וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן מציג: רפורמה במשק המים

תמר נהרי

26.7.2001 / 16:00

שר התשתיות הציג את עיקרי התוכנית: ריכוז כל הסמכויות והגופים העוסקים במים תחת משרדו; ביטול ההנחות במחירי המים לחקלאים וקביעת מחיר אחיד; יפעל לחקיקת "חוק המים"

שר התשתיות, אביגדור ליברמן, מתכנן רפורמה מקיפה במשק המים. עיקרי התוכנית של ליברמן: ריכוז כל הסמכויות והגופים הקשורים למערכת המים בידי משרד התשתיות, וביטול מכסות המים לחקלאים במחירים מוזלים תוך קביעת מחיר אחיד למים.

לדברי ליברמן, "מבנה משק המים מנוגד לכל הגיון כלכלי, ולכן אין לו יכולת להצליח". דובר השר, שגיב רוטנברג, מסר שבכוונת המשרד להביא בקדנציה הבאה של הכנסת לחקיקתו של חוק המים, הנמצא עתה בהכנה, במסגרתו יוכרו עיקרי הרפורמה כחוק. ליברמן חשף היום את תוכניתו בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית לבדיקת משבר משק המים.

ליברמן טען, כי למעשה יש לו רק אחריות ללא סמכויות בנושא משק המים. הוא מתח ביקורת על התנהלות ממשלות ישראל שאינן עומדות מאחורי החלטות שלקחו, והתייחס להחלטה מספטמבר 2000, שעיקרה העלאת מחירי המים לחקלאים בעשרה אחוז. עד עתה שרי החקלאות טרם חתמו על הצו. ליברמן טען עוד, כי "רק עשרה אחוז מהחקלאים עובדים בחקלאות, והיתר עוסקים ביזמות, נדל"ן, ואולמי שמחות". בשל כך, לדבריו, יש לייקור המים לחקלאים ולבטל המכסות במחירים מוזלים – ולמצוא דרכים אחרות לתמוך בהם.

"גינות ירוקות עוזרות להיבחר"

תוכנית נוספת שמתכוון משרד התשתיות להפעיל, הוא הכנסת שלושה אמצעים לחיסכון במים לתקני הבניה של החברות והמשרדים הממשלתיים. מדובר במיכל הדחה דו כמותי, מעבר לברז אוטומאטי שיחסוך יותר ממחצית המים, ומוריד לחץ בברז האמבטיה. ליברמן מבקש להביא לאישור הממשלה את הכנסת הברז החסכן לכל מוסדות הציבור. משרד התשתיות מתכוון להמליץ לציבור להכניס מחזיר מים אוטומאטי לשימוש בבתים הפרטיים, המוביל את המים להשקיית הגינה לאחר השימוש. בכוונת המשרד לצאת בקמפיין הסברה רחב היקף בבתי הספר, במטרה להחדיר לתודעת בני הנוער את החסכון במים.

ליברמן מסר נתון נוסף, לפיו מבדיקה שערכו לאחרונה נציבות המים ומקורות עלה, שיש עליה בצריכת המים במגזר העירוני בחודשיים האחרונים. לדבריו, גובה הקנסות שייגזרו על הרשויות שיחרגו מהתקנות החדשות שאושרו אתמול בוועדת הכלכלה, יעמוד על 9,000 שקל ליום ויותר מ-300 אלף שקל בחודש. השר תקף את ראשי הערים ואמר: "רוב הציבור הפנים את המשבר והיה מוכן לייבש את הגינות, אך ראשי השלטון המקומי התייחסו לזה כאל חלק מפריימריז, זה עוזר להיבחר כשהגינות הן ירוקות".

במסגרת ישיבת הוועדה היום הופיע ד"ר פרץ דר ממכון ירושלים לחקר ישראל, שהציג את עיקרי שיטת הקצאות המים בבתים פרטיים, שפעלה בהצלחה בקליפורניה. עיקרי השיטה מבוססים על הקצאת מים לכל צרכן, המבוססת על קיצוץ יחסי מצריכת השנה הקודמת. כל חריגה מעבר להקצאה לוותה בקנסות בהתאם לגובה החריגה. השיטה לוותה בקמפיין הסברה רחב, וזכתה לדבריו להצלחה גדולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully