וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפדרל ריזרב העלה את הריבית ב-0.25%

רונן סרברניק

29.6.2006 / 21:31

הבנק טוען כי "למרות התמתנות הצמיחה, הוועדה מרגישה שעדיין קיימים סיכונים אינפלציוניים"

ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הבנק הפדרלי העלתה את הריבית בארה"ב ב-0.25% לרמה של 5.25% - בהתאם לתחזיות כלכלנים וסוחרים בוול סטריט. זוהי העלייה החודשית ה-17 ברציפות של הריבית מאז יוני 2004. הוועדה הודיעה כי ההחלטה להעלאת הריבית לרמתה הגבוהה ביותר מאז מארס 2001, התקבלה פה אחד. במקביל, ערכה הוועדה שינוי בנוסח ההצהרה שהיא מפרסמת בעת שינוי הריבית.

ההצהרה החדשה שונה מן הצהרות קודמות בכך שהיא טוענת ש-"סיכוני האינפלציה נמשכים" על אף התקררות התנאים הכלכליים. "למרות התמתנות הצמיחה בביקוש תגביל את הלחצים האינפלציונים לאורך זמן, הוועדה מרגישה שעדיין קיימים סיכונים אינפלציוניים".

"המדדים הכלכליים האחרונים מצביעים על התמתנות הצמיחה מקצב חזק מוקדם יותר השנה, בחלקה על רקע התקררות שוק הדיור וההשפעה המדורגת של העלאת הריבית ועליית מחירי האנרגיה", אמרה הוועדה.

כלכלנים רבים העריכו עד לאחרונה כי הבנק הפדרלי עשוי להסתפק בהעלאת ריבית נוספת בודדת לרמה של 5.5%, אך מספר הולך וגדל של כלכלנים מצטרף להערכה כי הבנק יסיים את השנה עם ריבית של 6%.

הוועדה מסרה בהצהרתה כי צעדיה הבאים יהיו "תלויי נתונים" - עד כמה יתאימו נתוני המקרו לתחזיות הבנק, לצמיחה מתונה המלווה בלחצים אינפלציונים מואטים. הוועדה ציינה כי העלאה נוספת תדרוש הערכה, הן של האינפלציה והן של שיעורי הצמיחה.

נתוני מקרו


היום דיווח משרד המסחר בארה"ב כי שיעור צמיחת התמ"ג בארה"ב ברבעון הראשון עמד על 5.6% - הגבוה ביותר זה שנתיים. שיעור הצמיחה ברבעון המקביל ב-2005 עמד על 1.7% ב-2005. כלכלנים ציפו בחודש שעבר, כי שיעור צמיחת התמ"ג יהיה 5.3%.

הגורמים הממתנים את הקפיצה בשיעור התמ"ג הם מחירי הדלק הגבוהים והעלאות הריבית הרצופות. נתוני האבטלה לשבוע האחרון דווקא מעודדים ומסמנים כי הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתחזק למרות איומי האינפלציה. עם זאת, בשבוע האחרון, 313 אלף בני אדם הגישו תביעות לדמי אבטלה, עלייה של 1.2% לעומת השבוע הקודם.

בחישוב עליית האינפלציה, עלה התמ"ג בארה"ב ב-5.6% ל-11.4 טריליון דולר. ללא חישוב האינפלציה, עלה התמ"ג ב-8.9% ל-13 טריליון דולר. משרד המסחר פירסם היום גם, כי גירעון הסחר עלה בחודש האחרון ל-669.9 מיליארד דולר

ההזמנות למוצרים בני קיימא בארה"ב ירדו במפתיע בחודש מאי - ירידה חודשית שנייה ברציפות - מסר בשבוע שעבר משרד המסחר האמריקאי. ההזמנות למוצרים בני קיימא ירדו בחודש שעבר ב-0.3%, בעוד שתחזית הכלכלנים היתה לעלייה של 0.4% בהזמנות.

הזמנות במגזר התחבורה ירדו ב-2.6% בחודש שעבר, כאשר הנפילה החדה ביותר נרשמה בתחום כלי הטייס ותעופה - בו צנחו ההזמנות ב-17.9% במאי.

מדד המדדים המובילים של קבוצת המחקר, קונפרנס בורד, אשר משקף את הפעילות הכלכלית בארה"ב, ירד ב-0.6% בחודש מאי לרמה של 137.9 נקודות לעומת ירידה של 0.1% בחודש אפריל, בהתאם לתחזיות האנליסטים.

הירידה במדד המדדים המובילים, ה-6 ברציפות, משקפת תחזיות להאטה בכלכלת ארה"ב מאחר שהמדד בנוי בצורה אשר תאפשר לחזות את המגמה הכלכלית במשך 6-3 החודשים הבאים. כמו כן, קריאת המדד של חודש מאי היא הנמוכה ביותר מאז חודש אוקטובר 2005, במהלכו נרשמה ירידה של המדד לרמה של 136.9 נקודות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully