וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילי צד"ל נטשו מוצבים נוספים ברצועת הביטחון

22.5.2000 / 11:22

גורמים בצה"ל: הנטישה - מהלך צפוי ולא מפתיע

חיילי צד"ל נטשו היום מוצבים נוספים בגזרה המרכזית של רצועת הבטחון בדרום לבנון. הדבר אירע כאשר מאות לבנונים תושבי כפרים מצפון לרצועת הביטחון ואנשי חיזבאללה נכנסו לאזור הבטחון דרך מעבר חולה ומעבר שקרא.
אנשי צד"ל,שצפו בפולשים, נטשו את המוצבים מחשש שיותקפו. בצה"ל אומרים כי נטישת המוצבים איננה מפתיעה.

מוקדם יותר הבוקר נערכו חילופי אש בין החיזבאללה לבין צה"ל וצד"ל לאחר שהארגון ירה פגזי מרגמה לעבר מוצבי צה"ל וצד"ל. בגיזרה המרכזית של רצועת הביטחון נפצע חייל צד"ל מהתפוצצות מטען צד שהונח בידי חיזבאללה.

בפיקוד הצפון הביעו דאגה רבה בעקבות השתלטות לוחמי החיזבאללה אתמול על מוצב טייבה, שהועבר לאחר יציאת צה"ל ממנו בשבוע שעבר לידי צד"ל.
המוצב בגיזרה המרכזית של רצועת הביטחון נמצא רק 3 ק"מ מקיבוץ משגב עם. צד"ל הורה הבוקר לאחד מגדודיו להתפרס במוצבים אחרים בסביבה, זאת לאחר ש-19 חיילים מהגדוד ערקו בסוף השבוע לידי החיזבאללה. אמש נערכה בצה"ל הערכת מצב בכדי לתכנן את המשך הפעלתו של צד"ל בתקופה רגישה זו.

בצה"ל העריכו היום כי הנטישה בטייבה לא תשפיע על שאר גדודי צד"ל הפועלים ברצועת הביטחון. לדברי מקור במערכת הביטחון הגדוד שפלוגה ממנו נטשה את טייבה הוא גדוד המסוכסך על רקע עדתי והאווירה בו אינה משקפת את שאר גדודי צד"ל. קצינים מפיקוד הצפון נפגשו אתמול עם מקביליהם בצד"ל בנסיון לעודד את רוחם ולהבטיח להם את תמיכת צה"ל מול תקיפות חיזבאללה.

אתמול מיד עם נטישת המוצב נכנסו לוחמי חיזבאללה למקום והניפו את דגל הארגון על תורן המוצב. כוח צד"ל הנסוג הספיק לקחת עמו את הנגמ"שים והטנק שהיו במוצב והם לא נפלו בידי חיזבאללה. מוצב טייבה נחשב לאחד המוצבים החשובים בגיזרה. מסוקים של חיל האוויר הוזנקו למקום בנסיון לפגוע במחבלים, שנמלטו מהמוצב והשאירו אותו ריק, אך לא נמסר על פגיעה בהם.

בפיקוד צפון קיבלו את הידיעה על נטישת המוצב בתדהמה ואכזבה, בתיחקור ראשוני שנעשה בפיקוד נימק צד"ל את הבריחה בכך שלא השיב אש לעבר המחבלים העולים לעברו כיוון שחשש לפגוע באזרחי הכפר השכן. בפיקוד כועסים על כוח האו"ם של פינלנד שלא מנע את כניסת המחבלים. בצה"ל מעריכים כי קריסת צד"ל נגרמה בחלקה כיוון שמפקדה, הגנרל אנטואן לאחד, אינו נמצא כלל בלבנון אלא שוהה בפאריס. החשש הוא כי עד שלא ישוב יתקשה צה"ל לשכנע את אנשי צד"ל להישאר בעמדותיהם.

שליח האו"ם יגיש היום את הדו"ח בנושא דרום לבנון

בתוך כך יגיש היום שליחו של מזכ"ל האו"ם בלבנון, טריה לרסן, את הדו"ח שחיבר בנושא דרום לבנון. מרגע אישור הדו"ח, אמורה להתבצע פריסת אנשי האו"ם בדרום לבנון בתוך שלושה שבועות.

כך שהחל מאמצע יוני יוכל צה"ל לפנות את מוצביו ברצועת הביטחון ולחזור אל קו הגבול הבינלאומי. האו"ם מקבל את עמדת ישראל בנושא קו הגבול שנקבע כבר בשנת 1923. תנאי נוסף המצויין בדו"ח הוא פירוק צד"ל מנשקו ופירוק שדרת הפיקוד של הארגון. ישראל תנתק את קשריה עם צד"ל ואסירי כלא אל חיאם ישוחררו לאלתר. האו"ם מקבל את דרישת ישראל ויגייס עוד 4,000 חיילים כדי לשמור על השקט בלבנון. לדברי גורמים ישראליים הדו"ח מציב תנאים קשים לישראל, הוא מכיר בזכות ההגנה העצמית של ישראל. אולם למרות כל זאת חוששים בישראל כי צרפת תסרב לשלוח כוח צבאי ללבנון. צרפת נתפסת כציר מוביל בנושא הלבנוני.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully