וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בספרי הלימוד בישראל רק אמא מנקה את הבית

תמר נהרי

25.7.2001 / 15:00

שרת החינוך לבנת הציגה היום תוכנית חדשה לשוויון בין המינים במערכת החינוך; ועדה תוציא תכנים סטראוטיפיים מספרי הלימוד; כיום מוצגים כלי העבודה של אמא כמטאטא ומגב - אך לא עוד

שרת החינוך, לימור לבנת, הציגה היום בפני הוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת תוכנית חדשה לשוויון בין המינים במערכת החינוך. במסגרת התוכנית מינתה לבנת ועדה, האמורה להוציא מספרי הלימוד מסרים סטראוטיפיים גלויים וסמויים.

הוועדה אמורה להגיש המלצותיה בנושא זה עד מרץ שנת 2002. בנוסף יוצא בקרוב חוזר מנכ"ל, המחייב פניה בלשון זכר ובלשון נקבה (עם לוכסן) בכל טפסי בחינות הבגרות. תקציב המשרד לנושא שולש, והוא עומד עתה על שלושה מליון שקל. כמו כן, בכוונת המשרד להקים אתר אינטרנט שיוקדש לנושא השוויון בין המינים.

כהמחשה לדברים שיגר משרד החינוך דוגמאות אחדות לחומרים הגודשים את ספרי הלימוד היום. כך, בספר המיועד לכיתות הנמוכות נראים ילד וילדה, הלבושים בבגדים סטראוטיפיים (שמלה לילדה, מכנסיים לילד). הציור מבקש ללמד אותנו על אברי החישה. מתברר משום מה, שבעוד שהשניים מצוידים בחושי טעם, ריח מישוש וראיה, משום מה רק הילד לבדו בעל מוח, כפי שמעידים החצים בציור.

בספר אחר המיועד לכיתות הנמוכות, מומחשים תפקידי האשה הסטראוטיפיים: שש תמונות שונות ממחישות עבודות בית שונות. השאלות למטה מבקשות מהתלמיד לסמן באיזו תמונה "אמא מריקה את פח האשפה", איפה "אמא שואבת את האבק", היכן "אמא מטאטאה", באיזו תמונה היא "שוטפת את הרצפה", וכן הלאה. העברית, אגב, לעילא ולעילא. בעמוד אחר מרחיב התלמיד את ידיעותיו על אודות חייה הנוצצים של האמא האידיאלית. תחת הכותרת "כלי העבודה של אמא", מתבקש התלמיד הרך להבחין "באיזה כלי אמא שואבת את האבק", "במה אמא מקרצפת את הסיר", ואפילו "לתוך מה אמא מריקה את פח האשפה?"

טכנולוגיה, מיגדר והגנה עצמית

בין התוכניות שיופעלו במערכת החינוך במסגרת התוכנית החדשה, ניתן למנות תוכנית העצמה ומנהיגות לתלמידות החטיבה העליונה, הגנה עצמית לתלמידים ולתלמידות, קידום תלמידות במתמטיקה ובמקצועות הטכנולוגיה, תוכנית ללימודי מיגדר בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות, והשתלמויות מורים בנושאים אלו.

במהלך הישיבה מסרה לבנת, כי היא מיישמת במערכת החינוך כבר עתה אפליה מתקנת, במסגרתה היא ממנה נשים לתפקידים בכירים במשרד ובמערכת החינוך. לדבריה, עם כניסתה לתפקיד מינתה שתי נשים כמנהלות מחוז, ובכך עלה מספרן לשלוש בין שבעת מנהלי המחוזות, ובמקביל היא מקימה מליאה חדשה למזכירות הפדגוגית, בה מהוות הנשים מחצית מהחברים. לדברי לבנת, גם במועצה להשכלה גבוהה, שעתידה להתחלף בתוך חדשים אחדים, עתידות הנשים לתפוס מקומות רבים מבעבר. לבנת הבטיחה שתפעל למינוי נשים גם בוועדות הבוחרות את מקבלי פרס ישראל, בהן היתה עד כה "נוכחות נשית דלה" – לדבריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully