וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירי ישראל ולבנון באו"ם החליפו האשמות

רויטרס

14.7.2006 / 21:04

שגריר ישראל באו"ם לעמיתו הלבנוני: "אם ישראל תצליח - לבנון תרוויח". בוש: אינני מקבל החלטות צבאיות עבור ישראל

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הערב לדיון דחוף בהסלמה הביטחונית במזרח התיכון. את הדיון יזמה לבנון, שדרשה גינוי של תקיפות חיל-האוויר הישראלי בשטחה. בתחילת הדיון סקר מפקד כוחות השלום של האו"ם, ז'אן-מארי גיינו, את אירועי הימים האחרונים. הוא הציג את מתקפת חיזבאללה ביום שלישי בבוקר, את התגובה הישראלית, את ירי הטילים לעבר ישראל ומנה בפני הנוכחים את מספר הקורבנות בשני הצדדים (12 בצד הישראלי, 73 בצד הלבנוני).

מיד אחריו דיבר שגריר לבנון באו"ם, ג'ובראן סופאן, שביקש מ-15 חברות המועצה "לקרוא להפסקת אש מיידית ולדרוש מישראל להסיר את הסגר האווירי והימי". הוא התקיף בדברים קשים את ישראל ואמר: "מועצת הביטחון נפגשת בצילה של אגרסיביות ברברית רחבת היקף של ישראל, גם ברגעים אלו, נגד ארצי. ישראל הורסת את התשתית וגורמת למוות של חפים מפשע, תחת עינה הפקוחה של הקהילה הבינלאומית, שצריכה לקרוא לריסון ישראל".

הנציג הלבנוני טען, כי ממשלתו לא ידעה על התוכניות של חיזבאללה וציין כי ממשלתו התנערה ממעשיו של הארגון השיעי. הוא אמר כי התוקפנות של ישראל חותרת תחת ריבונותה של לבנון וביקש מהקהילייה הבינלאומית להפסיק את המצור הישראלי על לבנון ולשים קץ לתוקפנותה של ישראל.

שגריר ישראל באו"ם דני גילרמן, שדיבר אחריו, הדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה ואת חוסר האונים שמפגינה ממשלת לבנון אל מול החיזבאללה. גילרמן אמר, כי ממשלת לבנון פיספסה הזדמנויות רבות להשתלט על המצב, אחרי החלטות האו"ם שהתקבלו בעניינה.

"באופן טרגי, הממשלה הלבנונית בחרה שלא לפעול", אמר. "אחרי החלטה 1559, המועצה הזו וכל העולם מחכים לראות כיצד לבנון תגיב להזדמנות ההיסטורית, אבל הממשלה הלבנונית העדיפה לוותר על השליטה במדינתה, במקום להפעיל את ריבונותה המלאה".

גילרמן ציטט שר בממשלת לבנון שמתח ביקורת על חיזבאללה והמדינות הנותנות לה חסות, ואמר: "דמשק נותנת את ההוראה, איראן את הציוד, ישראל מגיבה - ולבנון משלמת. חיזבאללה לא רק חטף שני חיילים ישראלים, אלא גם לקח את לבנון כולה כבת ערובה".

גילרמן גם תיאר בפני חברי מועצת הביטחון את שיטות הפעולה של אנשי חיזבאללה ואת השימוש שהם עושים בבתיהם של אזרחים כדי לירות מתוכם טילים על ישראל. את נאומו סיים גילרמן בפנייה אל עמיתו הלבנוני: "אתה יודע שלו יכולת היית משתמש בקולך האמיץ לפנות בחבריך בלבנון. אתה יודע שאנחנו עושים את הדבר הנכון, ואם נצליח, לבנון תרוויח מכך".

ארה"ב: לא הסכמנו ללחוץ על ישראל להפסיק את האש

כתבי "הארץ", שלמה שמיר, אלוף בן, יואב שטרן ועמוס הראל מוסיפים:

שגריר ארה"ב באו"ם, ג'ון בולטון, הדגיש בדבריו את מעורבות סוריה ואיראן בפעולות חיזבאללה, וקרא לשחרור מיידי של החטופים הישראלים. בולטון ציין כי ארה"ב "מנסה להיות מעורבת בין הצדדים, על מנת להשיב שקט. פקידי ממשל אמריקאים נמצאים באזור ונפגשים עם הצדדים. ארה"ב מחויבת לנסות לפתור את המצב הנוכחי".

בישראל מצפים, כי אם תועלה להצבעה ההצעה לגנות את ישראל, יטיל השגריר האמריקאי וטו עליה. קודם לכן אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט למזכ"ל האו"ם, קופי ענאן, כי ישראל לא תסיים את המבצע בלבנון עד ליישום החלטת מועצת הביטחון 1559, הדורשת לפרק את חיזבאללה מנשקו ולפרוס את צבא לבנון בדרום המדינה - בשיחה הודיע ענאן לאולמרט על שיגור משלחת מטעמו לאזור. אולמרט השיב כי ישתף פעולה עם משלחת כזו רק אם מטרותיה יהיו החזרת החטופים ויישום מלא של החלטה 1559.

דובר הבית הלבן, טוני סנואו, סתר הערב את דבריו של ראש ממשלת לבנון, פואד סניורה , לפיהם הנשיא ג'ורג' בוש הסכים ללחוץ על ישראל להסכים על הפסקת אש. סנואו אמר כי הודעת לבנון לפיה בוש הסכים להפעיל לחצים "אינה מדוייקת. הנשיא רק חזר על עמדתו שלפיה על ישראל להגביל את ההשפעה (של הפעולות) על אזרחים". סנואו הוסיף כי הנשיא בוש אמר ש"איננו מקבל החלטות צבאיות עבור ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully