וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: אפשר להריח התאמה לבן הזוג

31.7.2006 / 21:39

מחקר שבוצע על עכברים מצא כי רצפטורים הנמצאים בתעלות האף מזהים הורמונים מיניים המשוחררים על ידי בני זוג פוטנציאלים

ביולוגים מצאו עדויות לכך שבני אדם יכולים להריח את הכימיקלים היוצרים משיכה מינית. צוות חוקרים אמריקאים גילה קבוצה חדשה של רצפטורים המשמשים עכברים לאתר פרומונים, הורמונים מיניים המשוחררים על ידי בני זוג פוטנציאלים.

ה[[גן]] המזהה את הרצפטורים נמצא גם אצל בני האדם, וייתכן כי גם בני האדם מושפעים על ידי כימיקלים במציאת בני זוג. המחקר פורסם במהדורה המקוונת של המגזין "Nature".

עכברים, כמו יונקים אחרים, יכולים לזהות ריחות שונים באמצעות רצפטורים בתאים מיוחדים הנמצאים ב[[קונכיות האף]]. כאשר ניחוח מסוים ננעל ברצפטור, מועבר שדר למוח המעבד את הנתונים לניחוח מסוים. ליונקים למעלה מ-1,000 רצפטורים שונים, המאפשרים להם לאתר ולקטלג מגוון ריחות רחב.

מהמחקר החדש עולה כי קבוצה חדשה של רצפטורים התגלתה בקונכיות האף של עכברים. הרצפטורים שהתגלו מגיבים לכימיקלים נדיפים הנקראים אמין (תרכובת כימית המתקבלת מ[[אמוניה]]).

הרצפטורים מאתרים כימיקלים הנמצאים בשתן של עכברים, כולל אחד הקשור ללחץ ואחד הקשור ככל הנראה להזדווגות. הגן המקודד של הרצפטורים נמצא לא רק אצל עכברים, אלא גם בדגים ובבני אדם, ולפיכך ייתכן כי התנהגות קבוצה מגוונת של בעלי חיים מושפעת מפרומונים.

את המחקר ערכו ד"ר לינדה באק וד"ר סטפן ליברלס מהמרכז לחקר סרטן על שם פרד האצ'ינסון בסיאטל. ב-BBC דווח כי ד"ר באק זכתה בפרס נובל בתחום הרפואה על תגליותיה בתחום הרצפטורים וארגון מערכת חוש הריח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully