וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-2,500 איש הפגינו בת"א נגד המלחמה

23.7.2006 / 0:08

המפגינים נשאו שלטים נגד המלחמה ונגד ארה"ב וקראו להפסקת אש. ח"כ ברכה: זו זעקת חיים מול תופי המלחמה של אולמרט ופרץ

מערכת וואלה!

כתבת "הארץ" לילי גלילי:

יותר מ-2,500 איש, מספר שהפתיע אף את המארגנים, הגיעו אתמול להפגנה המונית ראשונה נגד המלחמה בלבנון. ההפגנה כללה מצעד מכיכר רבין לרחבת הסינמטק בתל אביב, שם התקיימה עצרת, והיתה יוצאת דופן בהשוואה למחאה שליוותה מלחמות בעבר. גופים מאורגנים גדולים של הציבור הערבי, בהם מפלגות חד"ש ובל"ד, השתתפו בהפגנה בתל אביב, לראשונה בעיצומה של מלחמה. למעמד חבר האגף השמאלי של השמאל הציוני, כמו יו"ר מרצ בעבר, שולמית אלוני, וגליה גולן, לצד השמאל הרדיקלי של גוש שלום, תנועת הסרבנות "יש גבול", האנרכיסטים, קואליציית נשים לשלום ותעאיוש.

עד כה, גופים יהודיים וערביים הסתייגו בדרך כלל מפעילות משותפת. גם הפעם לא הצליחו למצוא סיסמה מלכדת, לבד מן הקריאה להפסיק את המלחמה ולהתחיל לדבר. עם זאת, ותיקי ההפגנות ציינו כי במלחמת לבנון ב-82', עברו יותר מעשרה ימים של מלחמה עד שהגיע מספר דומה של אנשים להפגנה שסימנה להערכתם את השבר הראשון בקונצנזוס.

לצד ותיקי השמאל, היו גם מוחים חדשים. אחת מהם היא תחיה רגב מכרמיאל, ששני שכניה נהרגו בהתקפת קטיושות על העיר. "המלחמה הזאת לא הולכת בכיוון הנכון", הסבירה, "את השבויים שכחו כבר מזמן, ועל כן באתי לקרוא להפסיק לאלתר את המלחמה המטופשת והאכזרית הזאת". נערות מתנועה פמיניסטית צעירה, הניפו כרזות "פמינסטיות מסרבות להיות עורף חזק".

הקריאות בהפגנה היו שונות מאלו המוכרות מן העבר. לצד הקריאות הצפויות להתפטרותם של אהוד אולמרט ועמיר פרץ, זו הייתה הפגנה אנטי-אמריקאית מובהקת. לצד הקריאות הקצובות "לא נמית לא נמות בשם הציונות", נשמעו הקריאות "לא נמות ולא נמית בשירות ארה"ב", וסיסמאות בגנותו של הנשיא בוש. "זו מלחמה של אמריקה ובשירותה", אמר מעל הבמה מזכ"ל בל"ד, עוואד עבד אל-פתח, שנאם בערבית, ונענה בהסכמה רחבה של המשתתפים.

גם בחלקים אחרים של העצרת נישאו דברים בשלוש שפות בערבוביה - עברית, ערבית ואף רוסית, שפה בה פנתה יאנה קורפוב מקואליציית נשים לשלום לדוברי הרוסית המעטים בקהל, ולתקשורת העולמית שסיקרה את האירוע בהרחבה.

דבריה של שולמית אלוני כי "הממשלה שלנו נתנה לצבא לסחוב אותה להרס" נענו במחיאות כפיים. כך גם דבריו של מזכיר המפלגה הקומוניסטית, הח"כ לשעבר עיסאם מחול, שאמר בעצרת "באנו לכאן לזעוק את זעקת הקורבנות בעזה, בביירות, בחיפה". ישי מנוחין, מראשי "יש גבול", קרא מעל הבמה לחיילים לסרב לקחת חלק בפשעי המלחמה המתבצעים עתה. אורי אבנרי, מראשי גוש שלום, סיכם בסיפוק כי רק לפני שבוע, היו בהפגנה של תנועתו מאה איש בלבד. "בעוד שבועיים, השמיים הם הגבול", אמר.

כתבת וואלה! חדשות, יעל קישיק:

יו"ר חד"ש מוחמד ברכה אמר אמש לאחר הפגנת פעילי השמאל נגד המלחמה בלבנון, כי "ההפגנה בתל אביב היתה זעקת החיים של יהודים וערבים מול תופי המלחמה של אולמרט ופרץ". ח"כ ברכה הבטיח, כי חד"ש, שארגנה את ההפגנה הערב, "תמשיך את המערכה עד להפסקת המלחמה הנפשעת". לטענתו של ח"כ ברכה, הוא הותקף במהלך ההפגנה על ידי שלושה פעילי ימין שניסו לפגוע בו באמצעות חומר רותח. התקפתו נמנעה על ידי המפגינים שסבבו אותו ועל ידי המשטרה, שהרחיקה את אנשי הימין מהמקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully