וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסגר תיק סרוסי- היועץ המשפטי מותח ביקורת על התנהגותו של ויצמן

24.5.2000 / 14:18

"נורמות ההתנהגות המחייבות איש ציבור גבוהות יותר; ראוי היה שויצמן ינהג אחרת". קריאות בכנסת לויצמן להקדים התפטרותו

היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין החליט כצפוי לאמץ את המלצת המשטרה ולסגור את תיק החקירה הפלילי נגד הנשיא ויצמן בפרשת הכספים שקיבל מהמיליונר אדוארד סרוסי. בדו"ח הציבורי שכתבו רובינשטיין ופרקליטת המדינה עדנה ארבל, מטיחים השנים ביקורת נוקבת בהתנהגותו של האזרח מספר אחד. זאת למרות משנה הזהירות שהנחה את השנים כפי שהם עצמם מעידים מרגע תחילת החקירה ועד לכתיבת הדו"ח בן ה-60 עמודים.

"קיווינו" סוקר רובינשטין את הימים שהביאו לחקירה," כי יינתנו הסברים שיניחו את הדעת מפאת כבודו של מוסד הנשיאות". על קבלת הכספים כותבים השניים, ""בקבלת הכספים.. בעת כהונתו כשר הייתה לכאורה הפרה של הכללים..'לכאורה' מתוך זהירות מקצועית אך ספק אם יש חולק על כך שהכללים הופרו". ויצמן, קובעים השנים, לא דיווח על הכספים שקיבל למבקר המדינה כנדרש על פי כללים אתים, הכספים גם לא דווחו על פי חוק שירות הציבור.

רובינשטין כותב, כי ראוי היה שויצמן, כאיש ציבור,ינהג אחרת "נורמות ההתנהגות המחייבת אותו גבוהות יותר הוא אינו יכול להפריד לעניין זה בין כובעו הפרטי לציבורי. הדרישה היא שקיפות שתאפשר ביקורת. חובת הדיווח וכללי האתיקה יוצרים שקיפות זו. אדם שלבש את גלימת השר והח"כ יחיל על עצמו הגבלות שונות". הדו"ח מעביר ביקורת על מערכת היחסים עם סרוסי שהחלה בהקשר עסקי והתפתחה לידידות, "חלק מחובת האמון של שר מתבטא בכך שעליו להימנע מלהיסמך על שולחנם של אנשי עסקים, שעה שהוא מכהן בתפקיד ציבורי, ובוודאי כאשר קיימים כללים ברורים האוסרים קבלת שכר או טובת הנאה, זולת שכר המשתלם מתקופת המדינה, ובכל מקרה מחייבים דיווח. קבלת כספים רבים מאנשי עסקים לאורך תקופה ממושכת על ידי ממלא תפקיד ציבורי בכיר עלולה לערער את אמון הציבור. מצב של גביר המשלם כספים לנושא משרה ציבורית, יש להימנע ממנו הן מהותית והן בשל מראית עין".
אולם, למרות הביקורת המובאת בדו"ח החליט היועץ לסגור את התיק הפלילי נגד הנשיא, בין היתר בשל העובדה כי לא היו מספיק ראיות ועל חלק מהעברות חל חוק התיישנות, "לא היה מקום להעמדתו לדין פלילי, וזאת על פי מכלול הראיות והנסיבות ובגין מכלול הנימוקים שפורטו", מסכם רובינשטיין. הנשיא עזר וייצמן הגיב על הדו"ח ואמר כי הוא מרוצה מהמסקנה לסגור את תיק החקירה.

הכנסת קוראת לויצמן לפרוש

בעקבות פרסום דו"ח הפרקליטות קראו מספר חברי כנסת לנשיא להתפטר בהקדם. יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת אופיר פינס קרא לנשיא להסיק מסקנות. פינס אמר כי ויצמן איבד את סמכותו המוסרית.
הליכוד הודיע כי הוא מצפה מויצמן להתפטר כבר בזמן כינוס המושב הנוכחי של הכנסת וזאת על מנת לאפשר את בחירתו של משה קצב לתפקיד.
לקריאות הצטרפו גם יו"ר שינוי, טומי לפיד וחברי הכנסת מטעם המפד"ל. מוסי רז ממר"צ הביע גם הוא תקווה שהנשיא ימצא את הדרך לפרוש מתפקידו באופן מכובד.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully