וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשבעה מכל מאה משכילים יורדים מהארץ

29.6.2006 / 12:17

מחקר ראשון בדק את נתוני ההשכלה של היורדים מהארץ, ומצא כי ככל שההשכלה עולה גדל הסיכוי שהאדם יעזוב את הארץ

מחקר העוסק בבריחת המוחות מישראל, שהוצג אתמול בוועדת המדע והטכנולוגיה מצא כי ככל שההשכלה עולה סיכוי המשכיל לרדת. התופעה לא מופתה עד היום באורח מחקרי מסודר. החוקרים בדקו את דפוסי ההגירה מישראל תוך השוואתם למקצועות, השכלה, מוצא וותק בארץ. המחקר בדק את מאפייני היורדים בין השנים 1995 עד 2002.

המחקר שנערך על ידי ד"ר עומר מואב וד"ר אריק גולד מ"המכון הכלכלי-חברתי במרכז שלם", ניתח את מאפייני היורדים מהארץ בשנים 1995 ועד 2002, לפי משתנים של השכלה, תעסוקה, הכנסה, מצב משפחתי וותק בארץ. מהמחקר עולה כי הנטייה לרדת מהארץ בקרב בעלי תואר בוגר ומעלה, גבוהה מזו של בעלי השכלה נמוכה. מהמחקר עולה עוד כי בקרב עולים חדשים הנטיה היא קיצונית יותר מאשר בקרב ישראלים ילידי הארץ.

החוקרים מצאו כי הירידה בקרב מאגר המקצועות המזינים את עולם ה[[הי-טק]] והמחקר – היא הגבוהה ביותר: הפרופסורים (חברי הסגל הבכיר באוניברסיטאות) מובילים בראש הטבלה עם שיעור יורדים הגבוה מ-6.5%. אחריהם, עם שיעור ירידה גבוה גם כן, 4.8% הרופאים. מהנדסים ומדענים (שאינם עובדי האוניברסיטאות) במרחק ניכר מאחור עם קצת מעל 3% יורדים. לבסוף, יתר האוכלוסייה, ובכלל זה מורים ועובדי בניין, ירדו מהארץ בתקופת המחקר בהיקף נמוך בהרבה: 1.17% ועד 1.49%.

כמו כן, מצאו החוקרים כי ככל שההשכלה עולה, כך גדלה הנטייה לרדת. שיעור הירידה בקרב מסיימי תיכון גבוה ב- 28.6% מהשיעור בקרב אילו שלא סיימו תיכון (כאחוז לעומת 0.8). הפערים גדולים יותר בהשוואה בין בעלי תואר בוגר למסיימי תיכון. כ-1.58% אחוז מקבוצה זו ירד מהארץ, 51% יותר משיעור היורדים בקרב מסיימי תיכון בלבד. השיעור קופץ משמעותית בקרב בעלי תואר מוסמך ומעלה. מעל 3.8% מקבוצה זו ירדו מהארץ. כמעט פי 2.5 יותר מאשר בעלי תואר בוגר, למעלה מפי 3 יותר ממסיימי תיכון ולמעלה מפי 4.5 מהנושרים מלימודי התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully