וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא רומניה נשבע להילחם באנטישמיות

רויטרס

29.6.2006 / 0:01

נשיא רומניה נשבע בטקס אזכרה לפוגרום יאסי להילחם באנטישמיות של ארצו וללמד בבתי הספר בארצו את חלקה של רומניה בשואה

בטקס שנערך אתמול בעיר יאסי ברומניה, בה נערך אחד הפוגרומים הקשים ביותר של מלחמת העולם השניה, נשבע נשיא רומניה להילחם באנטישמיות ולפעול למען יצירת תוכניות לימוד ראויות של ההיסטוריה של המדינה בזמן השואה. בטקס, בו צוין יום השנה ה-65 לפוגרום [[יאסי]], בו נרצחו בהוראת השלטונות כ-15 אלף יהודים, אמר נשיא רומניה טריאן בססקו כי המדינה צריכה לעבוד קשה מאד על מנת להבין את עברה הכואב.

"חייבים להדגיש את הצורך להסתכל על עברנו ולהיות מודעים לארחיות שלנו", אמר בססקו. דיפלומטים שיבחו את נכונותה הנוכחית של רומניה להישיר מבט לעברה אך אומרים כי יש לה דרך ארוכה עד ללימוד הציבור. שגרירת ישראל ברומניה רודיקה רדיאן גורדון אמרה כי "הם עושים הרבה, אך זוהי רק ההתחלה".

[[רומניה]], בה הסתיימה תקופת השלטון ה[[קומוניזם]] ב-1989, החלה לבוא חשבון עם עברה רק לאחרונה, כאשר הודתה ב-2003 על מילוי תפקיד של ממש ב[[שואת יהודי אירופה]]. בתקופת השלטון הקומוניסטי כלל לא לימדו על השואה בשיעורי ההיסטוריה בבתי הספר, והנושא נכנס לתוכנית הלימודים כשיעורי רשות רק ב-2004, אחרי נזיפה מצד ישראל.

תחת שלטונו של הגנרל תומך ה[[נאצים]] [[יון אנטונסקו]], הפכה בוקרשט לבת בריתה של גרמניה ב-1940 אך עברה לצידן של בעלות הברית ממש לפני תום המלחמה. הפקודה לביצוע פוגרום יאסי באה מאנטונסקו עצמו, אשר דרש לנקות את העיר מ-50 אלף יהודיה. ב-28 ליוני, 1941, החלו שוטרים, חיילים ואזרחים רומניים במסע נורא של הרג, ביזה, אונס והכאות של יהודים. לפי פרסומי מכון המחקר ביד ושם, 4,000 מהקורבנות נכלאו בקרונות רכבת שנאטמו לחלוטין עד שמתו מחנק. בין 280 ל-380 אלף יהודים רומנים ואוקראינים בידי אזרחים וכוחות צבא רומנים ברומניה עצמה ובשטחים עליה שלטה במהלך [[מלחמת העולם השניה]]. ברומניה חיים כיום 13,000 יהודים, בעוד שלפני המלחמה חיו בה כ-750 אלף יהודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully