יתרמו עוד 30% והמדינה תישא בשאר. אתה מבין מה קורה פה? הם משלמים, כולל המילואימניקים, בגופם ובכספם על הביטחון של גופם ונשמתם. מוזר משהו, הסידור הזה.

מדוע להטיל רק עליהם את המעמסה כשיש עוד אנשים שחיים פה במדינה? אגב, כבוד השר, מתי תחליט אם זו מלחמה או לא? כי גם אם זה לא ממש נראה כך – זו מלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully