וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל יצא מלבנון

24.5.2000 / 7:15

"נגמר אמא, נגמר" אמרו אחרוני החיילים בצאתם מרצועת הביטחון

מאת אסף לוי

אחרי 18 שנה תם עידן צה"ל ברצועת הביטחון בלבנון. במהלך מהיר ובחסות החשיכה פינה צה"ל את מוצביו בדום לבנון, ובכך ירד המסך על רצועת הביטחון שנוסדה לפני 15 שנה.

"נגמר אמא נגמר, אני חוזר הביתה, בא מלבנון ולא חוזר לשם. די, גמרנו - אין לבנון יותר" - כך, בפנים מחוייכות ועייפות, שאג חייל צה"ל מעל הטנקים שעברו את גדר הגבול דרך שער פטמה, מזרחית למטולה, בנקודה הכי צפונית בגבול עם לבנון.

צה"ל פינה את כל תשעת המוצבים האחרונים בהם שלט ב-15 השנים האחרונות, כשברקע נשמעים הדי פיצוצים, לאחר שכוחות חיל האוויר וההנדסה פוצצו את המוצבים הריקים ואת תותחי צד"ל שנשארו מאחור. "שמתי שבעה פוגזים (המשמשים לפיצוץ) מסביב למוצב, הורדתי 12 נוספים, והרמתי את כל המוצב" סיפר חייל הנדסה שרק כמה שעות קודם עזב את הבופור, כשהוא מקווה שזו הפעם האחרונה.

הנסיגה המהירה לוותה באש שהמטיר החיזבאללה על שיירות הלוחמים בדרכן לארץ - אך ללא נפגעים. סמוך לשעה 2 בלילה פוצץ צה"ל את מוצבי בופור ודלעת ברכס עלי טהר. מצודת הבופור הניצבת על הר גבוה היוותה סמל לשליטה הישראלית בדרום לבנון. 41 פצצות מרגמה ושלושה טילי נ.ט נורו לעבר החיילים שנטשו את המוצב המרכזי שהיה עד עתה בשליטת ישראל. במקביל פוצץ מוצב כרכום הממוקם כקילומטר מהגדר בגזרה המערבית.

מוצבים נוספים שפונו בימים האחרונים הם עישייה, ריחן, מרג' עיון וחצבייה. החיילים, נרגשים ומאושרים מכך שהם האחרונים לעזוב את אדמת לבנון, הניפו את דגלי ישראל על הטנקים, הנגמ"שים, המשאיות ועל מכוניות המרצדס המשוריינות שעדיין נושאות את לוחיות הזיהוי הלבנוניות. מסוקי צה"ל חגו ממעל וליוו את השיירות הארוכות.

החיילים מספרים כי לא ידעו שהלילה יהיה האחרון בלבנון. לדבריהם, מסביבות השעה עשר בערב הורגשה דריכות שיא במוצבים, ואז ניתנה פקודת הנסיגה. "ישר קיבלנו פקודה וזזנו. אמרנו שלום ולא להתראות. אחי, אין יותר סיפור לבנון, לא רוצים לחזור לשם. אנחנו לא קיפלנו את הזנב ולא ברחנו, אפילו לא היה לנו זמן לקפל את הדגל. אנחנו נסוגים כי זו ארץ לא שלנו וטוב שעזבנו אותה", סיפר חייל שריון שעזב את הבופור.

ההודעה הרשמית על נסיגת כוחות צה"ל מלבנון יצאה קצת לפני השעה שלוש בבוקר. תוכן ההודעה: "בהתאם להחלטת הקבינט המדיני-בטחוני מיום ב' השבוע, המסמיכה את רה"מ ושר הביטחון בתיאום עם הרמטכ"ל להחליט על מועד היציאה מלבנון, הורה ראש הממשלה על יציאת צה"ל מלבנון. רה"מ קורא לגורמי הכוח בלבנון לנהוג באיפוק ובאחריות ואומר כי ישראל תגיב בחומרה על פגיעה בריבונותה, באזרחיה או בחייליה".

תושבי גבול הצפון נמצאים מצהרי יום האתמול במקלטים, ובקריית שמונה בוחנים אפשרות לפנות באופן מסודר אלפי תושבים מהעיר.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully