וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרנפים השחורים של מערב אפריקה נכחדו

רויטרס

13.7.2006 / 18:27

סקר מקיף לא הצליח לאתר את הזן הספציפי של הקרנפים. בשאר הזנים דווקא נרשמו סיפורי הצלחה, למרות הציד הלא חוקי

עושה רושם כי הגרסה המערב-אפריקאית של ה[[קרנף]] השחור נכחדה מהעולם, כך מדווח האיגוד העולמי לשימור חיות הבר. סקר מקיף שערך האיגוד לא הצליח לאתר סימנים כלשהם במערב [[אפריקה]] לקרנף השחור, בייחוד בצפון [[קמרון]], המקום האחרון בו הוא היה נמצא.

בשורה אופטימית יותר היא כי המספר הכולל של קרנפים נמצאים בעליה בשאר חלקי היבשת השחורה, לאחר עשורים רבים בהם הם ניצודו ללא רשיון ושטחי המחייה שלהם אבדו. "כתוצאה מהסקר המקיף הזה, תת הזן הזה של הקרנף הוכרז, באופן זמני, כנכחד", אמר ד"ר מרטין ברוקס המומחה לקרנפים אפריקאים באיגוד העולמי לשימור חיות בר.

באפריקה ישנם שני זנים של הקרנף – הקרנף השחור האגרסיבי יותר מהזן השני, שהוא הקרנף הלבן שגדול יותר בממדיו מזה השחור. מעבר לכך מבדילים המומחים בין שני תתי זנים של קרנף לבן וארבעה תתי זנים של קרנף שחור.

אגב, כל הזנים הללו בכלל אפורים בצבעם. השמות הציבעונים הם בכלל בשל שיבוש של שמותיהם. הקרנף הלבן נקרא למעשה [[קרנף רחב שפה]] והוא קרוי 'קרנף לבן' בשל שיבוש המילה Wide (רחב) ל- White (לבן). משום כך נוסף לשמו של הקרנף צר השפה גם השם 'קרנף שחור'.

50 קרנפים לפני 100 שנה. כיום - 14,540

גם הקרנף הלבן הצפוני נמצא על סף הכחדה. "סוג זה של קרנף נמצא רק בפארק הלאומי של [[הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו]] ובתצפיות האחרונות מהקרקע ומהאוויר הצלחנו למצוא רק ארבעה קרנפים מסוגו", אמר ד"ר ברוקס.

בשאר חלקי העולם, כאמור, נמצאים הקרנפים בעליה, בעקר בזכות אכיפה קשוחה יותר נגד צייד בלתי חוקי. הקרנפים הם ציד מבוקש,בשל הקרניים שלהם שנמכרות במחיר כגבוה מאוד ב[[תימן]] ומשמשות שם ליצור של ידיות של סכינים טקסיות וב[[מזרח הרחוק]], שם הן הופכות לתרופות מסורתיות. הציידים נוהגים לחתוך את הקרן מהקרנף ומותירים את הגוויה להירקב בשמש.

"המספרים של הקרנפים השחורים באפריקה הגיעו עד 3,725, עליה של 3.2 אחוזים במשך השנתיים האחרונות ועליה משמעותית לעומת 2,410 קרנפים שחורים שנספרו בשנת 1995", נמסר מהאיגוד. "השיא של סיפורי הצלחה של שימור התרחש אצל אחד מתתי הזנים של הקרנף הלבן, זה של דרום אפריקה. עד כלפני מאה שנים היו רק 50 מסוגו וכיום הם הגיעו כבר ל-14,540", נאמר בהודעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully