וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שותפו של ג'ורג' סורוס: הנפט יגיע ל-100 ד' לחבית

דפנה מאור

24.7.2006 / 10:26

מריל לינץ' מעריך, מנגד, שמחירי הנפט ייפלו. מספר החוזים העתידיים שנרכשו למחיר של 100 דולר לחבית שולש לאחרונה

ג'ים רוג'רס, שותפו לשעבר של ג'ורג' סורוס להקמת קרן הגידור הידועה קואנטום, טוען כי מחיר הנפט הגולמי יגיע ל-100 דולר לחבית - ככל הנראה כבר השנה. רבים אחרים בשוק שותפים לעמדה פסימית (או אופטימית, תלוי בפוזיציה) זו.

המסחר בחוזים על מחיר הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק מראה כבר מזה כמה חודשים על ציפיות לעלייה במחיר הנפט בשנה הקרובה. החוזים לחודש פברואר 2007 נסחרים ב-78 דולר לחבית, בעוד שהחוזים לספטמבר 2006 נסחרים ב-74 דולר לחבית. הארועים הטריים בגבול ישראל-לבנון תדלקו מרוץ עליות בנפט והוא רשם שיא היסטורי של 78.40 דולר לחבית במונחים נומינליים ב-14 ביולי.

מספר החוזים ל-100 דולר לחבית שנרכשו בשלושת החוזים האחרונים הושלש, בעיקר מכיוון שהביקוש לנפט מצד סין, איננו שוכך. רוג'רס טוען כי הזדקנותם של שדות נפט קיימים, והיעדר רזרבות חדשות לגילוי ידחפו את מחיר הנפט לרמות תלת ספרתיות, וכי העליות במחיר יימשכו עוד 10-15 שנים.

"אלא אם כן מישהו יגלה משהו מהר, כולנו נשתומם מהגבהים אליהם יגיע מחיר הנפט", אמר רוג'רס בריאיון לבלומברג. חששות כי הסכסוך בין ישראל לחיזבאללה יגרום לפגיעה באספקה מאיראן, יצרנית הנפט השנייה בגודלה במזה"ת, עוררו את העליות בנפט באחרונה. אזור המפרץ הפרסי מפיק 30% מאספקת הנפט העולמית.

כנגד עמדה פסימית זו הביע פרנסיסקו בלאנש, ראש תחום המחקר בנושא סחורות במריל לינץ', עמדה אופטימית יותר. לדבריו, יצוא הנפט מאיראן יצטרך להיפסק כליל כדי שמחירי הנפט יגיעו לרמה של 100 דולר לחבית, ומצב זה איננו סביר. האנליסט טים אוונס מסיטיגרופ מסכים עימו כי תרחיש 100 הדולר לחבית איננו סביר. בנק ההשקעות הגדול הראשון שחזה מחיר של 100 דולר לחבית היה גולדמן סאקס, שחזה "זינוק על" כבר במארס 2005. תחזיתו הנוכחית של הבנק היא ל-68.50 דולר לחבית השנה בממוצע.

בארבע השנים האחרונות הושלש מחירו של הנפט הגולמי, ועימו נגזרותיו, כמו דלק למכוניות בארה"ב. החשש הוא שמעבר לפגיעה בתעשיות וביצרנים, יכביד חשבון האנרגיה המוגדל על הצרכנים בארה"ב ויגרום להאטה בצריכה הפרטית. בצד ההיצע פגעו שיבושים באספקת הנפט ממדינות חסרות יציבות פוליטית, כמו ניגריה, ופגיעה בתשתיות הזיקוק והשאיבה במפרץ מקסיקו בעקבות עונת הוריקנים הרסנית בשנה שעברה. עם זאת, ארגון אופ"ק ממשיך לשאוב נפט כמעט במלוא תפוקתו, ומלאי הנפט הגולמי בארה"ב גדל ב-9.5% השנה לעומת הממוצע בחמש השנים האחרונות.

במונחים ריאליים הנפט עדיין איננו נסחר במחיר שיא, אולם הוא מתקרב לכך. ב-1981 הגיע מחירו במונחים עכשוויים ל-86 דולר לחבית, בעקבות מהפכת חומייני באיראן. בשנים 1973-1974, בתקופת אמברגו הנפט שהטילו סעודיה ומדינות ערב על ארה"ב, הגיע מחירו הריאלי של הנפט ל-50 דולר לחבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully