וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדיק בינו: "אין שום דבר קונקרטי"

שרון קדמי

1.8.2006 / 23:02

בינו מכחיש שהמחיר הגבוה ששילם עבור בית הזיקוק באשדוד נבע מיריבות אישית בינו לבין תשובה וויסמן

"בית הזיקוק הוא מבחינתנו נכס אסטרטגי, הן מבחינת יכולותיו והן מבחינת מיקומו. כעת אנחנו נכנסים לתקופה של ארבע שנים שבסופן נדע אודות כדאיות העסקה, שמטבע הדברים, לאור ההשקעה הגדולה ולאור תנודתיות מרווחי הזיקוק בעולם, קיימת בה רמה מסוימת של סיכון". כך אמר היום בשיחה עם TheMarker בעל השליטה בחברת פז, צדיק בינו.

באשר לאפשרות של מכירת אחזקות בפז לחברה לישראל, אמר בינו בחיוך כי, "גורמים רבים פנו לחברת פז והביעו עניין להיכנס כשותפים, וגם אנו פנינו לחברות שיכולות למצוא עניין בבית הזיקוק אשדוד. כיום אין שום דבר קונקרטי, הכל בבחינת דיבורים. יחד עם זאת, החברה לישראל היא שותף ראוי".

במסיבת עיתונאים שקיימה היום פז, אמר בינו כי החברה שוקלת להנפיק את מניותיה בבורסה. "לא לאורך זמן נהיה חברה פרטית. אנו שוקלים לבצע הנפקה, שתכלול גם את בית הזיקוק. אנו מייצרים מוצר מאוד מעניין, חברה שיש לה סינרגיה בין השיווק לזיקוק, מוצר שלא קיים בשוק ההון".

באחת הפעמים הבודדות בהן נאות בינו לשוחח "און רקורד" (לציטוט), הוא חשף מעט מההתנהלות שהיתה מאחורי הקלעים של המכרז המרתק על בית הזיקוק באשדוד, אשר בו, בסופו של יום, התחייבה פז לרשום צ'ק שמן על סך 3.5 מיליארד שקל. "הכל התנהל אצלנו על פי תכנון מדוקדק מראש. ישבנו במשרדי בינו אחזקות במרחק כמה דקות נסיעה מהמלון שבו התקיימה ההתמחרות והיינו בקשר רציף עם הנציגים שלנו במלון. קיבלנו מהם את המספרים של המתחרים שלנו והעברנו להם באמצעות הודעות מקודדות, את הצעות המחיר שלנו לסיבוב הבא. לצידנו ישבו שני פרופסורים לתורת המשחקים, שכל העת ייעצו לנו כיצד לפעול, מה שבסופו של יום הוכיח את עצמו. הגענו כמעט לקצה גבול היכולת שלנו".

כיצד בכל זאת ניתן להסביר בצורה רציונאלית את המחיר שפז שילמה, שהוא כמעט כפול מהמחיר שקבעו מעריכי השווי החיצוניים של המדינה? בינו מסביר זאת כך: "קנינו בית זיקוק שייצר עבורנו לא מעט רווחים והוא משלים לנו פעילות סינרגטית. בכוונתנו להשקיע בשנים הקרובות כ-100 מיליון דולר בבית הזיקוק, בשדרוגו ובמעבר לייצור דלקים בתקן המתקדם של יורו 4 (תקן מחמיר של דלק נקי, ש.ק). אנחנו מתחייבים שהמחירים בשער בית הזיקוק יהיו תחרותיים לשוק וייתנו מענה לכל חברות הדלק בישראל. בית הזיקוק משביח את ערכה של פז בזכות העובדה שהוא מאפשר לה לפעול באינטגרציה אנכית, כמו שמקובל בעולם הנפט. אנחנו בהחלט נשקול שיתופי פעולה עם מדינות שכנות באגן הים התיכון ובאירופה."

באשר לטענות, כי במהלך המכרז נשמעו לא אחת הערכות, כי היריבות האישית בין ראשי החברות ושיקולי אמוציות הם שהובילו את החברות להגיע לרף מחיר חסר תקדים, אומר בינו בביטול: "אני איש עסקים ולא פועל על פי אמוציות. השיקול הכלכלי הוא זה שהיה נר לרגלינו ולא קיבלנו החלטות על פי כל שיקול אחר. עובדה שגם המתמודדים חשבו שבית הזיקוק שווה הרבה כסף, אבל אנחנו חשבנו שהוא שווה מעט יותר. פז שילמה מחיר ראוי בגין בית הזיקוק ואנחנו סבורים שבפרק זמן סביר ההשקעה תחזיר את עצמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully