וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן תסיג את כוחותיה מעיראק

רויטרס

20.6.2006 / 9:56

הצבת הכוחות היפנים בעיראק זכתה לתשבחות מארה"ב, אך לגינוי מבית. ראש הממשלה הבטיח להמשיך לתמוך בבניית האומה העיראקית

ראש ממשלת [[יפן]] ג'וניצ'ירו קואיזומי הודיע, כי יפן תסיג את כוחותיה מ[[עיראק]], ובכך תסיים את המשימה השאפתנית והמסוכנת ביותר שיפן ביצעה מעבר לים מאז מלחמת העולם ה-2. ראש ממשלת עיראק נורי אל-מליקי אמר, כי הכוחות העיראקים יתפסו החל מיולי את השליטה במחוז מוטאנה הדרומי, שם מפקדים הבריטים על נציגות בינלאומית הכוללת את כוחות יפן.

יפן החליטה לשלוח כוחות צבא לעיראק בדצמבר 2003, והמשלוח הראשון הגיע לשטח בפברואר 2004. פעילותה הצבאית של יפן מעבר לים מוגבלת על ידי חוקתה הפציפיסטית, למרות שהממשלה מתחה את גבולותיה בשנים האחרונות.

הצבתם של כוחות יפנים בעיראק – סמל לנכונותה של יפן לסייע לבת בריתה ארה"ב ולקחת תפקיד גדול יותר בביטחון העולמי - זכתה לתשבחות מוושינגטון. אך גם לגינויים מבית, ובין השאר נטען כי המעורבות בעיראק פוגעת בחוקה.

"אני מבקש להביע כבוד עמוק לכוחות, שהזיעו בתנאים קשים עם ידיעה ברורה שהם ניהלו את פעילותם למען העם היפני כולו", אמר קואיזומי במסיבת עיתונאים. הוא התחייב להמשיך לתמוך בבניית האומה העיראקית, והדגיש כי יפן חייבת לגבות את מדיניות ארה"ב כדי להבטיח שהיא תתמוך בה במקרה ששכנתה הבלתי צפויה, [[צפון קוריאה]], תתקיף אותה.

ההחלטה על הנסיגה התקבלה לפני ביקורו של קואיזומי בוושינגטון לשיחות עם הנשיא ג'ורג' בוש בסוף יוני, ולפני שהוא מסיים את כהונתו כראש ממשלה בספטמבר. אף חייל יפני לא נהרג או נפצע בעיראק, אבל קואיזומי ניצב בפני משבר פוליטי ב-2004, כאשר שלושה אזרחים יפנים נלקחו בני ערובה על ידי מורדים. השלושה, כמו גם שניים אחרים שנלקחו בני ערובה מאוחר יותר, שוחררו בלא פגע. שישה אזרחים, ביניהם שני דיפלומטים, נהרגו בעיראק על ידי כוחות המורדים.

שר החוץ היפני טארו אסו אמר, כי הכוחות זכו בהערכה על המשמעת הצבאית שלהם. "אני חושב שעמדות אלה סייעו לשפר את תדמיתה של יפן כמדינה", הוא אמר במסיבת עיתונאים.

יפן אמרה, כי נסיגתה מהעיר הדרומית סמאווה תתואם עם בריטניה ואוסטרליה, שכוחותיהן אבטחו כ-550 חיילים יפנים שהיו מעורבים בבנייה ובעבודה הומניטארית. ראש ממשלת אוסטרליה ג'ון האוורד אמר כי הכוחות האוסטרלים ימשיכו "להשגיח על היפנים עד שיפן תיסוג, ואני צופה שזה יקרה בקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully