וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד פישר: "מצב המשק טוב מאוד - למעט העוני"

22.6.2006 / 14:30

סטנלי פישר בפורום קיסריה: "בנק ישראל ממשיך במדיניות של שמירה על יציבות מחירים"

"כלכלת ישראל נהנית מזה שלוש שנים מצמיחה מואצת. על פי התחזיות המעודכנות של בנק ישראל, בעקבות פרסום נתוני החשבונאות הלאומית, יצמח התמ"ג ב-2006 בשיעור של 5%. מדובר בצמיחה מהירה, תוך גידול בהשקעות, גידול ביצוא, יציבות מחירים, ריביות דומות לאלה שבעולם, עודף במאזן התשלומים, עלייה בפריון ושיפור בנתוני התעסוקה", כך אמר היום נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בכנס קיסריה. "בהקשר הזה", הוסיף פישר, "שיעור האבטלה אמנם גבוה עדיין, אבל נמצא בירידה וברבעון הראשון של השנה הוא הגיע ל-8.7%, לעומת 10.9% ב-2003. לצורך ההשוואה, שיעור האבטלה הנמוך ביותר ב-15 השנים האחרונות היה 6.3% ב-1995".

לדברי פישר, הפתיחות של המשק לכלכלה העולמית גדולה מאוד. "ב-2005 עמד הייצוא על 38% מהתמ"ג והייבוא עמד על 42% מהתמ"ג. בצד הפיננסי, בחשבון ההון של מאזן התשלומים, בשנה שעברה הגיעו ההשקעות של תושבי חוץ במשק הישראלי ל-8.7% מהתמ"ג - שיעור דומה להשקעותיהם של תושבי ישראל בחו"ל, שהגיעו ל-8.2% מהתמ"ג. נתונים אלה ממחישים את העובדה שהמשק הישראלי לגמרי פתוח לתנועות הון, לאחר הליברליזציה בתחום הזה", הוסיף.

עוד אמר הנגיד, כי מבחינת האינפלציה, בנק ישראל ממשיך במדיניות של שמירה על יציבות המחירים. "בהסתכלות של 12 החודשים האחרונים, הגיעה האינפלציה לשיעור של 3.5% - 0.5% מעל לגבול העליון של יעד האינפלציה. עם זאת, היא צפויה לחזור לתוך היעד בקרוב".

פישר ציין כי למעט שתי הבעיות העיקריות שיש לטפל בהן - שיעור העוני ונטל החוב בתמ"ג - מצבו של המשק הישראלי טוב מאוד. לדבריו, המציאות הזו היא תוצאה של מספר גורמים - גורמי רקע וגורמי מדיניות.

"גורמי הרקע הם ההתפתחויות הכלכליות בעולם והמצב הביטחוני. למשל, אם המשק העולמי ייכנס להאטה או אפילו למיתון, זה ישפיע עלינו. אך מצב המשק הבינלאומי לא תלוי בנו, והמצב הביטחוני לא תלוי רק בנו. לעומתם, גורמי המדיניות כן תלוים בנו. אני מתכוון כמובן, למדיניות התקציבית של הממשלה ולמדיניות הריבית של בנק ישראל", אמר פישר.

"השילוב של גורמי המדיניות האלו יוצר את המסגרת המקרו-כלכלית של המשק. בשנים האחרונות המסגרת המקרו-כלכלית תרמה רבות להתאוששות הכלכלית, לאחר מכן להתבססותה, וכעת - להמשך הצמיחה המואצת. המסגרת המקרו-כלכלית והרפורמות המבניות שהממשלה קידמה בשנים האחרונות, ואלה ששר האוצר הודיע אתמול כי בכוונתו לקדם, חשובות מאוד גם כדי שהצמיחה תהיה מתמשכת ומהירה".

צמיחה מתמשכת

פישר הדגיש כי, "כאשר אני אומר צמיחה מתמשכת אני לא מתכוון לצמיחה לתמיד, שכן אין דבר כזה. כאשר אני אומר השגת צמיחה מתמשכת ומהירה, אני מתכוון למדיניות שתורמת להארכת תקופות של צמיחה ככל שניתן, וגם לצמיחה מהירה, בממוצע". לדבריו, לשם בניית מסגרת כזו, נדרש תכנון כלכלי נכון, המתבסס קודם כל על מדיניות תקציבית נבונה.

"בתקופה האחרונה", הוסיף פישר, "כאשר המשק נהנה מצמיחה מהירה ומהכנסות גבוהות בתקציב, אנחנו שומעים קריאות מסוימות - קריאות פופליסטיות - להגדלת הוצאות הממשלה לצרכים כאלה ואחרים. תמיד יש צרכים. ורובם מוצדקים. אבל קולות אלו מתעלמים מהמסגרת המקרו-כלכלית - המסגרת הכל כך חשובה לצמיחה המתמשכת ולטיפול בבעיות החברה והמשק, לא רק היום אלא גם מחר; לא רק בטווח הקצר אלא גם בטווח הארוך".

פישר ציין עוד כי יעד הגירעון לשנת 2007 יהיה 2% מהתמ"ג. זאת כאשר על פי קווי היסוד של הממשלה, יעד הגירעון לשנת 2009 יהיה בשיעור של 1%. הוצאות הממשלה לא יוכלו לגדול ביותר מ-1.7% במונחים ריאליים בכל שנה - עד 2010.

לגבי תופעת העוני, הבהיר פישר כי חשוב לטפל בבעיה. "חשוב שנסייע לשכבות החלשות, תוך מתן תמריצים לאלה שמסוגלים לעבוד. בייחוד, הנהגת מס הכנסה שלילי. בכך, נסייע ישירות לנזקקים שלא מסוגלים לעבוד (קשישים, נכים) באמצעות קצבאות. כמו כן, חשוב שנסייע לפיתוח ההון האנושי, כמענה לטווח ארוך, דרך החינוך. אבל כל זאת חייב להיעשות במסגרת המקרו-כלכלית הדרושה להשגת הצמיחה המתמשכת. השילוב הזה - של מדיניות לצמיחה מתמשכת ומדיניות לטיפול נכון בבעיות החברתיות - תורם ליצירת האיזון הדרוש בין כלכלה וחברה".

הנגיד הביע דאגה מנושא היחס חוב-תמ"ג. לדבריו, "גם האנליסטים המקומיים והזרים העוקבים אחר המשק הישראלי וחברות הדירוג הבינלאומיות מודאגים מכך ביחס למשק הישראלי. אם תקראו את הדו"חות שלהם, תמצאו, לצד ההערכות החיוביות, נקודת חולשה עיקרית אחת: נטל החוב הממשלתי בתמ"ג בישראל". פישר הזהיר כי חשוב לעמוד בלחצים להגדלת הוצאות הממשלה, בקצב גבוה מהיעד של 1.7%.

בסיום נאומו הזכיר פישר כי בשנה שעברה ציין כנס קיסריה מושב מיוחד לרגל 20 שנה לתוכנית הייצוב הכלכלית. "טוב לזכור מפעם לפעם את ההישגים הגדולים של תוכנית הייצוב ואת ההישגים הגדולים של שנות ה-90 ושל שלוש השנים האחרונות", אמר פישר. "אבל במבט קדימה, חיוני לנצל את ההישגים האלה של העבר להמשך התנופה הכלכלית, תוך פתרון לבעיית החוב הממשלתי, והפתרון לבעיית העוני - שהיא אחת הבעיות המרכזיות שעל המשק והחברה בישראל להתמודד איתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully