וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים במרכז ת"א חשופים יותר לבעיות נשימה

שירה ווילקוף

12.7.2006 / 13:35

בכנס "בריאות וסביבה" שנערך אתמול, הסבירו איך זיהום סביבתי משפיע על הבריאות שלנו. מסקנה אחת: עדיף לגור בצפון ת"א.

ילדים במרכז תל אביב סובלים מבעיות נשימה יותר מילדי צפון העיר. זה רק אחד מהמחקרים שהוצגו אתמול בכנס לבריאות וסביבה בירושלים. במחקר של ד"ר שרה הלמן מאוניברסיטת תל אביב, נתגלה קשר עקבי בין חשיפת ילדים לזיהום אוויר, ובין הימצאות סימפטומים נשימתיים. במסגרת המחקר, בחנה הלמן כאלפיים ילדים המתגוררים בשני חלקי העיר. "מצאנו שבאזור מרכז ת"א, דרומית לירקון, האזור החשוף לזיהום אוויר תחבורתי, יש בקרב הילדים עודף סיפסטומים נשימתיים כגון כיח ושיעולים", אמרה הלמן בשיחה עם וואלה! חדשות. "גם מחלות הנשימה, כגון התקררויות תכופות, בעיות שקדים וסינוסים, שכיחות יותר בקרב ילדי מרכז תל אביב. את הנתונים הללו אספה הלמן בשנת 1991 לצורך עבודת דוקטורט אותה הגישה לפני כשנתיים. הלמן מספרת כי מאז מונח המחקר ללא שימוש במרכז למחקר כלכלי וחברתי של עיריית ת"א, ולמעט כנס אחד בחו"ל, זוהי הפעם הראשונה שהוא זוכה לחשיפה.

בכנס לבריאות וסביבה שנחתם אתמול בבית ספר לרפואה בקמפוס עין-כרם, הוצגו מחקרים שונים בנושא ההשפעה של זיהומים כימיים, על בריאות המגזרים השונים באוכלוסיה.

"הכנס עוסק בסוגיה של חיים ומוות. לא כמטאפורה, אלא ממש", אמר ח"כ דב חנין (חד"ש), שעמד בעבר בראש ארגון "[[חיים וסביבה]]. "במציאות הישראלית, שאלת הקשר בין סביבה ובריאות היא מחדל מתמשך. שותפות בו לא רק רשויות הממשל השונות, אלא גם גורמים רבי כוח של בעלי מפעלים, שמרוויחים מזיהום הסביבה ועושים הכל בכדי לחמוק מאחריותם לבריאות הציבור שנפגע מהזיהומים האלה".

חיבור בין האקדמיה לארגוני הסביבה

אין זה מקרה שמחקרה של הלמן קיבל במה דווקא בכנס הזה אחרי שנתיים של העלאת אבק. מארגני הכנס - בית הספר לבריאות הציבור של הדסה עין כרם, נציבות הדורות הבאים והקואליציה לבריאות הציבור - רואים בכנס כלי מרכזי להעלאת מודעות הציבור להשלכות הבריאותיות והסביבתיות של החשיפה לכימיקלים. "הכנס הזה חשוב כי הוא נעשה באקדמיה, והוא מבטא את החיבור ההולך ומתחזק בין האקדמיה לבין ארגוני הסביבה והציבור, כלי חשוב ביותר לפיתוח המאבק", מוסיף חנין. "צריך לגייס את הערנות הציבורית הרבה שקיימת, ואת התנועה הסביבתית המתחזקת בכדי להביא לשינוי כמה שיותר מהר".

בכנס הוצגו מחקרים שונים מהארץ ומחו"ל. מחקר שערך פרופסור אשר אור-נוי מהאוניברסיטה העברית וממשרד הבריאות, העוסק בחומרים כימיים המצויים בין היתר בחומרי הדברה: "הוכח שהחומרים הללו מדכאים גם את תהליכי יצירת הזרע ואת הפוריות. ישנם המון מחקרים על בעלי חיים שמראים את הדברים האלה בצורה מאד בולטת. לגבי בני אדם הידע הוא חלקי, ולכן החובה להיזהר".

קשר ברור בין סביבה לתחלואה

סוגיית הקשר בין סביבה ובריאות מסרבת לרדת מהכותרות. ביום שישי האחרון שודרה ב"אולפן שישי" בערוץ 2 כתבת תחקיר המתארת את ממצאי התחלואה הגבוהים באזור מפרץ חיפה, וקושרת אותם למזהמים שפולטים המפעלים השונים באזור. באותו שבוע הוגש לכנסת "דו"ח אי הצדק הסביבתי" של קואליציית ארגוני סביבה. הדו"ח הצביע על קשר בין שיעורי תחלואה ותמותה חריגים בפריפריה, לבין חשיפה לזיהומים שונים. למשל, נכתב בדו"ח כי בנגב התמותה כתוצאה מאירוע מוחי, מחלות סרטניות שונות ומחלות כליה וכבד היא הגבוהה בארץ. באזור מפרץ חיפה נמצא ששיעור התחלואה והתמותה מסרטן, מחלות לב וכלי דם הוא 20% יותר מהממוצע הארצי. באזור נהריה, הסיכוי לחלות במחלות סרטניות הנובעות מחשיפה לאסבסט גבוה פי 2-3 מהסיכוי של תושבים באזורים אחרים בארץ, לטענת המחקר כתוצאה ממפעל "איתנית" לייצור אסבסט שפעל עשרות שנים.

לפני כחצי שנה פורסם דו"ח נוקב אחר שחובר על ידי מומחי סביבה בכירים מאירופה ומארה"ב, המצביע על אוזלת היד של רשויות המדינה בהערכה וטיפול בסיכונים סביבתיים הפוגעים בבריאות הציבור. אחת הבעיות המרכזיות עליהן הצביעו כותבי הדו"ח הזה היא העדר מדיניות לאומית בנושא. את פאנל הסיכום חתמו הדוברים, ביניהם מנכ"ל משרד הבריאות אבי ישראל, בהסכמה כי יש לחתור לגיבוש תוכנית בריאות וסביבה בישראל, בדומה לקיים באירופה ובארה"ב. ברוח זו, סיכם נציב הדורות הבאים בכנסת, השופט (דימ.) שלמה שהם ואמר כי "המחקרים שהוצגו בכנס רק מוכיחים שוב את הקשר הברור בין הסביבה לתחלואה. רשויות המדינה פועלות בניתוק זה מזה בכל הקשור להשפעה על הסביבה, ועליהן לקיים חשיבה מערכתית כצעד ראשון למניעת הפגיעה הממושכת בבריאות הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully