וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אדם טבע ודין" לרשויות: אל תכניסו פלואור למי השתיה

מוטי גל ותמר נהרי

24.7.2001 / 11:40

האגודה מזהירה: החומר מיוצר מתוצר לוואי רעיל של תעשיות הדשנים, והוא עלול לסרטן; במערב אירופה אין "הפלרה" בשל התנגדות הציבור והממסד הרפואי; משרד הבריאות: הפלואוריד לא מסוכן

אגודת "אדם טבע ודין" פנתה לרשויות המקומיות בבקשה להפסיק להכניס פלואור למי השתיה כתרופה למניעת עששת. במכתב ששלחו מנכ"ל האגודה פיליפ ורבורג, והידרוגיאולוג האגודה שמעון צוק, לכל ראשי הרשויות המקומיות בישראל, מזהירים השניים כי הכנסת הפלואור (המכונה הפלרה) עלולה לסכן את בריאותן של קבוצות אוכלוסיה הרגישות לחומר.

בתחילת חודש מאי אמורה היתה להכנס לתוקפה תקנה המחייבת הכנסת פלואור למי השתיה בכל הישובים בישראל המונים למעלה מ- 5,000 נפש. כיוון שההיערכות להפלרה בכל הארץ טרם הושלמה נדחה ביצוע התקנה בשנה.

במקביל, פנתה אדם טבע ודין למשרד הבריאות בדרישה לדון מחודש בסוגיה. האגודה אספה בשנה האחרונה חומר מדעי רב, מכל העולם, המצביע על ירידה כלל עולמית בשימוש בהפלרת מי שתיה.

האגודה טוענת כי מאחר וגם ראשי הרשויות אחראים לבריאות תושבי הארץ, עליהם ללכת בדרכה של עיריית הרצליה ולבחון בעצמם את היתרונות והחסרונות של ההפלרה. מנכ"ל אדם טבע ודין סבור, כי על ראשי הרשויות לעמוד בראש המתנגדים להפלרה וכי הם אלה שצריכים לדרוש ממשרד הבריאות כי ייבחן בשנית את החלטתו השנוייה במחלוקת.

מחקרים: הפלרה פוגעת במיוחד בתינוקות, קשישים וחולי דיאליזה

הפלרת מי השתייה החלה בשנות הארבעים בארה"ב לאחר שמחקרים הראו כי הפלואור מסייע במניעת עששת אצל ילדים. ארגון הבריאות העולמי קרא אף הוא "להפליר" את מי השתייה בשנת 1969. אף על פי כן, בצרפת, איטליה, הולנד, בלגיה, דנמרק, נורבגיה, גרמניה, אוסטריה, שבדיה ויפן אין הפלרה כלל בשל התנגדויות מצד הציבור, הממשל והמוסדות הרפואיים. באנגליה 9% בלבד מהאוכלוסייה שותה מים מופלרים, ובארה"ב וקנדה כ- 50% מהאוכלוסייה. בשנים האחרונות אחוז זה נמצא במגמת ירידה בשל מחקרים חדשים שנערכו בנושא.

על פי מחקרים אלה, עלולה הפלרה לגרום לפגיעה בכליות ובמערכת העיכול, למחלות סרטן, שברים והתפוררויות עצמות. כמו כן היא עלולה לסכם במיוחד תינוקות, ילדים, קשישים, חולי דיאליזה וחולים הסובלים מבעיות במערכת העיכול. דר' גרשון הורוביץ, מנכ"ל המרכז הרפואי "אחוזה" בחיפה, טוען כי ממחקרים של משרד הבריאות עולה ש-70 אחוזים מהילדים בארץ סובלים מעודף פלואור בגופם.

לטענת אגודת אדם טבע ודין, מקור הפלואור המשמש להפלרת המים בישראל (ובמספר מקומות נוספים בעולם), הוא חומצה פלואורוסליצית שהיא תוצר לוואי רעיל של מפעלי תעשיות הדשנים. בישראל מספק את החומצה מפעל רותם דשנים הפועל בנגב. חומצה זו עלולה להכיל מתכות כבדות, רעילות ומסרטנות כגון עופרת, קדמיום וארסן, המצטברות לאורך שנים בגוף ומזיקות לו. פלואור תעשייתי זול במאות אחוזים מפלואור רפואי ולכן טוענים באגודה, בחר משרד הבריאות בשיטה זו לטיפול בעששת.

"פלואוריד הוא יסוד כימי טבעי ומופיע כמלח הפלואור באופן טבעי בריכוזים שונים" אומר לוואלה! חדשות עידו הדרי, דובר משרד הבריאות, "זהו האמצעי היחיד למניעת עששת השיניים, במינון נכון". לדברי המשרד, הפלרת מי השתיה החלה בארץ לפני כעשרים שנה ומומלצת ע"י ארגון הבריאות העולמי. "מאז, לא נמצאה אף הוכחה מדעית לנזק כלשהו" אומר הדרי. לדבריו, "הפלואוריד אינו מסוכן לבריאות. ישנה הקפדה שהחומר יהיה נקי מכל חומרים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully