וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תוכל להשתחרר מתלותה ביבוא נפט עד 2030

ניו יורק טיימס

21.7.2006 / 10:19

מחקר חדש קורא לממשל הפדרלי לאמץ ארבע טכנולוגיות לייצור דלק חלופי ומתנגד לייצור אתנול מתירס

ארה"ב תוכל להיגמל כליל מיבוא [[נפט]] עד שנת 2030, כך עולה ממחקר שערך קונסורציום בין מדינתי בארה"ב. התנאי לכך - על ארה"ב לפעול ליישם תוכנית אגרסיבית לייעול השימוש באנרגיה ומסחור של ארבע טכנולוגיות מוכחות לייצור דלקים לתחבורה.

המחקר, שמומן על ידי קבוצה ללא מטרות רווח של מחוקקים ומושלי מדינות בשם מועצת האנרגיה של מדינות הדרום, קרא ליישום תוכנית חרום, שתוביל ל"לידה תעשייתית מחדש של אמריקה". המחקר, שפורסם ב"ניו יורק טיימס", טוען כי אסטרטגיה זו תוכל לייצר יותר ממיליון מקומות עבודה חדשים, להפחית את גירעון הסחר ביותר מ-600 מיליארד דולר, ולסיים את השפעתם המזיקה של זעזועי נפט על הכלכלה.

רוג'ר בזדק, מחבר המחקר שהתפרסם ביום שני, אמר כי התנודתיות במחירי הדלק מונעת מהתלות הבלעדית כמעט במספר מוגבל של יצרניות נפט גדולות כמקור היחידי כמעט לאנרגיה עבור תחבורה. "ברגע זה, אם שני עובדי נפט נחטפים בניגריה, מחיר הנפט מזנק ב-5 דולרים לחבית", אמר בזדק.

אולם כדי שהאסטרטגיה תפעל, נכתב במחקר, נדרשת השקעה נרחבת של קרנות פרטיות, בעידוד "מנגנוני תמיכה מוסדיים פיסקליים ורגולטוריים", לתקופה של 20 שנה.

המחקר טוען, גם כי המגמה הנוכחית למעבר לייצור [[אתנול]] מתירס בתור תוסף דלק היא שגויה. ארבע הטכנולוגיות להפקת דלק חלופי הן רווחיות כאשר הנפט נסחר בטווח של 35-5 דולר לחבית, נאמר במחקר. הטכנולוגיה בעלת הפוטנציאל הגדול ביותר - שעשויה להחליף 29% מהנפט המיובא - היא ייצור של דלק נוזלי מ[[פחם]], בשימוש בשיטת פישר-טרופש.

השיטה השנייה היא לאסוף את ה[[פחמן הדו חמצני]] הנוצר בתהליך זה ובתהליכים אחרים ולהזרים אותו לשדות נפט כדי לדחוף יותר נפט לפני השטח.

הטכנולוגיה השלישית היא שימוש בביו-מסה, כולל עץ ופסולת יבולים, עבור בתי חרושת שייצרו דלק גז המורכב מ[[פחמן חד חמצני]] ו[[מימן]]. גז מסונתז זה זהה לגז המיוצר מפחם בשיטת פישר-טרופש, וניתן להופכו לנוזל.

השיטה הרביעית היא הפקה של נפט מ[[פצלי שמן]], טכניקה שנוסתה לאחר משבר הנפט של 1979, אולם ננטשה כאשר המחירים נפלו.

מומחה אנרגיה שאינו קשור למחקר, ג'יסון גרומט, המנהל הראשי של הנציבות הלאומית למדיניות אנרגיה, אמר כי המטרה של חיסכון או החלפה של כמות הנפט האמורה במחקר אפשרית, אם כי מדובר באתגר "הרקוליאני". אולם גרומט הזהיר כי תוכנית כזו לא תוכל להחליף כליל את יבוא הנפט, מכיוון שנפט מחו"ל יהיה זול יותר מחלופות מקומיות. כל חבית שתיחסך או תוחלף תניב תועלת גדולה לביטחון ולכלכלה, לדבריו.

במובנים מסוימים, המחקר שפורסם נועד לשמש פלטפורמה למדינות ארה"ב לדרוש כי יתבצע מאמץ לאומי להשתמש במשאבים הנמצאים בגבולות ארה"ב. כמה מהמדינות שהשתתפו במחקר הן בעלות מכרות פחם גדולים ושדות נפט ישנים שניתן להחזירם לפעולה בשיטות המוזכרות במחקר; כולן מפיקות ביו-מסה. אולם חומרי הגלם הנדרשים לביצוע התהליכים מצויים גם בחלקים אחרים של ארה"ב.

בעוד שהמחקר אינו תומך בהפקת אתנול מתירס, הוא צופה כי אתנול יופק מצלולוזה - התאית הנמצאת בצמחים - בתהליך שכבר יושם, אם כי לא באופן מסחרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully