וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרנית מסרבת לשווק תרופה זולה לניוון רשתית

18.6.2006 / 17:07

רופאי עיניים גילו כי הזרקת טיפת אווסטין עוצרת את ניוון הרשתית. אבל היצרנית ג'יננטק רוצה לשווק תרופה יקרה יותר

חברת תרופות גדולה חוסמת את שיווקה של תרופה זולה, שיכולה למנוע מאלפי בני אדם להתעוור, מכיוון שהיא מבקשת להשיק תרופה דומה, אך יקרה הרבה יותר. כך טוען העיתון הבריטי גרדיאן.

ניוון רשתית הוא בעיית עיניים נפוצה בקרב קשישים, העלולה לגרום לעיוורון. רופאי עיניים מרחבי העולם החלו להזריק, מיוזמתם, כמויות זעירות של התרופה "אווסטין" (המשמשת לטיפול בסרטן המעי הגס) לעיניהם של מטופלים הסובלים ממנה. הם דיווחו על הצלחה מרשימה במחיר נמוך, כיוון שמנה אחת מספיקה לעשרות מטופלים.

אולם, ג'יננטק, החברה שהמציאה את האווסטין, לא מעונינת שהרופאים יעשו שימוש כזה באווסטין. היא הגישה בקשה לאישור השימוש באחד החומרים באווסטין, לוסנטיס, בכמויות קטנות המותאמות להזרקה לעיניים – במחיר גבוה הרבה יותר. ההערכות בארצות הברית הן כי זריקה אחת תעלה 1,000 דולר, בזמן שכיום מחיר זריקה כזו הוא פחות מעשרה דולרים. לטענת החברה, הלוסנטיס מותאם במיוחד לעיניים, ונוסה בהצלחה במשך 10 שנים כדי להבטיח שהוא בטוח לשימוש.

בבריטניה, לדוגמא, רופאי עיניים רבים ביקשו מג'יננט שתגיש את השימוש באווסטין לטיפול בניוון הרשתית לאישור המכון NICE הבריטי, מה שיאפשר להשתמש בו במרפאות של "קופת החולים" הבריטית, שירות הבריאות הממלכתי (ה-NHS). ג'יננטק סירבה. מצד שני, הלוסנטיס יכנס ככל הנראה לסל התרופות של ה-NHS בשנה הקרובה, למרות החובות התופחים שלו לחברות התרופות.

"תרופת פלא"

קיים צורך מהותי בתרופות חדשות לטיפול בתופעה – אלו שקיימות כיום מסוגלות רק להאט את התקדמות העיוורון. זריקות האווסטין החזירו לרבים מהמטופלים את מאור עיניהם לאחת זריקה או שתיים.

הראשון שהזריק אווסטין לעיני אנושיות היה רופא עיניים אמריקאי בשם פרופ' פיליפ רוזנפלד. רוזנפלד הכיר מחקרים בבעלי חיים שביצעה ג'יננטק, לבדיקת הפוטנציאל של שימוש באווסטין לפתרון בעיות עיניים. השימוש הלא מורשה בתרופה נפוץ בין רופאים מפה לאוזן, ועד כה 7,000 זוגות עיניים טופלו בהצלחה בזריקות האווסטין.

למרות התוצאות הטובות, גופים להסדרת מכירת תרופות ולאישורן בקופות חולים ברחבי העולם דורשים לערוך בדיקות מסודרות לשם קבלת רישיון. את הבקשה לרישיון יכולה להגיש, במקרים רבים, רק החברה המייצרת את התרופה וגם במקרים שבקשה רשמית שלה לא נדרשת, רק לבחרה כזו יש מימון מספיק לעריכת הבדיקות הנדרשות.

פרופ' רוזנפלד אמר שהשיקול העיקרי הוא הרווחים של חברת התרופות. "זו באמת תרופת פלא", אמר. "והמקרה הזה מראה כמה חברות התרופות טובות, מצד אחד, ועד כמה הן חמדניות, מצד שני". הוא קורא לממשלה לממן את הניסויים בתרופות כאלה לטובת הציבור.

חברת ג'ינטק אמרה בתגובה למאמר בגרדיאן, כי היא חוששת בעיקר לבריאותם של המטופלים. "נערכים מחקרים בקנה מידה קטן מאוד וללא פיקוח", מסר דובר החברה, "ואין איסוף מרכזי של מידע הנחוץ לבטיחות החולים המטופלים באווסטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully