וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן התמימות

יובל גפן

3.8.2006 / 17:08

בזמן האחרון עבירות של טובות הנאה אצל שחקני הקולג' הן עניין נפוץ. יובל גפן יודע שהאשמה האמיתית לא נמצאת אצל השחקנים עצמם

שני שחקני אוקלהומה סונרס, הקווטרבק המבטיח ראהט בומר, והליין-מן הנהדר ג'יי די קווין, נבעטו החוצה מקבוצת הפוטבול לאחר שקיבלו תשלומים מסוחר מכוניות מקומי על עבודה שהם כלל לא ביצעו. המקרה הזה מצטרף להמון מקרים קודמים של עבירות על חוקי הליגה, שבוצעו על ידי ספורטאים/אקדמאים, כאשר הריבוי בכמות העבירות הללו לאחרונה מתחיל להעלות ענן שחור מאוד מעל לראשיהם של שחקני הקולג'ים, שתמיד הצטיירו כשיא התמימות, וכמי שכסף הוא האמצעי האחרון שמעניין אותם.

הנהלת הפאק-10 תבעה לפני מספר חודשים את דווין ג'ארט הרסיבר הנהדר של מכללת דרום קליפורניה, על העובדה שקיבל "מתנות חינם" בדמות תשלום שכירות לדירת גג מדהימה בדאון-טאון לוס אנג'לס, אותה הוא חלק יחד עם מאט ליינארט, הקוורטרבק לשעבר של המכללה וחברו הטוב. זה ששילם על השכירות אגב, היה לא אחר מאשר אביו של ליינארט, שרצה להרחיק אותם קצת ממגורי הסטודנטים, שם לא נתנו להם לחיות. בחקירה, אביו של ליינארט טען שמשפחת ג'ארט עדיין חייבת לו כסף על השכירות, ובכך מנע את העפתו של הילד מהמכללות באשמה של קבלת מתנות באופן לא חוקי.

אתר האינטרנט של יאהו חשף לפני כחודשיים שמשפחתו של רג'י בוש עברה להתגורר בבית חדש בסן דייגו קליפורניה מבלי ששילמה עליו. המעבר לבית החדש התבצע בתחילת עונתו האחרונה של בוש במכללות. הבית היה רשום על שמו של סוכן שחקנים מקומי שקיווה שבוש יעבוד עם החברה שלו לכשיעזוב את הקולג'ים.

ארבעה שחקני מיאמי הוריקן, בינהם הראנינגבק הנהדר טיירון מוס, והתופס ראיין מור, הושעו ממשחק הפתיחה נגד היריבה המושבעת פלורידה סטייט, לאחר שהפרו את חוקי המכללה. כרגע לא ידוע מה הם עשו בדיוק אבל הדובר של המכללה טוען שלא כולם הושעו על אותה עבירה. יתרה מזאת, במידה והארבעה היו מושעים על עבירה פלילית כנראה שכל עיתוני מיאמי היו קופצים על זה, מה שמשאיר אותנו עם שתי אפשרויות עיקריות: כשלון בבדיקת סמים, או קבלת מתנות בניגוד לחוק.

לא חושבים קדימה

מקרים מסוג אלו פוגעים בענף הקולג'ים באופן בלתי הפיך. ישנו קונצנזוס בארה"ב לגבי ספורטאים מהקולג'ים. ידוע שהם משחקים אך ורק בשביל הסמל וההיסטוריה של המכללה, ולא בשביל הכסף. אין לי ספק שהילדים שקיבלו את ההטבות הללו כלל לא חשבו על ההשלכות של הדברים שלהם. הם בטח לא חשבו על האוהדים הרבים של הקולג'ים, שחלקם ספק אם יחזרו להאמין שהספורטאים בקולג'ים הם כליל השלמות וחפים מכל גורם שלילי וכספי כאחד.

אין ספק שמבין המקרים שצוינו, קבוצת אוקלהומה סונרס תיפגע באופן הכי משמעותי. זוהי קבוצה שעד אתמול הייתה אחת המועמדות לאליפות. השילוב של הקווטרבק בומר, והראנינגבק הנהדר אדריאן פיטרסון היה אמור לקחת אותם רחוק מאוד השנה. החזרה מהפציעה של פיטרסון, ביחד עם התבגרותו של בומאר מפרשמן לסופומור (שחקן שנה שנייה) והעובדה שוינס יאנג מטקסס (יריבתם העיקרית בחטיבה) עזב לטובת המקצוענים, היו אמורים להחזיר את אוקלהומה, אחת הקבוצות הגדולות בהיסטוריה, לגדולתם. במדינת פוטבול כמו אוקלהומה, אף אחד לא יתפלא אם מחר ימצאו את מגרש המכוניות של אותו סוחר מכוניות שרוף.

המקרים שצוינו למעלה הם כמובן רק חלק קטן מהעבירות שהתבצעו בעת האחרונה בקולג'ים. ציינתי אותם מפני שמדובר בשלוש קבוצות פאר, והשחקנים שלהם הם גיבורי תקשורת. וכאן למעשה נשאלות מספר שאלות: האם אין פיקוח על דברים כאלו? האם גם שחקנים שנמצאים באור הזרקורים, יכולים לכופף את המערכת? וכמובן, איך אפשר למנוע את זה להבא?

הגורם האחראי על בדיקת כשירות המעשים של שחקני קולג'ים הוא החטיבה בא הם משחקים. כשהתגלה שדווין ג'ארט התגורר בדירה היוקרתית ההיא בלוס אנג'לס למרות שלמשפחתו אין כסף אפילו לשלם לשכר דירה בשביל עצמם, הוטל על חטיבת הפאק-10, בה משחקת מכללת דרום קליפורניה, לחקור את הפרשה. הבעיה היא שהחטיבה לא יכולה לחקור כל מקרה כזה. אף אחד לא מצפה מקב"ט הפאק-10 לגשת לדירה של כל אחד מהשחקנים, לבדוק את חשבונות הבנק שלהם, לבדוק איפה גרים הוריו, ומי שילם להם על הדירה. יש יותר מדי שחקנים בחטיבה, מעבר לעובדה שחדירה לפרטיות בארה"ב הוא אחד הדברים החמורים ביותר שניתן להעלות על הדעת. אבל, ולמרות הכל, מישהו חייב לבצע את העבודה הזאת. מדובר פה בספורט שמכניס כל כך הרבה כסף, וכשהרבה כסף מעורב, תמיד יהיו גורמים שליליים בסביבה, שינסו לנצל את תמימותם של הילדים האלו.

ההורים חייבים להתאפק

לכל קבוצה במכללות יש מספר מלגות ספורט אותן היא רשאית להעניק לספורטאים. כשילד מקבל מלגה מלאה לאוניברסיטה, חייבים להיות ברורים לו ולמשפחתו כל חוקי הקולג' אליו הוא הולך. לקבל מלגת ספורט היא פריבילגיה ששווה המון, לא רק מבחינה כספית. ולכן הוריו של הסטודנט חייבים להיות מעורבים בכל דבר שעובר על בנם, גם אם הוא לא גר יותר בבית. אם הוריו של רג'י בוש היו קצת יותר חכמים וסבלנים, שמו של ילדם לא היה מוכפש, שמה של המכללה בה הוא שיחק לא היה נפגע, ואת הכסף הגדול הם בכל מקרה היו מקבלים (ואכן קיבלו) בעת החתמתו על ידי קבוצה מקצוענית.

ילד בן 18 שרואה כסף מול העיניים, מסתנוור. מי יותר מי פחות. קשה לבוא רק אליהם בטענות כשהם מקבלים הטבות מכל מיני גורמים. ולכן שמירת הקשר עם ההורים הוא הכרח. הורה טוב יודע על בנו יותר מכל אחד אחר, ויכול לשים לב לדברים כאלו. מעבר להורים, חייבת להיות מערכת שלמה ששומרת על הילדים האלו. אם זה על ידי מגורים במתחם ספורטאים סגור (דוגמת מכללת פלורידה). או אפילו על ידי עירוב חבריהם של הספורטאים במשימה. כאמור, מקרה של עבירה על חוקי המכללה, יכולה להשפיע על כל העונה של אותה קבוצה,ובמקרה כמו של אוקלהומה השנה, גם על האליפות עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully