וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלבון להשבחת פירות מונע התפתחות סרטן

גיא גרימלנד

2.7.2006 / 13:36

חוקרים מהפקולטה להחקלאות ברחובות גילו כי בידוד הגידול ממקורות המזון והחמצן שלו מונעים מתאים להתפשט מחוץ לגבולותיו

מחקר ניסויי שנועד להשבחת פירות מאכל הוביל חוקרי חקלאות באוניברסיטה העברית לפריצת דרך של טיפול תרופתי לעיכוב גדילה והתפשטות של תאי סרטן בבעלי חיים ובבני אדם.

הגישה החדשנית בחקר הסרטן דוגלת בחיסול התאים המסרטנים מבלי לפגוע בתאים הבריאים ובלא תופעות לוואי חמורות של הטיפולים המקובלים כמו הקרנות וכימותרפיה. לפי אסטרטגיה זו מבודדים את הגידול הסרטני ממקורות המזון והחמצן שלו ומונעים בתוך כך מן התאים להתפשט אל מחוץ לגבולות הגידול וליצור גרורות.

לתפנית המחקרית אחראי צוות חוקרים מהפקולטה למדעי החקלאות המזון ואיכות הסביבה ברחובות ביניהם פרופ' עודד שוסיוב, ד"ר לבבה רויז, ד"ר פטריסיה סמירנוף וד"ר בטי שוורץ. ממצאי המחקר פורסמו באחרונה בכתב העת Cancer של האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן.

החוקרים התבססו על פעילותו של ACTIBIND, חלבון המופק מפטריית העובש השחור Aspergillus niger הידועה כמקור למגוון אנזימים חיוניים בתעשיית המזון והביוטכנולוגיה. בצמחים נקשר חלבון זה לא?ק?ט?ין, מרכיב עיקרי בשלד התא, ומעכב צמיחה של נחשוני אבקה האחראים לתהליכי הפריה בצמחים.

בעוד החוקרים מהאוניברסיטה העברית מתעניינים בפעילותו של ACTIBIND במיזם להשבחת פירות, התגלה RNaseT2, המקביל האנושי של חלבון זה. התברר שגם הוא נקשר לאקטין בתאים יוצרי שלוחות, כמו תאים המרפדים את דופן כלי הדם ואחראים ליצירת כלי דם חדשים (אנגיוגנזה) אל תוך הגידולים. באמצעות עצירת הספקת הדם לגידול, ACTIBIND מונע מהתאים הסרטניים להינתק מהגידול אל תוך זרם הדם וליצור עוד גרורות. יתרון נוסף הוא ש-ACTIBIND אינו רעיל לתאים בריאים ולכן הסיכון לתופעות לוואי יורד משמעותית.

בניסויים בתרביות תאים שנלקחו ממגוון של סרטנים מוצקים כמו סרטן המעי הגס, סרטן השד והשחלות ומלנומה, העלאת רמת ה-ACTIBIND הורידה את יכולתם של התאים ליצור גידולים סרטניים. ניסויים נוספים בבעלי חיים הדגימו את היכולת של ACTIBIND לעכב התפתחות של גידולים סרטניים, הופעת גרורות והתפתחות כלי דם בגידולים.

פריצת הדרך המחקרית הניבה מחקרים נוספים. התברר ש-ACTIBIND משתייך למשפחה של אנזימים שנציגיה כבר נמצאו במגוון אורגניזמים כולל בגוף האדם. במהלך סיום מיפוי הגנום האנושי התגלה כי RNaseT2, המקביל האנושי של ACTIBIND, ממוקם בכרומוזום מספר 6. "קבוצת המחקר שלנו הצליחה בשיטות של הנדסה גנטית לייצר כמות מספקת של החלבון האנושי", אומר פרופ' עודד שוסיוב, מעורכי המחקר. "ניסויים שבוצעו בחלבון הראו שהוא בעל פוטנציאל אנטי סרטני מרשים. הממצאים עוררו עניין רב בכינוסים בין-לאומיים ובקרב גורמים מסחריים. שני החלבונים, הפטרייתי והאנושי, מייצגים דור חדש של תכשירים מהשורה הראשונה לטיפול בסרטן", אומרים החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully